Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

Reageer niet veel, maar ik blijf het wel met bewondering volgen.
 
toch geen ringen?

De ringen komen toch niet op op de ra's
...
want ze zijn duidelijk te groot:

picture.php


De tekening is van Otto Blom (De Zeven Provinciën) en laat de bovenblinde ra met ringen klampen etc zien, onderaan ligt de bovenblinde ra van de Prins Willem met de ringen er los onder.
Duidelijk is dat de ringen veel te groot / opvallend zijn en daarom kan ik ze beter maar laten vervallen.

Inmiddels wel de schildpadblokken op de ra's aangebracht en geverfd.

Er zijn nu nog 2 grote klussen te doen:
- lopend want
- de luiken van de geschutpoorten
Ik begin met het lopend want omdat ik dan niet het risico loop met een touwtje achter een luik te blijven hangen. Dus eerst wat tekeningen bestuderen en een tuigage plan maken.

Andy
 
Ja Dimitri Ik ben niet met een vast plan begonnen maar met het idee wat kan ik aanpassen om het het model mooier/ realistischer te maken en dat geeft soms aanleiding tot (mislukte) experimenten.

Ik ben begonnen met het lopend wand van de boegspriet (blinde en bovenblinde ra). Ik heb eerst de tekeningen van Corel bestudeerd. Die tekeningen zijn duidelijk en je kunt er zonder grote problemen de Prins Willem netjes mee optuigen. Ik gebruik echter de tekeningen van de Zeven Provinciën van G.C.Dik als uitgangspunt omdat deze uitgebreider zijn. Op deze tekeningen zijn onder andere meer belegpunten, soms andere blokken en een kam op de boegspriet te vinden, ook lijken een ze realistischer weergave (= het lijkt er meer op dat het in die vorm zou kunnen werken).

picture.php


Foto van de stand van zaken.
De draden zijn aangebracht om de juiste loop te kunnen controleren maar nog niet op spanning gebracht, het touw naar de hoek van de blinde ra moet deels nog vervangen worden door een iets dikker touw. Het voorste blok onderaan de boegspriet was bij Corel een normaal blok, dit is vervangen door een vioolblok

Andy
 
een hele puzzel andy maar het lijkt wel goed te komen 8)
 
Ik heb de tuigage van de de bovenblinde ra aangepast omdat er een foutje zat in de loop van de geien.
Op 2 touwen van de blinde ra na zijn nu alle touwen op spanning gebracht.

picture.php


Op de achtergrond de tekening van Corel die voldoende duidelijk zijn om het model mee op te tuigen, ik maak echter vooral gebruik van de tekeningen van G.C.Dik (de Zeven Provinciën) die waarschijnlijk historisch correcter zijn.

Ik heb de originele korvijnagels en kikkers van Corel vervangen door kleinere meer op schaal zijnde exemplaren, vooral bij de korvijnagels het is lastig om het touw daar op de juiste manier op te beleggen

Nu op naar de fokkenmast

Andy
 
Na een bouwstop door een aanval van reuma gaat de bouw weer voorzichtig verder met de ra's van de fokkenmast.
Hier de ra van de fokkenbramsteng en het tuigplan.

picture.php


Het plan is om de ra's per mast van onder naar boven aan te gaan brengen.

Andy

ps de eerste versie van het artikel over de bouw van mijn Prins Willem in "de Modelbouwer" wordt inmiddels besproken (publicatie najaar?)
 
Dat is goed niews , een reden te meer om hem netjee af te bouwen.
Wel jammer van je reuma
Vgr
Marc
 
tof andy laat op tijt iets weten dan ga ik hem zeker halen ;)
 
Ik wens u nog veel beterschap.
Ik denk dat die boten haast de meest tijdrovende modellen zijn die je vindt?
Maar ze zijn wel meer of prachtig :).
Nog veel succes.
mvg Bruno
 
Weer tijd voor een update:
Het knopen gaat met enkele knopen per dag verder sneller lukt door een onwillige pols nog niet.

Andy
 
Alle blokken aan de ra's van de fokkenmast zijn aangebracht:

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture189307-p1150720.jpg


abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture189310-p1150721.jpg


De gaten in de plaatjes tussen de parels van rak van de fokkenra (en de grote ra) zitten te dicht bij elkaar waardoor de parels te groot lijken en niet mooi op hun plaats komen.
Daar moet ik dus nog wat aan doen.

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture189309-p1150718.jpg


De rakken voor de ra van de fokkensteng en de fokkenbramsteng zijn wel goed en zijn aan een zijde aan de desbetreffende ra aangebracht.

Andy
__________________
 
En het is weer zover:
Ik heb weer iets afgekeurd en ga het daarom maar weer slopen:rolleyes: want als ik iets op geleerd heb dan is het wel dat als het niet mooi is je het maar het beste gelijk kunt afbreken want je blijft het zien.
Ik ga de blokken van de eerste 2 ra's die ik gemaakt heb eraf halen omdat ik de knopen niet mooi vind, nu ik minder last van mijn reuma heb ik kan ik veel netter knopen, ook ga ik alle blokken schuren geleverde blokken zijn vrij grof.



Andy
 
Inmiddels heb ik het probleem van de rakken van de grote ra en de fokkenra kunnen oplossen.

Het probleem was dat de kralen (kloten) te groot waren voor de plaatjes (sleeën) die ertussen zitten:
picture.php


De oplossing kon zijn:
1 kleinere kralen zoeken/maken
2 de kralen door een knoopje (evt met verf erop) te simuleren
3 langere plaatjes maken

Bij het kiezen van de oplossing zou ik ook rekening moeten houden met het reeds aangebrachte rak van de blinde ra (en de mogelijke consequenties voor de rakken van de nog aan te brengen ra's).

Zou ik voor optie 2 kiezen dan zouden de kralen van het rak van de fokkenra en de grote ra kleiner worden als die van de reeds aangebrachte blinde ra. En dat lijkt niet logisch dus zou bij keuze voor deze optie het rak blinde ra vervangen moeten worden.
Dus waren in mijn ogen oplossing 1 en 3 de eerste keus.

Ik heb ervoor gekozen eerst oplossing 1 te proberen:
In de kralenhandel vond ik kleine blank metalen ringetjes (1,8 mm) en bij "De Kombuis" houten kralen (2,2 mm).
De houten kralen bleken toch nog iets te dik, dit kon ik oplossen door de middelste van de 3 kralen aan 2 kanten iets af te veilen. De houten kralen ogen niet kleiner als de glazen kralen in de andere rakken en passen na het veilen precies tussen de door Corel geleverde plaatjes voor het rak van de fokkenra en de grote ra. De houten kralen verf ik door onderdompeling in Talens Ecoline zwart (nr 700). Dit trekt helemaal in de kraal waardoor de kraal na verven niet dikker wordt.
De metalen ringen waren weliswaar dunner maar lastig mooi te verven, ze werden dikker door het verven en na het verven moesten de gaatjes uitgeboord worden.

Op een foto ziet een eerste poging er zo uit:
picture.php


v.l.n.r.: plaatje, 3 glazen kralen van Corel, metalen ring, 3 houten kralen, geverfde houten kraal.

Omdat je vanaf de zijkant tegen de houten kraal aankijkt valt het niet op dat de middelst kraal is bijgevijld en de maat van de kralen lijkt erg op de kralen van de andere rakken.
Qua verhouding zou de metalen ring mogelijk de beste keus zijn maar dan zou ik het rak de (reeds ingehangen) blinde ra van moeten vervangen en dat gaat me net ver.

De keus is daarom op de houten kralen gevallen.

Andy
 
dat gaat weer prachtig worden als dat in mekaar steekt
 
En dat is het inderdaad geworden Seaking:D

picture.php


Het rak van de grote ra en de fokkenra is klaar. De middelste kraal is afgevijld (een kuiltje erin frezen lukte me niet) en de houten kralen zijn ondergedompeld in Talens Ecoline zwart (nr 700) en de sleden zijn van zwart geëtst messing.
Het rak is in zijn totaal slechts 15 x 7 mm groot.

Nu de rakken voor de overige ra's die allen 2 kralen hoog zijn maken, daarna maak ik de bevestiging voor de lijzeilspieren.
Daarna ga ik de fokkenra inhangen.

Andy
 
picture.php

Ter gelegenheid van mijn verjaardag heeft de Prins Willem gezelschap gekregen van en roeiboot.

Andy
 
Alle rakken zijn klaar en ik ben begonnen met het maken van de beugels voor de spieren van de lijzeilen. De spieren zitten met 2 gezwarte zelf te buigen koperen beugels en een circulair touw aan de achterzijde van de ra vast.

Ik heb het koper (0,3 mm dik - 2 mm breed) eerst gezwart met "brünierungsmittel" van Krick.
Vervolgens heb ik geprobeerd de beugels in de juiste maat te buigen en dat valt erg tegen want het koper veert steeds weer terug waardoor de beugel te ruim voor de ra wordt/blijft.
Vervolgens heb ik geprobeerd het in een kleinere diameter als nodig om om de ra te passen te buigen en daarna iets uit te buigen om het om de ra te plaatsen in de hoop dat de beugel dan naar binnen terug zou veren en ook dit bleek geen oplossing.

picture.php

(De ra ligt ter verduidelijking op de tekening van Corel)

Nu maar even nadenken over alternatieve oplossingen bijvoorbeeld:
- buitenste beugel vervangen door oogbout (geboord in top van de rank en omgebogen).
- middelste beugel vervangen door oogbout (geboord loodrecht in ra) en bredere beugel simuleren met zwarte verf.

Ik sta open voor suggesties iets solderen kan ik echter niet

Andy:
 
Ik kreeg de tip dat koper na uitgloeien veel minder zou veren. Ik heb de koperen strips uitgegloeid in de gasvlam van het fornuis in de keuken. De strips zijn binnen de minuut roodgloeiend waarna ik ze rustig heb laten afkoelen, het buigen van de strips ging daarna veel makkelijker.

Hier het eerste resultaat:

picture.php


Aan de mastkant is de spier vastgezet met een circulair touw, in het midden met een beugel gemaakt van een uitgegloeide koperen strip en aan het einde zit een haaks omgezette oogbout die in een gaatje in de kopse kant van de ra nok is vastgelijmd.
De beugel moet nog zwart geschilderd worden, de zwarte laag van het "brünierungsmittel" van Krick ging er bij het uitgloeien deels vanaf.
De oogbout is in werkelijkheid haaks maar lijkt door de groothoek/macro foto scheef in de ra nok te zitten.

Nu de spieren zijn aangebracht komt de volgende fase het inhangen van de ra's van fokkenmast grote mast en bezaansmast. Dat is weer een leuke puzzel
Daarna rest alleen nog
- de geschutpoort luiken
- de 4 ankers
- de roei(?)boot

Andy
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan