Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

Dank jullie, ik begin dit deel van de bouw (het lopend wand) steeds leuker te vinden.

Eerder schreef ik:
...
De tekening van Corel klopt niet helemaal ..... bij de nagelbank achter de grote mast (4 touwen teveel) en de buitenste 2 knechten erachter (geen touwen).
.....

Dit probleem is nu opgelost:
De toppenanten van de grote ra horen naar deze 2 knechten te lopen en de twee brassen van de grote bramsteng ra kunnen aan de achterste korvijnagels van de nagelbank aan de verschansing van het verdek (=links en rechts achter de grote mast) vastgemaakt. Ik heb deze oplossing ontleent aan "De Zeven Provinciën" van Dik. Officieel is het niet juist om 2 tuigage schema's door elkaar te gebruiken maar het probleem van de ongebruikte knechten en te veel touwen aan de nagelbank is daarmee opgelost.

Andy
 
Zo ziet het werk aan het lopend want eruit:

picture.php


en het resultaat:

picture.php

grote mast vanaf achteren gezien met rechts de demontabele schoorsteen van de kombuis

Nu verder met de pardoenen, eerst de blokken kiezen dan bewerken en vervolgens aanbrengen naar het voorbeeld van het model van de Prins Willem in het Tropenmuseum te Amsterdam).

Andy
 
Ik blijf volgen in volle bewondering. Voor iemand die drie linker handen heeft als het op touwwerk en knopen op aankomt is dit gewoon prachtig.
Is trouwens ook de reden waarom ik geen zeilschepen bouw.
 
Mmm, lekker, spaghetti :O
Hoe meer ik dit allemaal zie, hoe meer respect ik krijg...
 
Ik blijf volgen in volle bewondering. Voor iemand die drie linker handen heeft als het op touwwerk en knopen op aankomt is dit gewoon prachtig.
Is trouwens ook de reden waarom ik geen zeilschepen bouw.

Ik ben bij een beroepskeuze test beoordeeld als " onhandig " en er werd mij en baan "op een laboratorium" aangeraden.

Er is dus nog hoop voor je ;)

En spaghetti werk je gewoon draadje voor draadje weg en uiteindelijk is het bord leeg

Andy
 
Vandaag lang bezig geweest met het maken van de (viool)blokken voor de pardoenen voordat het gelukt was. De pardoenen zijn gebaseerd op de uitvoering van de pardoenen op het model van de Prins Willem in het Tropenmuseum.

picture.php


Daarna de touwen rondom de fokkenmast op spanning gebracht en vastgezet.

picture.php


Andy
 
Vandaag de ankers afgekeurd ( de erop geschilderde nagels waren te groot) en opnieuw geschuurd. Daarna het touwwerk rondom de ankers nader uitgewerkt en daarbij ontdekt dat er een oogbout aan de onderkant van de kraanbalk ontbreekt, dat wordt nog leuk om daar vanaf de onderkant een gaatje in te boren.

picture.php


Morgen maar eens opnieuw proberende ankers te schilderen, eerst een sjabloontje maken met waar de nagels horen te zitten en daarna een klein (!) stipje zwart aanbrengen.

Daarna heb ik de blokken voor de pardoens van de fokkenmast aangepast en de talies aangebracht maar helaas het verkeerde klosje gebruikt (te dun, dat zag ik pas toen ik ik van een afstandje naar het model keek ) dus weer losgehaalden opnieuw aangebracht.

Andy
 
De ankers zijn opnieuw geschilderd, ik ben hierbij uitgegaan van het patroon en het aantal nagels dat op de ankers van het model van de Prins Willem in het Tropenmuseum in Amsterdam gebruikt is.
De talies van de pardoens van de fokkenmast zijn klaar en de vlaggenmast is op het boven kampanje dek vastgelijmd. Daarmee is alle tuigage klaar op de touwen na die naar de onderhoeken van de zeilen van de blinde ra, de fokkenra en de grote ra lopen. Deze zijn al wel aangebracht maar nog niet vastgemaakt omdat ze me anders waarschijnlijk in de weg zitten bij het aanbrengen van de luiken van de geschutspoorten.


Voor de aardigheid een paar foto's:

picture.php


picture.php


picture.php


Tijd dus voor de volgende fase van de bouw,
Het plan voor de luiken van de geschutpoorten:
De luiken worden uit 2 lagen planken die haaks op elkaar staan opgebouwd zodat er een profiel aan de randen ontstaat die overeenkomt met het kozijn rondom de geschutpoorten. De scharnieren van Corel zijn veel te grof daarom worden ze vervangen door imitatie scharnieren van zwart geschilderd fineer.
Tussen de 2 lagen worden 2 oogbouten gelijmd zodat er aan de scharnierkant 2 pennetjes uitsteken, deze pennetjes worden in de juiste hok gebogen zodat ze in de in de romp geboorde gaatjes passen en het kuiken onder de juiste hoek boven de geschutpoort zit.
Het luik zal ook nog voorzien worden van een touwtje om het open en dicht te trekken.

Andy
 
Het ophangen van de ankers wordt op de schilderijen uit de 17de eeuw verschillende afgebeeld:

Twee ankers naast elkaar:

picture.php

(mij onbekende schilder)

picture.php

(mij onbekende schilder)

of twee ankers achter elkaar:

picture.php

(Willem vd Velde Nederlandse oorlogsschepen op kalme zee)

Ik ga de situatie met 2 ankers achter elkaar proberen na te bootsen.

Bij het uitzoeken van het touwwerk aan de kraanbalk kwam ik een mij onbekende constructie tegen:

picture.php

picture.php


De getallen in potlood zijn de diameter maten in mm van de touwen zoals opgegeven door Corel, touw 945 wordt aangegeven als 0,5 mm maar moet 1,2 mm zijn.

Touw 952 was ik nog niet eerder tegengekomen bij het bouwen van een model, omdat dit touw ook te vinden is op de tekeningen in Historische Scheepsmodellen W. zu Mondfeld (blz 180) breng ik het wel aan.

Andy
 
denk dat het touw door het voorste schot gaat andy juist boven de kraanbalk en het belegt word in de hut achter op de kraanbalk zelf.

heel het anker komt hier aan hangen en als je het zo door het schot steekt als op het plan zal je heel het schot naar de haaien trekken want dit kan de kracht van het anker niet aan vermoed ik.

prachtig je tuigwerk hoor
 
Dank je Dirk, touw 952 gaat inderdaad door een kardinaalshoed in de voorste schot en wordt daarachter belegd.

Op het Beagle forum werden enkele vragen gesteld bij de correctheid van de ankerboeien zoals Corel die tekent.

Ik heb zelf geen ankerboeien gezien op schilderijen of prenten, in de "Prins Willem" van H. Ketting staan ze ook niet, en Historische Scheepsmodellen van Zu Mondfeld is een wel erg algemene bron om te gebruiken.
Maar de ankerboeien staan wel in "Der Holländische Zweidecker von 1660-1670" van H. Winter (afb 39) afgebeeld.
Otto Blom tekende deze precies na in zijn reconstructie van de Zeven Provinciën (gepubliceerd op internet):
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture209299-schermafbeelding-2014-12-22-om-08-07-56.png

Copyright Otto Blom

Ik zal de boeien van der Holländische Zweidecker namaken en niet zoals Corel ze afbeeld.

Andy
 
k heb nog een paar eigentijdse afbeeldingen van ankerboeien gevonden:

in "Der Holländische Zweidecker von 1660-1670"
picture.php


De Wiiliam Rex in het Rijks Museum:
picture.php


Ik heb het einde made de kraanbalken aangepast, eerst eindigde de balk met een open schijf, ik heb de kraanbalk verlengd zodat de schijf nu in de balk zit en de talie er niet meer af kan lopen.
Voor de aardigheid heb ik het einde van de kraanbalk versierd met een kopje afkomstig van een overgebleven beeld.
Dit soort versieringen wordt wel vaker op kraanbalken gezien, historisch misschien niet correct maar wel mooi.

picture.php


Andy
 
Het kostte wel wat gepuzzel en wat tijd maar nu is het zover: Het eerste anker hangt

picture.php

Op de voorgrond de andere ankers en de ankerboeien

en nog een foto van wat lager en neer van voren:
picture.php


Iedereen een zalig Kerstfeest en een gezond en gelukkig 2015 :wavey:

Andy
 
prachtig andy, jullie ook een zalig kerstfeest en een gezond en gelukkig 2015.
 
Bedank Bart

De ankers hangen, vooral het bevestigen van de touwen van de ankerboeien aan het wand viel niet mee (weinig ruimte, grote handen etc.).
Ik heb ervoor gekozen om het model van 4 ankers te voorzien (Corel gebruikt 2). De grootte van de ankers is conform de opgaven van H. Ketting (in Prins Willem,1979)

Hier de foto's van het resultaat:

picture.php


picture.php


De boeien zijn afgeleid van de boeien die in " de Hollandse Tweedekker 1660-1670" (H.Winter) van zijn afgebeeld en Otto Blom ook gebruikt voor zijn "Zeven Provinciën".

picture.php


En nu op naar de luiken beginnend aan de achterzijde:

picture.php


Volgens mij zijn het 4 geschutspoorten en 2 ventilatieluiken (de bovenste) maar voor alle zekerheid zal ik hier nog nader naar kijken.

Andy
 
mooi werk dat weerom gezien mag worden.
betreffend de luiken, hier heb ik helemaal geen idee van.
vgr Marc
 
Dan ben je niet de enige Marc, het probleem is dat eigenlijk niemand (ook de "deskundigen" niet) het weet

Ik ben begonnen met het op zijn plaats lijmen van de insteek lopen.

Corel plaatst achter de geschutpoorten een U vorming stukje hout waar een gaatje in geboord moet worden om de insteekloop in te lijmen.
Ik heb deze gaatjes in een veel eerder stadium van de bouw met een horizontaal gezetten Dremel kolomboor door de geschutspoorten in het U-vormige stukje geboord.

picture.php


Tijdens het boren van de gaten bleek dat het mechanisme (plastic)van de kolomboor tijdens het boren onder de belasting verboog. Hierdoor zijn niet alle boorgaten op de juiste plek of onder de juiste hoek geboord. Ik heb de gaten toen wat grote opgeboord om de insteek lopen tijdens het lijmen bij te kunnen richten.
Hoe dat in zijn werk gaat zie je op onderstaande foto, gezien de zeeg van het dek moet er voor iedere geschutpoort een andere constructie gebouwd worden.

picture.php


Ik lijm de insteek lopen met UHU power in het zwart geschilderde U vorige stukje hout. Omdat de ik de gaten heb opgeboord om de kanonnen te kunnen richten tijdens het lijmen duurt het uren voordat de lijm uitgehard is.

Andy
 
mooi,Andy,

nr 952 is de rustlijn of borglijn van het gekatte anker, dus in rust op de scheepsrust
nr 948 is de kattakel van het anker, en deze werd aan een lus in de scheepsromp nabij het anker gegangen na het anker is geborgd. (Ik kan niet uitmaken of de Holanders deze werkwijze hanteerde)
nr 945 is inderdaad het ankertouw zelf en is veel zwaarder in diameter.

de borglijnen rond de ankerschacht vind ik heel professioneel aangebracht.


groetjes
ward
 
Dank voor je meepuzellen Ward, Ik ben nog wat vereerd gaat puzzelen over de grote van het kleinste anker het dreg anker.

Bij het plaatsen van het dreganker ben ik ervan uitgegaan dat dat ¼ van de grootte van het dagelijks anker (= het grootste anker) zou moeten zijn en leek daarbij gesteund door deze foto van het model van H. Ketting in het Tropenmuseum in Amsterdam:

picture.php


Echter het moet niet ¼ van de grootte maar eerder ¼ van het gewicht zijn en dan wordt de berekening heel anders:
(even iets wiskunde) als een anker de helft van de grootte heeft weegt het nog maar 1/8 van het originele anker (het is immers maar half zo lang, half zo breed en half zo dik en heeft dan dus maar 1/8 van de massa)
Een anker van ¼ van de grootte zou dan maar 1/ 64 van het gewicht hebben!

Ik zal de rekenmachine moeten bovenhalen om uit te rekenen hoe groot het anker zou moeten zijn maar ik vermoed dat het best wel in de buurt van wat V Yk (volgens H. Ketting Prins Willem blz 138 ) heeft berekend:
Dagelijks anker heeft een schacht van 5 meter
het werpanker heeft een schacht van 3,8 meter

Dus het anker op het model van Ketting klopt echt niet !
En ik zal mijn anker vervangen door een grotere moeten vervangen!

Andy
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan