Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

" A hell of a job " kun je beter zeggen :$
Een foutje is zo gemaakt Ik zag net dat ik 2 touwen naar het verkeerde belegpunt laat lopen :ohmy: en daardoor te kort heb afgeknipt
Loshalen dus en opnieuw maken

Andy
 
De fokkenmast is klaar:

picture.php


Alle touwwerk is aangebracht en loopt naar de belegpunten zonder vastgezet te zijn, een mooi stukje spaghetti inderdaad.

Maar het ging niet zonder problemen:

picture.php

Er brak (of schoot los?) een touwtje van de blinde ra.

En er moest een creatieve oplossing gevonden worden voor een probleem met de belegpunten van de geien:
Alvast mijn excuses voor de vele moeilijke woorden

De belegpunten van de geien van het voormarszeil (fokkensteng) touwnummer 660 en het voorbramzeil (fokkenbramsteng) touwnummer 690 heb ik op de tekeningen niet kunnen vinden, het lijkt dat Corel ze aan de scheenband van de marsen vast knoopt. Op de marsen waren door Corel geen belegpunten voor deze touwen voorzien en ik kan er nu ook niet meer bij om ze maken.
Historisch gezien lijkt het ook geen correcte beslissing.
- In Het VOC retourschip van Kamer eindigen deze 4 touwen nabij de voet van de fokkenmast.
- Op Eriks " How to: beleg latijn" worden de voorbram geien belegd op de fokkenmars en de voormars geien op een nagelbank achter de fokkenmast.

In dit model is dat onder het bakdek, in het bakdek zijn ook 4 touw openingen aanwezig (2 in het rooster en 2 daar net voor) die Corel niet gebruikt en lijkt het een logische keuze om daar oogbouten in te maken en de voormars geien daaraan vast te kopen om daarmee te simuleren dat ze door het dek heen lopen en op daaronder belegd zijn.
De voorbram geien zal ik proberen onder het onderste jufferblok aan een puttingijzer van de fokkenmars te knopen lukt dat niet dan zal ik ze net als de geien van het voormarszeil aan oogbouten op het bakdekvastmaken.
picture.php

foto: het boren van de gaten voor de oogbouten in het bakdek.

Andy

Ps Prins Willem bouwers die het zich niet zo moeilijk willen maken kunnen gewoon de tekening van Corel volgen natuurlijk
 
Geen foto's bij deze update, ik ben vooral bezig geweest met het nalopen van bevestiging alle blokken en waar ik die niet mooi genoeg vond heb ik het blok losgehaald en opnieuw vastgemaakt (en dat ook bij blokken waar al touwen doorheen lopen).
Ik blijf blijkbaar last houden van "het moet toch mooier kunnen" virus, een wijze leermeester zei ooit "als je het niet mooi vind dan moet je het afbreken want het blijft je anders storen".

Ik kreeg net van de uitgever te horen dat "op korte termijn" het eerste artikel over de bouw van mijn Prins Willem in "de Modelbouwer" verschijnt. Als ik de verschijningsdatum weet zal ik het laten weten.
Eind van het jaar volgt dan het tweede deel over de tuigage.

Andy
 
Ik kreeg net van de uitgever te horen dat in deel 8 van "de Modelbouwer" het eerste artikel over de bouw van mijn Prins Willem .

Eind van het jaar volgt het tweede deel over de tuigage

Andy
 
touwwerk is een hele specialiteit, toch zeer indrukwekkend en leuk om te maken.
als je het niet mooi of geslaagd vindt, dan moet je herbeginnen, daarin kan ik me zeker verzoenen.
Toch heb je niet de mogelijkheid om op sommige schalen alles perfect te maken.
stukken die nodig zij moeten juist zijn, al zijn ze ietsjes groter. Dat zie ik in je streven naar volmaaktheid.
Boeiend om je te volgen, Andy

groetjes
Ward
 
Klopt helemaal Ward, Touwwerk is een vak apart en het wordt pas leuk als je besluit niet blindelings de tekening van Corel te volgen maar die te gaan verbeteren aan de hand van "De zeven Provinciën" van Dik en "Het VOC retourschip" van Kamer zonder daarbij de weg kwijt te raken. Met logisch nadenken en enig technisch / mechanisch inzicht kom je daar best wel uit.
Sommige dingen was ik van plan te maken maar heb ik uiteindelijk niet gedaan (bijvoorbeeld de ringen op de ra's waar de zeilen aan vast gemaakt werden) omdat die niet enigszins op schaal uit te voeren waren. Maar het streven blijft naar zo volledig mogelijk als maar enigszins realiseerbaar is op deze schaal.


"De Modelbouwer "deel 8 (2014) met het eerste artikel over de bouw van de Prins Willem verschijnt in september

Best spannend je eerste artikel in een tijdschrift

Andy
 
De grote mast is klaar nou ja alleen de " huis " touwen dan de " draai " touwen volgen zodra de ra's van de bazaansmast aangebracht zijn.

picture.php


(De foto is helaas niet zo duidelijk)

Andy
 
prachtig andy wat een engelen geduld heb jij tog
 
veel respect voor je geduld en vastberadenheid.
vgr Marc
 
De bouw ligt momenteel even stil, ik ben begin vorige week getroffen ben door een netvlies bloeding en netvlies loslating. Het herstel verloopt nog niet zoals gehoopt, ik ben een deel van het zicht in een oog verloren, ik ben doorgestuurd naar een Academisch Ziekenhuis voor nader onderzoek.

Andy
 
geen goed nieuws andy hopelijk krijg je u zicht weer terug , toch veel sterkte en veel beterschap gewenst
 
Andy,
veel sterkte en hopelijks terug een betere zicht.

groetjes
Ward
 
Hopelijk kunnen ze je helpen, snelle beterschap gewenst
vgr Marc
 
Dank voor alle beterschapswensen.

Ik ben inmiddels gelaserd maar het herstel gaat niet zoals verwacht en ik ben voor nader doorgestuurd naar een prof in het Radboud ziekenhuis in Nijmegen voor nader onderzoek. Voorlopig ligt de bouw nog stil.

Ik heb de Modelbouwer van september net binnen, ze hebben een mooi artikel van gemaakt van de bouw van de Prins Willem.


Andy
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan