Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

Nog een plaatje van de manier waarop de kanonnen tijdens het droegen van de lijm op hun plaats gehouden worden.

picture.php


Tot zover gaat alles zonder problemen.

Ik ontkom niet langer aan het geven van een antwoord op de vraag: klopt de plaatsing van de kanonnen bij Corel wel?

De plaats van de jaagstukken onderaan in de spiegel is zonder twijfel juist.
In het hakkebord zitten onder en boven de ramen van de kajuit zitten bij Corel geschutpoorten of moeten dat ventilatieluiken zijn?

Ik ga er van uit dat de openingen onder de ramen geschutspoorten zijn. Hiervoor werd de bank onder de ramen (tijdelijk) verwijderd, een constructie die ik al eerder op afbeeldingen van andere schepen ben tegengekomen.

De luiken boven de ramen horen bij een erg laag dekje (zie de foto van het model in het Rijks Museum:

picture.php


Is er dan wel voldoende ruimte (=hoogte) om de kanonnen te bedienen?
Is het antwoord hierop nee dan moeten aan BB en SB de kanonnen van dit dek dus ook vervallen.

De plaats van dit lage dek en de ventilatie luiken op het model van Corel is op de onderstaande foto met een stokje op het hakkebord aangegeven. De erbij behorende geschutpoorten zitten net onder de rust van de bezaansmast en daar net voor (op deze foto zijn het de geschutpoorten zonder kanon erin)

picture.php


Eigenlijk is de vraag dus simpel kunnen er kanonnen hebben gestaan op dat lage dekje, mij lijken kanonnen dan niet te bedienen.
Maar klopt dat? Mogelijk weten jullie daar het antwoord op.

Andy
 
De benedendekse kanonnen zitten erin.
Zoals eerder geschreven komen er op het lage dekje boven de kajuit geen kanonnen en zal ik die geschutpoorten aan bakboor en stuurboord kant dichtmaken.

Het werk aan de geschutpoorten kan beginnen.
Ik begin met de poorten van de jaagstukken in de spiegel en werk dan naar boven naar de openingen in het hakkebord, 2 geschutpoorten en daarboven 2 ventilatieluiken.

picture.php


Op de voorgrond de restjes afgeknipt tuigagetouw.
in het totaal heb ik 140m ! zwart touw gekocht voor het staande wand. Ik heb daar Mantua touw voor gekocht omdat die alle diameters kon leveren die ik nodig had. Ik ben bij het bepalen van de diameters uitgegaan van de diameters die Ketting noemt en die afwijken van wat Corel opgeeft. Het touw wordt verkocht in lengtes van 10 meter, van een aantal diameters is vrij veel overgebleven maar ik schat toch wel bijna 120 meter gebruikt te hebben, als je rekent met 15% af knip verlies dan zou er 100 meter op het schip zitten en dat in de schaal 1:100.
Voor het lopend want heb ik gebruik gemaakt van het door Corel leverde crème kleurige touw, omdat dit door Corel ook voorzien was voor het staande wand had ik hier ruim voldoende aan.

Naastte afgeknipte touw ligt het nieuwe dreganker, het kleinste anker van het schip, maar nu wel in de juiste grootte.

Andy
 
Het dreganker is vervangen door een exemplaar met de juiste maat.
Ik had eerst hetzelfde maat anker geplaatst als H. Ketting op zijn model in het Tropenmuseum.
Dat anker was als gevolg van een rekenfout veel te klein Ketting gebruikte een anker met ¼ van de lengte in plaats van ¼ van het gewicht waardoor zijn anker ongeveer 1/3 van de grootte had die het moest hebben.

picture.php


Twee van de geschutpoorten die Corel in de zijkant van romp had getekend zijn dicht gemaakt omdat het hier zeer waarschijnlijk om ventilatieluiken gaat omdat het dek erachter veel te laag is om het geschut te kunnen bedienen.
(Het touwtje om het luik open te trekken moet nog geplaatst)

picture.php


Ik ben met de bouw van de eerste luiken begonnen. Het luik gaat bestaan uit 2 lagen notenhout met een oogbout ertussenin gelijmd. Later wordt er net boven de geschutpoort een gaatje in de romp geboord waar het pennetje in gelijmd kan worden.
Het luik bestaat uit een buitenzijde van notenhout 1mm dik en een binnenkant van 0,1 mm notenhout. Corel schrijft 2 lagen van 1 mm dik voor maar de luiken worden van wel erg dik zeker met het tussen de 2 lagen notenhout gelijmde oogbout.

picture.php


Andy
 
De eerste 2 luiken!

Na het nodige geëxperimenteer met verschillende werkwijzen zijn de eerste 2 luiken nu gemaakt en geplaatst.
De luiken bestaan uit de 2 lagen notenhout met daartussenin een oogbout. De plaats voor de oogbout werd uit geveild in het dikkere hout van de buitenlaag, waarna de oogbout en de binnenlaag erop gelijmd werden. Daar waar er een kiertje tussen de twee lagen ontstond werd deze gevuld met houtlijm. Vervolgens werd het luik zo nodig vierkant en vlak geveild.

Voor het plaatsen van het luik werd een gaatje in de romp net boven de geschutpoort/ventilatie opening geboord voor het pennetje van de oogbout van het luik.

Daar net boven werd een gaatje voor het opentrek touw geboord.
Door het luik werd een gaatje geboord waar het open/dicht trektouw doorheen loopt.
Het touw werd met houtlijm vastgelijmd en de pen van het luik met UHU Power gelijmd omdat dat voldoende tijd geeft voor een eventuele correctie maar helaas wel een lange droogtijd heeft voordat het volledig uitgehard is.

Het resultaat met 2 ventilatieluiken van 3x3 mm ziet er dan zo uit:
picture.php


Alle overige luiken wil ik op dezelfde (tijdrovende) manier gaan maken.

Andy
 
ziet er goed uit andy alleen het draadje onderaan zou ik presies weg laten op deze schaal.

of moet je die nog kortwieken ?
 
Eigenlijk was ik van plan het dichttrektouwtje te laten zitten, het is met 0,1 mm het dunste touwtje van het schip.

Hoewel, 0,1 mm x 100 (= de schaal) levert een touwtje van 10 cm dik:unsure:

Andy
 
ik zou me niet blind staren op de dikte van het touw. Het ziet er prima uit.
Als je er zelf tevreden over bent, maken die handel en plaatsen.
vgr Marc
 
de touwtjes om dicht te trekken zitten aan aan kikker vast ergens halverwegen het geschutsgat
zo is het toch op de Batavia gemaakt
ze zouden dan niet omlaag lopen als je van buiten kijkt maar naar het midden van de geschutluiken.

ik zou er eerst nog eens goed over na denken andy :) maar op 1/100 zou ik ze weg laten
 
Volgens mij zit het terugtrek touw aan de onderkant van het luik en niet in het midden, tenminste als ik naar Zu Mondfeld in "Historische scheepsmodellen" kijk

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture212734-p1030110.jpg


Ook H.Ketting tekent het zo in zijn boek over de Prins Willem.

Op de William Rex, een schip van iets betere datum dat in het Rijks Museum in Amsterdam staat, zitten niet een maar 2 dichttrektouwtjes aan de onderzijde van het luik

abrouwer-albums-anders-picture212735-rijksmuseum2013-105.jpg


Ik weet nog niet of ik het touwtje laat zitten mogelijk geeft het een (te) rommelig beeld in de mooie de zeeg volgende rij geschutpoorten (en het is eigenlijk ook veel te dik)

Andy
 
aan het luik zit het aan de onder kant andy.
maar het word langs binnen ergens halverwegen het gat vast gemaakt aan de beplanking .
bij de eerste tekening van monfeld links boven zie je waar het ongeveer geborgen word binnen in het schip en dat is ergens halverwegen het kanons gat.

mischien was het een beetje verwarrend ;)
 
Ik had je verkeerd begrepen Dirk, ik heb inmiddels besloten om de terugtrektouwtjes maar te laten vervallen.

Andy
 
De luiken in de spiegel en het hakkebord zijn klaar.
Ik heb de dicht trek touwtje van de luiken laten vervallen onder andere omdat ik ze niet op de juiste plaats aan de zijkant van de poort kon vastmaken en het mijn daarom te rommelig werd. (bedankt voor je advies Amazone)

Omdat ik het niet kan laten toch maar een paar foto's

picture.php

de achterzijde vanaf waterniveau

picture.php

goed zicht op de zeeg van de romp

Nu op naar de luiken in de zijkant

Andy
 
prachtig andy.

ik kan je natuurlijk alleen maar zeggen wat ik er van vind en het is aan jou om er iets mee te doen ja dan nee maar vind heter wel beter uitzien zo.

schaal 1/100 moet je soms dingen weg laten om het
er beter te laten uit komen
 
Dit ziet er echt prachtig uit, ziet er inderdaad beter uit zonder dan met koord.
vgr Marc
 
Waaw, dat ziet er echt mooi uit!
Zou er zelf niet willen aan beginnen, maar kan wel van je werk genieten (en leren) ;)
 
Bedankt Heren

Na een verblijf in de ziekenboeg is de bouw weer getart;

Eerst is de buitenzijden van de luiken voor de geschutpoorten op maat gemaakt en de oogbouten die ertussenin gelijmd worden tot de halve dikte afgevijld

picture.php

links de luiken voor de poorten van de konstabelskamer en rechts de luiken voor het verdek

Vervolgens is de binnenkant op maat gemaakt en erop gelijmd, tussen de twee lagen zit de afgevijlde oogbout die straks de functie van het schanier overneemt:

picture.php


Daarna zijn de randjes bijgewerkt en is de binnenkant geverfd

picture.php


Volgende week verder met het schilderen en het plaatsen van de luiken

Andy

Ps De Wasa van Corel is besteld maar nog niet binnen, het boek "Vasa. A Schedisch Warship" van F. Hocker is al wel binnen.
 
o de wasa als volgend schip ? is deze ook schaal 1/100 andy
 
De Wasa is 1:75 een iets minder kleine schaal gelukkig.

De eerste luikjes zijn geplaatst:

picture.php


Ik heb op de bovenrand van het rode binnenkozijn een gaatje geboord voor het koperen stiftje dat uit het luik steekt en erboven een gaatje voor het dichttrek touw. Daarnaast heb in de onderkant van het luikje een gaatje geboord waar het dichtrek touw doorheen steekt. Het touw is met houtlijm in het bovenste gaatje gelijmd en de stift is met UHU power lijm op zijn plaats gelijmd.
Ik ben tevreden met het resultaat.

De oogbouten van de roertalie en van de talie die naar de onderhoek van het grootzeil loopt heb ik moeten verplaatsen omdat deze talies dwars voor enkele geschutpoorten liepen. De oude gaatjes heb ik gedicht met een houten propje.

picture.php


Nu nog de touwtjes vastlijmen afknippen, tuigage afmaken etc.

Andy
 
elke up-date straalt het schip meer macht en pracht uit.
vgr Marc
 
ziet er goed uit met de luiken er aan andy 8)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan