Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

De hoofdtouwen van de bezaansmast, de grote mast en de fokkenmast
zijn aangebracht, de hoofdtouwen van de fokkenmast moeten nog een keer worden nagespannen.
Ik ben al weer bijna net zover als ik was toen ik de tuigage verwijderde omdat ik het touw van Corel van te slechte kwaliteit vond.

attachment.jpg

De schuin naar voren lopende stagen van de bezaansmast, de grote mast en de fokkenmast zijn grotendeels aangebracht op de manier die G.Dik in "De Zeven Provinciën" tekent voor zever het overeenkomt met de foto's van het originele model en/of het boek "Prins Willem" van H. Ketting :

attachment.jpg

En dat ziet er dan zo uit:

attachment.jpg

Het is me ondanks tips van Germt niet gelukt een mooie "muis" (= verdikking in de stag, midden rechts op de tekening van Dik) te maken daarom heb ik het met een knoopje moeten doen.

Zoals jullie zien wordt van de romp te geïnspecteerd, de romp is namelijk wel erg wit ik ga een test doen met een gele wash op een teststrook die ik speciaal daarvoor gemaakt heb om te kijken of dat een mooi verouderd beeld geeft.


Andy
 
Dag Andy

Het is natuurlijk wat je persoonlijk mooi vindt, maar ik vind hem schitterend. Zou het witte zo laten, het trekt wel de andere kleuren op. Zie dat je ook je boek uit hebt. Leuke boekenlegger :P
 
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar de resultaten van die gele wash.
 
Mijn persoonlijke mening is dat dit wit wel erg wit is. Was de gebruikte verf hiervoor toendertijd niet loodwit? Ik meen wel eens ergens een discussie over dit onderwerp gezien te hebben, ik weet alleen niet meer waar en wanneer.

NB. Ik heb deze week bij Wapstad verliefd naar een doos met de Prins Willem staan kijken. Toch maar laten staan ... de werf is voorlopig vol genoeg :ohmy:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoe wit moet het worden?

In de boeken heb ik het volgende gevonden:
Het onderwaterschip werd in de zeventiende eeuw ingesmeerd met een mengsel van loodwit telg en houtteer (= teer op basis van hout ipv aardolie). Hoe rijker de eigenaar hoe witter het werd, maar echt spierwit werd het nooit.
Het model komt straks in een vitrine te staan met een lichtgele houten bodemplaat als het model daar staat verkleurd het wit automatisch naar gebroken wit dus ook als ik er niets aan doe komt het wel goed.;)
Als je vraagt waarom ik dan toch ga experimenteren? Ik ben aangestoken door het "het kan vast nog mooier" virus :8
De bedoeling van het experiment met de wash is het verkrijgen van meer reliëf (= o.a. het zichtbaar worden van de naden van de planken) in het onderwaterschip.
Ik hou jullie op de hoogte van het experiment

Andy

Ps nooit een Prins Willem laten Pilatus staan altijd meenemen en aan beginnen
 
Andy,
ik vind het jammer dat je de muis op de grote stag hebt geknoopt.

ik heb twee manieren om toch een zo natuurlijk mogelijke getrouwen muis te maken.

eerst een houten blokje een basismodel maken

touwwerkenMercury038_zpsaf6f56d3.jpg


Daarna weven van een kous



touwwerkenMercury042_zpsfa45fbb8.jpg


tweede mogelijkheid is wat moeilijker,
met een mal op de stag zelf weven


touwwerkenMercury041_zpsc27257e8.jpg


enkele resultaten


touwwerkenMercury043_zpsc29fd293.jpg


foto van de muis op het afgewerkte model
merk hier op dat de muis van de grote stag aan bakboordkant ligt en de muis van de loze stag aan stuurboordzijde.
De stagen waren links geslagen.
De grote stag was het dikste touw samen met de daags ankertouw (BB) en tuiankertouw(SB)


DSC00422_zps9fc101e6.jpg

deze zijn op schaal 1/48, "Mercury"; Een van mijn vroegere modellen.
Ik denk, ben er zeker van dat op schaal 1/100 het ook zou gaan, maar dan met gekleurde of zwarte naaiharen en naald met het tweede weeftechniek.

La Renommée is nog niet zo ver afgewerkt, maar dezelfde handelingen zullen daarop gebruikt worden.

Enfin een tip voor je, en misschiens terug wat meerwerk.

groetjes
ward
 
Laatst bewerkt:
@ Pilatus
De stag loopt door de mars en om de mast en wordt na de hoofdtouwen aangebracht.
De stag heeft aan het eind een lus loopt dan om de mast en weer door de lus verder naar beneden. Om te zorgen dat de lus niet naar boven kan schuiven is op het naar beneden lopende deel van de stag een verdikking (=muis) aangebracht.
Ik heb die muis door een knoop vervangen en dan ziet het er zo uit:

attachment.jpg

@ Ward:
Bedankt voor de uitleg.
Ik had het geprobeerd met een stukje balpenvulling die over de stag werd geschoven en bekleed met garen (vergelijkbaar met je houten klosje) ik vond het niet mooi worden en heb daarom met een knoopje volstaan.
Wat meespeelde was het feit de er op de stagen van de stengen en bramstengen ook muizen komen waarbij de muizen bij de stengen 75% en de muis van de bramsteng maar 50% van de maat van de muis op de fokkenstag heeft. Wat ik maakte voor de fokkenstag moest ik ook maar dan op halve grootte voor de bramstagen kunnen maken.

Op het idee van het ronde weefgetouw was ik niet gekomen.:wub:
Ik zal jou methode zeker onthouden voor een volgend model!

Andy
 
Andy, bedankt voor de uitleg. Ik leg de lat op dit moment minder hoog dus geen muis ....
 
Maar de theorie erachter leren we aldus ! Thanks allemaal !!!
 
En zo helpen we elkaar verder :yes(1): daar is het forum toch ook voor

Andy
 
Mooi weer om te bouwen (33*C buiten )

Vandaag de 12 vioolblokken aangepast en vastgemaakt aan de takels die onder de hoofdtouwen hangen.

attachment.jpg
(Foto: blok aan de bezaansmast)

Ik ben de puttingijzers voor de juffersblokken van de blinde mars (= de bevestiging onder de mars op de boegspriet) aan het zwarten, gaat lekker snel bij deze temperaturen . Ik hoop ze morgen zover klaar te hebben dat ik ze kan aanbrengen. Ondertussen moet ik ook nog even alle gaten in de 3 mm juffersblokken uitboren omdat ze na het verven dicht zitten.

attachment.jpg
Foto: origineel model Rijks Museum Amsterdam

Omdat ik nergens de verhouding in dikte tussen een spreeworst en de hoofdtouwen waaraan hij is bevestigd is beschreven heb ik de foto's op basis van de foto's in "Der Holländische Zweidecker" van H. Winter besloten de spreeworsten net zo dik te maken als de hoofdtouwen waar ze aan bevestigd zijn.

attachment.jpg
De spreeworst is "...een dik touw..." ik ga proberen of het lukt de spreeworst van gezwart koper te maken om zo een mooie rechte spreeworst te krijgen.

Andy
 
Mooi weer om te bouwen (33*C buiten )

De spreeworst is "...een dik touw..." ik ga proberen of het lukt de spreeworst van gezwart koper te maken om zo een mooie rechte spreeworst te krijgen.

Andy

En dan omwikkelen met garen, dan blijft het tóch touw;)
 
En dan omwikkelen met garen, dan blijft het tóch touw;)


De spreeworst wordt aan ieder hoofdtouw apart vastgeknoopt en daarna wordt er nog een puttingwant (= het want naar boven naar de mars toe) aan vastgeknoopt volgens mij is er dan geen gezwart koper meer te zien.
Als ik het ga omwikkelen met garen moet ik dunner koperdraad nemen en lever ik daarmee sterkte (= recht blijven) in

Wordt het niet mooi dan haal ik hem er toch gewoon weer af, het zou niet de eerste keer zijn dat ik dat doe :laugh:

Groet
Andy
 
Andy let op met dat omwikkelen van de spreeworst. Door het schaaleffect van de knopen krijg je binnen de kortste keren een echte "worst" die er niet uitziet. Ik heb mijn laatste (eigenlijk een-na-laatste) spreeworsten incl. puttingwant om die reden weer weg geknipt.
Ik heb ook een stukje gezwart messing gebruikt, werkt perfect!
 
Als je ook nog zwichtingen aanbrengt wordt het erg druk (lees: dik :() op de "knoop"punten van de spreeworst. Ik heb daar dan (in tweede instantie) ook geen knopen gebruikt maar alles vastgezet met een druppeltje lijm en een dun binddraadje.
Ik meen ooit ergens (beagle?) gelezen te hebben dat ter hoogte van de spreeworst de afstand tussen de hoofdtouwen 2x de doorsnede van die touwen moet zijn. Die ruimte heb je binnen de korste keren vol zitten ...... opletten dus.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan