Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

:aargh4: Heftig hoor, maar ja, ik ken je wil om het perfect te doen;)

Germt.

Wat het touw betreft, daar kan ik geen advies over geven, je weet dat ik het ga proberen met dat touw uit Duitsland, maar of dat werkt weet ik natuurlijk nog niet.

Germt
 
Levenswerk?

Goed gezegd: "levenswerk" dat is de Prins Willem langzaam maar zeker wel aan het worden.

De beslissing om te gaan knippen doet een beetje auw maar ik vind het zonde om een mooi model (al zeg ik het zelf :wink:) te bederven met tuigage waarvan ik weet dat ik het beter kan als ik terugkijk naar mij vorige model.
Ook het te dikke touw ging mij steeds meer storen zo gebruikt Corel voor de grote stag touw van 2,0 mm terwijl het eigenlijk 1.3 mm zou moeten zijn en voor het grote want 1,2 mm terwijl dat 0,9 mm zou moeten zijn. Ook al ziet een ander het niet je blijft het zelf altijd zien, afbreken en opnieuw beginnen dan de enige goede oplossing.

Andy
 
Goed gezegd: "levenswerk" dat is de Prins Willem langzaam maar zeker wel aan het worden.

De beslissing om te gaan knippen doet een beetje auw maar ik vind het zonde om een mooi model (al zeg ik het zelf :wink:) te bederven met tuigage waarvan ik weet dat ik het beter kan als ik terugkijk naar mij vorige model.
Ook het te dikke touw ging mij steeds meer storen zo gebruikt Corel voor de grote stag touw van 2,0 mm terwijl het eigenlijk 1.3 mm zou moeten zijn en voor het grote want 1,2 mm terwijl dat 0,9 mm zou moeten zijn. Ook al ziet een ander het niet je blijft het zelf altijd zien, afbreken en opnieuw beginnen dan de enige goede oplossing.

Andy
Andy...je bent een echte scheepsbouwer...respekt man...en ik hoop dat je vlug de juiste touw vindt ;);););)
 
Ik vraag me af of gewoven visdraad te gebruiken is. Uit de hengelsport dus.
Ik ga dit eens bekijken.
 
ik hoop dat je geen mast doorgeknipt hebt met dat kleine schaartje.

soms moet je breken hoe erg het ook maar mogen zijn
 
ik hoop dat je geen mast doorgeknipt hebt met dat kleine schaartje.

soms moet je breken hoe erg het ook maar mogen zijn


Ik knip touwtjes en geen houtjes (als het goed is tenminste:D)

Andy
 
Ja, iedereen bepaalt zelf hoe hoog hij de lat legt en niemand springt daar graag onderdoor. Je blijft het inderdaad zelf altijd zien. Is mij ook wel eens overkomen :ohmy:
Respect voor je beslissing 8) en succes met de wederopbouw.
 
Over het gebruikte touw heb je op een ander forum al veel tips gehad. Ik kan daar nog aan toevoegen dat ik zelf tevreden ben over het touw van AL. Rafeltjes en pluisjes werk ik NA het knopen weg met bijenwas opgelost in terpentijnOLIE (ja ook een tip van B****). Eigenlijk is dit het recept voor de ouderwetse boenwas voor meubels.
 
Tuigage

Dank je Pilatus

Voorlopig denk ik dat het touw van Amati wordt.
Er lijkt niemand ervaring te hebben met het Duitse tuigagetouw: http://www.home.foni.net/~agondesen/tauwerk.htm .Germt wil dit gaan gebruiken op zijn Wappen von Hamburg en het is dus even wachten op zijn ervaringen
Ik kreeg ook nog een tip om DMC Cordonnet te gebruiken maar ik heb buiten een adres in de VS nog niet kunnen achterhalen waar dat in de buurt te koop is. In de VS kopen is voor mij geen optie want ik heb geen creditcard.

Ik denk dat ik na het experiment met het kleuren van Corel touw maar even op zeker ga spelen en voor het Amati touw ga :unsure:. In een eerste verkenning lijkt het er op dat ik met de beschikbare touwdiktes aardig uit de voeten kan.

Andy
 
Dank je Pilatus

Germt wil dit gaan gebruiken op zijn Wappen von Hamburg en het is dus even wachten op zijn ervaringen


Andy

Ik ben al aan het rekenen geslagen welke diameters ik nodig heb, dit doe ik aan de hand van de tuigage diameter tabellen van de 7 Provinciën, dus is een hoop rekenwerk.
en de hoeveelheden, dan dat zijn er voor mijn WvH véééél
Ik ga weldra maar eens bestellen.
De foto's van een met dat touw getuigd schip zien er in ieder geval zeer mooi uit.8)

Germt
 
Dit is altijd een heftige beslissing, maar één waar je later geen spijt van zult krijgen.

Succes met de herstart ;).
 
Moedig besluit, ik heb het op mijn Oseberg ook gedaan.
Het touw uit de kit was veel te dik, heb toen gewoon een bol dunner touw gekocht.
Omdat de Oseberg 1:25 is was dat geen probleem.
Succes met het vinden van een goede touw soort, het zal je schip alleen maar nog mooier maken!

Fred
 
dmc garen is in belgié vrij te verkrijgen bv: veritas of andere naai winkel.
maar het moet gezecht het is heel goed touw ik gebruik het ook altijt en je hebt verschillende diktes

mischien je neef ff over de meet sturen en het laten opsturen ;)
 
dmc garen is in belgié vrij te verkrijgen bv: veritas of andere naai winkel.
maar het moet gezecht het is heel goed touw ik gebruik het ook altijt en je hebt verschillende diktes

mischien je neef ff over de meet sturen en het laten opsturen ;)

Ik ben even het dorp ingelopen, ik woon in Baarle-Nassau, dus België en Nederland door elkaar, je kunt mij dus een grensgeval noemen:D

Guess What..... heb in het naaiwinkeltje hier DMC draad gevonden en heb een rolletje zwart en ecru voor je meegenomen.
Gaat straks nog op de post, heb je het morgen..
Er is (volgens de verkoopster) maar één diameter van:huh: maar het laat zich makkelijk splitsen.:huh:
Volgens Dirk zij er meerdere diameters, dus zal het wel een verkooppraatje van die verkoopster zijn
Als het bevalt; laat maar weten, haal ik meer voor je:)

Oh ja, ze hebben allerlei kleurtjes, dus mocht je rose of pimpelpaarse tuigage willen..... kan óók hoor;)

Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De kapper is bij Prins Willem langsgeweest :nowink:

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture150344-p1140338.jpg


Nu op jacht naar ander draad
Het wordt:
-Amati leverbaar in 0,1mm 0,25mm 0,50mm 0,75mm 1,0mm 1,3mm
of
- DMC Cordonet borduurgaren (katoen) zou leverbaar moeten zijn in 0,2 mm. tot 0,9 mm, wat ik dan nog wel zelf moet verven en waarbij ik voor de grotestag en de fokkestag (beide 1,3mm) een andere oplossing moet zoeken.

Voor ik beslis wacht ik even op het presentje van Germt:yumyum:
Maar of ik Prins Willem nu rose tuigage moet gaan geven zoals Germt voorsteld :33: dat wordt wel erg bling bling :):

Andy
 
er bestaan zeker een hoop verschillende diktes dus als het goed gekeurt word zou ik de verkoopster toch eens een beetje puchen om in haar cataloge te kijken en het laten bestellen ;)
 
Oranje lijkt me toepasselijker :D

Ik zal het "de Heeren Zeventien" (= directie VOC) voorstellen maar ik vrees dat zij voor "oncostelijckheijt en duursaemheijt" oftewel de goedkoopste oplossing kiezen.:worried:

Andy
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan