Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

Dank heren, het begint lekker op te schieten nog maar een paar weken en De Prins kan uitvaren. ;-)

Alle luiken zitten erop.

Allereerst een detailfoto van het boren van de gaten van de terugtrek touwtjes met een handboortje:

picture.php


Dan een foto van de luiken van de konstabelskamer waarop te zien is da de berghouten over de luiken heen doorlopen:

picture.php


Een overzicht van de romp met de luiken:

picture.php


Vervolgens heb ik de halzen en de schoten van het grootzeil en het fokkenzeil aangebracht. (De halzen zijn de touwen die vanaf de onderhoek van het zeil voorwaarts lopen, de schoten zijn de touwen die vanaf de onderhoek van het zeil achterwaarts lopen).
Oorspronkelijk was het plan om deze touwen loshangend in een "natuurlijke" bocht te laten lopen door het touw goed nat te maken met verdunde houtlijm. Helaas is dat niet goed gelukt het bleek niet mogelijk om het touw met weinig houtlijm te fixeren en zodra ik meer houtlijm ging gebruiken verkleurde het touw opvallend duidelijk donkerder.
Ik heb er daarom voor gekozen om de touwen toch maar licht gespannen aan te brengen. De halzen van het fokkenmast zeil lopen nu vanaf de onderhoek van het zeil (blok rechts bovenop de foto) via de kop van de kraanbalk naar de doorvoergaten onderin de scheg van het galjoen. Voor mij het best haalbare compromis.

Hier 2 foto's om het duidelijk te maken:

picture.php


picture.php


De tuigage is daarmee klaar!

Nu zijn de lantaarns aan de beurt:

picture.php


Links de lantaarns die Corel bij de kit levert die ik te grof vind en rechts de vervangende lantaarns (Corel F - 19) die ik ga gebruiken.

Andy
 
Als gevolg van een aanvalletje van reuma is de bouw wat vertraagd en maak ik een uitstapje naar kartonbouw omdat dit minder kracht kost

De vlaggen zitten inmiddels op de Prins Willem, ik zal later nog proberen ze een wat natuurlijker flapperend uiterlijk te geven. Het buigen van de standaard van de lantaarns is op dit moment te zwaar, nog even wachten dus tot de Prins Willem echt klaar is.

picture.php


Ik ben met de bouw van de kade begonnen.
Het is een kartonnen model schaal 1:96, nr. 5 uit de serie Shipyard. Het stelt een scheepswerf in Stockholm uit 1620 voor. In Nederland wordt het geïmporteerd door www .zeistbouwplaten.nl
Opvallend is de erg goede passing van de lasercut kartonnen onderdelen en de duidelijke bouwtekeningen. In dezelfde serie is ook een pinas en een fluitschip uitgebracht, waarschijnlijk ga ik de pinas "Papegaai" (Papegojan) ook bouwen om een volledig diorama te hebben wat ik bij de Prins Willem in de vitrine kan zetten.

Andy
 
Ik geloof dat deze kade hier al eens de revue gepasseerd is, maar ik kan deze niet onmiddellijk terug vinden.
Je kan gerust een nieuw topic starten in de papierbouw hierover ;)
 
dat is nog eens een idee, is weer eens wat anders dan gewoon in de glazen kast.
succes er mee.
vgr Marc
 
Ik mag van de fysiotherapeut weer voorzichtig aan de slag met 15 minuten (!) per dag. Afgesproken is dat ik eerst met de kartonnen scheepswerf voor de Prins Willem verder ga en als dat goed gaat ik mag uitgbreiden naar het zwaardere werk.

Andy
 
dat is alvast terug een lichtpuntje.
Laat de scheepswerf maar verreizen aan een aangepast tempo.
een spoedig verder herstel.
Marc
 
Hier eindelijk de eindfoto's die ik al veel eerder beloofd had.


Andy




P1040294_zpscyaoekwh.jpg

P1040293_zpscnq4ox8f.jpg

P1040287_zpsn2jivhsj.jpg

P1040288_zpsxyqt6jby.jpg

P1040292_zpszd1fxn2a.jpg

P1040290_zpsxlq0qmq4.jpg

P1040289_zpsa0qk3lv8.jpg

P1040284_zpsbzq7iof4.jpg

P1040282_zpsw2b4ermu.jpg

P1040281_zpswfyerebj.jpg

P1040280_zpslrnswrtd.jpg
 
Laatst bewerkt:
klikken op insert image "diaschermpje" in Photobucket op "adres van afbeelding klikken" invoegen in popup venster.

P1040294_zpscyaoekwh.jpg

grtx Jan
 
amai dat is de moeite prachtig grt Pascal
 
U hebt veel moeite gedaan om al die links hier te plaatsen maar met het openen van 1 link krijg ik de hele fotoreeks .
Mooi werkstuk trouwens . Keurig afgewerkt ! :)
 
prachtig schip , mooie details en netjes afgewerkt.
 
Eens mogen meevaren met zo een mooi schip zou de max zijn.
Job well done hoor

Grt S Marc
 
Amaai, als da nie prachtig is, zeer mooi! Waw.
 
mooi mooi mooi ik heb anders geen woorden om me uit te drukken
Marc
 
Erg mooi en goed gebouwd exemplaar. Wat en touw en knoop werk :-) Daar zit heel wat werk in. Geweldig.

Groet Paul
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan