Hoofdsponsor

1/35 Huis Asterix schaal 1/35 [wip]

de steentjes zijn knap gelukt :O
de balken in donkere kleur zal idd beter zijn ;)
 
Beetje off topic: Hebben juliie de nieuwe Asterix, De Papyrus van Ceasar, al gelezen?

Peter
 
Prachtig resultaat aan je gevel. Zo goed als perfect ;)
 
Bedankt Jordic en Beyond !
Peter : nee, nog niet gelezen. Ik heb een twintigtal van de oudere albums, maar de nieuwere trekken me minder aan (is waarschijnlijk een onterecht vooroordeel !!!)

Groetjes,
Daniel
 
Peter : nee, nog niet gelezen. Ik heb een twintigtal van de oudere albums, maar de nieuwere trekken me minder aan (is waarschijnlijk een onterecht vooroordeel !!!)
Ik heb ze allemaal, ook de nieuwe, en die zijn inderdaad minder (GEEN vooroordeel, ik heb ze gelezen).
Maar de nieuwste is duidelijke beter dan de vorigen (vind ook mijn zus, die ook Asterix-fan is en alle oorspronkelijke delen eerder had dan mij).

On topic: Ziet er heel geloofwaardig uit!

Peter
 
Hallo iedereen,

Om de schouw te maken, zag ik vooral 3 mogelijkheden:
- uit isolatiemateriaal snijden en schilderen : wellicht het gemakkelijkste, maar minder stevig (enkele balken van het dak moeten erop steunen)
- uit siporex (cellenbeton) kerven en schilderen : is steviger, maar iets moeilijker te bewerken
- zoals de gevels opbouwen met afzonderlijke steentjes. Is iet s tijdrovender, maar consequent met de opbouw van de gevels.

Om te beginnen zal ik proberen de derde oplossing uit te werken.

Een eerste stap is het maken van een houten mal waarrond de schouw kan opgebouwd worden:

attachment.jpg

Hier onmiddellijk de steentjes rond kleven is geen goede oplossing vermits de lijm ze dan ook aan de mal zouden kleven en de schouw dan niet 'ontkist' kan worden.

Dus heb ik eerst een laag Fimo Air van 3 à 4 mm rond de mal gelegd en laten uitharden:

attachment.jpg

Gelukkig is het ontkisten tamelijk vlot gelukt. Bij het uitharden krimpt Fimo Air 5 à 8 %, dus zoals verwacht heb ik vooraan bovenaan een barst, maar dat is niet zo erg vermits er toch steentjes voor geplaatst worden.

Dan de afwerking :
- langs de buitenkant komen er sowieso steentjes zoals op de gevels, maar iets kleiner
- voor de binnenkant van de schouw dacht ik ofwel (platte) steentjes te lijmen, ofwel in de geharde Fimo laag de steentjes te kerven of te frezen.

Nu ik het resultaat zie,

attachment.jpg

denk ik echter de binnenkant te laten zoals ze is (lijkt op stenen die met klei zijn bezet), in kleikleur te schilderen en dan natuurlijk gedeeltelijk met roet te bedekken.

Eerst en vooral begin ik de buitenkant met steentjes te bekleden. Dat zal eventjes duren vermits het in meerdere stappen moet gebeuren (als ik teveel steentjes tegelijk plaats, zullen ze er bij het drogen gewoon afvallen en weet ik niet meer waar ze voorzien waren).

Voor het ogenblik is het schouwtje ongeveer 9 cm hoog. Dat moet ongeveer 20 cm worden, maar de bijkomende cm worden gewoon tegen een kartonnen of plastieken kokertje gekleefd vermits dat toch niet meer zichtbaar zal zijn.

Groetjes iedereen en tot kijk,
Daniel
 
Hallo iedereen,

Volgende update: de steentjes rond de basis van de schouw zijn geplaatst :

attachment.jpg

attachment.jpg

Uiteraard moeten ze nog dezelfde behandelingen krijgen als de gevels (voegen, schuren, schilderen, filter ...)

Voor de bovenzijde van de schouw heb ik met stevige plasticfolie (ex overhead projectie slides, uitstekend materiaal ook bvb om verf op te mengen) de mal gemaakt

attachment.jpg

en er daarna Fimo rond gedrapeerd.

attachment.jpg

Zo. Dit mag terug 24 uur drogen en daarna mag ik nog een aantal steentjes maken en kleven ;)

Groetjes en tot kijk,
Daniel
 
Slim bedacht.
Persoonlijk vind ik de stenen van de schouw nogal groot en gelijk van vorm maar het schilderwerk zal dat uitzicht wel veranderen.
 
Dat begint er al aardig op te lijken . blijf volgen .

grt Nicolas
 
Bedankt Erwin en Nicolas.

Persoonlijk vind ik de stenen van de schouw nogal groot en gelijk van vorm maar het schilderwerk zal dat uitzicht wel veranderen.

Wellicht zullen ze er iets kleiner uitzien na het voegen. Ik zal er inderdaad op letten de vorm iets meer te variëren bij het bovenste gedeelte van de schouw (hoewel het natuurlijk altijd rolkeien blijven)

Groetjes,
Daniel
 
Dit forum is toch wel een onvoorstelbare schatkamer.
Als ik dit hier zie: nooit gedacht dat iemand het idee zou krijgen om een huis uit een stripverhaal na te bouwen.
Wij hebben zelf alle albums van Asterix in huis en ja: heel herkenbaar dit.
 
Hallo iedereen,

Alle steentjes van de schouw (behalve de onderbouw ervan) zijn gemaakt en gekleefd ! Oef ! :D:D

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor ik ze verder afwerk (sommige steentjes een beetje afschuren, voegen, en schilderen), zal ik nu eerst de gleuf maken waar de boomstammetjes van het dak in passen. Dus eerst enkele boomstammen maken ... (na steenkapper en metser, nu houthakker ... een mens moet alle stielen kennen :) in de modelbouw )

Groetjes en tot volgende update,
Daniel
 
jakkes , ziet er echt weer zo natuurlijk uit.
vgr Marc
 
Knap gemaakt, ziet er goed uit
 
goe zenne ik had nooit gedacht dat het zo knap ging worden
Marc
 
Prachtig gedaan, Asterix en Obelix zullen tevreden zijn.
 
Bedankt voor de aanmoedigingen mannen !

Groetjes,
Daniel
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan