Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

Andy, zoals gewend ziet het er allemaal keurig uit.

En de tip van het uitgloeien van het koper ga ik onthouden, die kan best nog eens van pas komen.
 
Op een ander forum werd de vraag gesteld of de spieren niet aan de voorkant van de ra horen te zitten, met name op Engelse schepen zou dat zo zijn.

Op onderstaande foto's van uit "Der Holländische Zweidecker von 1660/1670" van H. Winter kun je zien dat de spieren op Hollandse schepen aan de achterzijde van de ra zaten.

picture.php

spier te zien op de achterkant van de grote ra
De zwichtingen (= horizontale touwen tussen BB en SB wand net onder de grote mars) ontbreken op dit model!

picture.php

foto van de voorkant van de grote ra

Andy
 
k ben begonnen met het inhangen van de fokkenra:
Om de complexiteit van de klus te laten zien hier een foto:

picture.php


Op de voorgrond ligt de fokkenra op de verschansing. Ik heb al een ra reep aangebracht, de tweede hangt klaar (= roze wasknijpertje) om aangebracht te worden. De ra reep is het zwarte touw waarmee de ra over het ezelshoofd gehesen kan worden.
Als dat klaar is wordt het rak aan de ra (en om de fokkenmast) bevestigd en via een blok aan de ra spanbaar gemaakt.
Vervolgens wordt het onderste kardeelblok onder het voorste luik/rooster in het bakdek gelijmd. Dat kardeelblok is te zien onderaan/achter de fokkenmast (met een tijdelijk koperen asje erdoor) daar net boven hangt het luik/rooster waaronder het kardeelblok komt. Bovenaan de touwen die door het rooster lopen zie je het bovenste kardeelblok
Een ingewikkelde uitleg maar de klus is door de kleine schaal ook ingewikkeld.;)

Volgende foto als de ra hangt

Andy
 
wat een gevriemel andy maar ziet er wel erg goed uit
 
knap denkwerk , hoe je het zou oplossen.
Daardoor ben je al intens bezig met bouwen.

groetjes
Ward
 
Het gevriemel gaat verder, het begint nog bijna leuk te worden omdat het goed lukt

Het onderdekse kardeelblok van de fokkenmast zit op zijn plaats en de fokkenra is gehesen!

eerst een overzicht
picture.php


en een wat later gemaakte detailfoto (na het recht hangen van het kardeelblok)

picture.php


Andy
 
Foutje!!
Op een ander forum werd ik gewezen op enkele fouten in mijn tuigage, hierbij mijn reactie op dat bercht:
" Het toppenantblok was verkeerd ingerijgt, dat heb ik inmiddels gecorrigeerd.
Door de blokken die aan fokkenmast zijn bevestigd lopen bij Corel de gordingen vanaf de fokkenra naar het belegpunt. Deze constructie komt ook bij de grote mast voor.
Naar aanleiding van je opmerking heb ik dit nagekeken in Wappen von Hamburg, Der Holländische Zweidecker en in De Zeven Provinciën en daar komen deze blokken niet voor en loopt de gording vanaf de ra direct naar het belegpunt. Ik ga die blokken dan ook verwijderen en laat het touw de meer gebruikelijk route volgen.
Bedankt voor de tips Erik!"

Hier een foto van de gecorrigeerde situatie:
picture.php


Andy
 
De ra's van de fokkenmast zijn gehesen.
(En de foto's zijn van een nieuwe fotocamera omdat de sensor van de oude stuk ging. Met dit nieuwe toestel zou ik betere / scherpere foto's moeten kunnen maken. )

picture.php


De rakken - draairepen etc .zijn aangebracht.
Ik ga nu verder met de ra's van de grote mast en als die aangebracht zijn ga ik verder met het aanbrengen van de brassen etc. van zowel fokkenmast als grote mast.

En vanwege de nieuwe camera nog wat detailfoto's:
eerst de voet van de fokkenmast:
picture.php


picture.php


de fokkenmars:
picture.php


picture.php


de mars van de fokken steng
picture.php


Andy
 
De grote ra hangt, de klus was lastiger als verwacht en ik ben 3 keer opnieuw moeten beginnen. Vooral het beleggen van de touwen (op de juiste manier en op de juiste spanning) was lastig maar nu zit het aardig goed.

picture.php


De draairepen, het kardeelblok en de touwen om het rak te bedienen zijn aangebracht en op spanning gebracht.
De toppenanten worden later op spanning gebracht.

De volgende klus is het op spanning brengen van de stagen van de bezaansmast en het inhangen van de ra van de grote steng.

Andy
 
wat een engelen geduld, al die touwtjes netjes geplaatst.
succes met het vervolg
vgr
Marc
 
Dank voor alle lof :-)


Het bestelde kardeelblok lag keurig in de winkel op me te wachten en ondanks de warmte (34.8*C hier in de tuin) heb ik het toch maar gelijk op zijn plaats aangebracht.

Een foto van voren:
picture.php


En omdat ik het niet laten kan ook maar een van de achterkant:
picture.php


De bouw gaat weer verder zodra de temperatuur binnen in huis weer wat normale is.

Andy
 
moet daar een 3gats blok hangen andy ? lijkt me niet echt kunnen.

dat moet ik eens opzoeken want het ziet er raar uit
 
Volgens Corel zit in de fokkenmast op die plaats een vioolblok en in de grote mast een kardeelblok.
Ook op de tekening van De Hollandse tweedekker staat bij de grote mast op die plaats een kardeelblok.
Naar aanleiding van je opmerking heb ik nu ook de foto's van de Hollandse Tweedekker goed bekeken en daarop staat een 2 schijfs kardeelblok Corel gebruikt op die plaats een 3 schijfs kardeelblok.
Goed gezien Dirk!

Andy
 
a das mooi dat je het gevonden hebt andy.

ik zou het zonde vinden moest iemand je daar op aanspreken nu je zoveel mooite gedaan hebt om het zo historis mogelijk te maken en dan een 3 gats blok hebt hangen waar een 2 gats nodig was.

allee vooruit met de geit het is weer wat frisser buiten en je kan weer lekker voort bouwen aan dit prachtig schip.
ik hou je vooruit gang in de gaten andy ;) en het is een prachtig stukje houtbouw op schaal 1/100 dat je laat zien hoor , alle respekt voor deze bouw
 
Het is weer eens zover sdfkkjskng
Ik ga weer slachtoffer worden van mijn eigen streven naar zo historisch correct mogelijk bouwen en de lat zo hoog mogelijk te leggen.
Nadat enkele deskundigen hun blik op mijn model hadden geworpen bleken er 2 dingen niet helemaal te kloppen:

picture.php


Ik heb al mijn lopend want in crème uitgevoerd maar heb een foutje gemaakt bij touw 05 op de tekening. Op de meeste modellen loopt dit touw niet door blokken en is niet na te spannen, bij mij loopt het wel door blokken en is naspanbaar en had daarom wel crèmekleurig moeten zijn (en niet zwart zoals op de meeste modellen )
Goed opgemerkt Dick (Wappen v Hamburg)!

picture.php


Dirk (Amazone) verbaasde zich over het kardeelblok dat Corel gebruikt om de ra van de grote steng te hijsen:
picture.php


Na enig zoekwerk blijkt dat het kardeelblok op die plaats juist lijkt omdat het ook voorkomt op het model van de Hollandse Tweedekker maar ........ daar is het een 2 schijfs kardeelblok en geen 3 schijfs!
Goed opgemerkt Dirk!

Als de temperatuur weer wat normaler is (het is daar nu 27*C )weet ik wat mij te doen staat;)

Andy
 
Het zwarte touw van de talie op de loopstag (zie posting van 23 julie) is vervangen door crèmekleurig. (foto volgt later)

Ik ben vervolgens begonnen met het maken van een tweeschijfs kardeelblok uit een drieschiijfs kardeelblok:

picture.php


Rechts het origineel en links het nieuwe met een oogje eraan conform de tekening van "De Hollandse Tweedekker"
Onderaan het blok dat aan de grote mars komt.

Andy
 
Nu de temperaturen weer wat normaler zijn is er weer een dagje gebouwd:

picture.php


Alle geplande touwen zijn aan de fokkenra aangebracht, aan de touwen van de fokkensteng ra wordt hard gewerkt.
De touwen worden voorlopig nog niet belegd op de nagelbanken maar alleen door het gaatje in de nagelbank gestoken tot de hele mast fokkenmast klaar is

picture.php


Andy
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan