Hoofdsponsor

1/35 Huis Asterix schaal 1/35 [wip]

... Wat me opviel zijn de stenen aan de ramen, die lijken me recht afgesneden te zijn maar zou het niet beter zijn die wat ronder te maken? Vooral aan de rechterkant van het onderste raam.

Je hebt gelijk Alain, in vergelijking met de andere stenen zijn ze iets te rechthoekig. Het is wel niet gemakkelijk om dit nu nog te wijzigen. We zullen moeten veronderstellen dat Asterix deze stenen wat afgekapt heeft om een mooiere vensteropening te krijgen ..
 
.... We zullen moeten veronderstellen dat Asterix deze stenen wat afgekapt heeft om een mooiere vensteropening te krijgen ..

Ik denk dat het eerder Obelix zal geweest zijn die ze met zijn handen wat bewerkt heeft :laugh:
 
... tenzij je er nog een filter op legt met olieverf?
Dan zou ik de stipjesmethode toepassen om dit te doen. Kleine (echt kleine) puntjes olieverf aanbrengen (je kan/mag verschillende kleuren door elkaar stippen) en dan, met een verdunner bevochtigde penseel (welke je ook eerst een beetje afdept op een doekje), ...

Bedankt voor je tip Beyond. Deze techniek heb ik (uiteraard) nog nooit gebruikt, graag enkele vraagjes erover:
- welk visueel effect bereikt men ermee ?
- om welke reden wordt dat met olieverf gedaan ? (ik vermoed omdat de droogtijd langer is, dus langer bewerkbaar ? Hoelang, moet ik rekenen op enkele dagen of langer ?)
- gebeurt het uitsmeren over de volledige oppervlakte (dus ook de voegen ?)
- hoe dicht bij elkaar moeten die stipjes gezet worden (1 per steentje, of in een raster van bvb 5 x 5 mm)
- welke kleuren olieverf zou jij in dit geval voorstellen ?

Zo zie je maar, Beyond, je geeft één voostel en krijgt 5 vragen terug :) Bedankt bij voorbaat.

Groetjes,
Daniel
 
Goed bezig, de kleuren van de stenen geven zo direct een ander zicht. Mooi.

grtn Eric
 
De indruk dat Asterix of Obelix ze recht heeft afgekapt lijkt me een goede optie. Indien je toch een aanpassing zou willen doen, ik vond deze foto op het net. De ramen zijn afgewerkt met hout.

attachment.jpg

Gewoon ter info hé, je blijft baas over je mooie project, ik blijf in ieder geval volgen.
 
Bedankt voor je tip Beyond. Deze techniek heb ik (uiteraard) nog nooit gebruikt, graag enkele vraagjes erover:
- welk visueel effect bereikt men ermee ?
- om welke reden wordt dat met olieverf gedaan ? (ik vermoed omdat de droogtijd langer is, dus langer bewerkbaar ? Hoelang, moet ik rekenen op enkele dagen of langer ?)
- gebeurt het uitsmeren over de volledige oppervlakte (dus ook de voegen ?)
- hoe dicht bij elkaar moeten die stipjes gezet worden (1 per steentje, of in een raster van bvb 5 x 5 mm)
- welke kleuren olieverf zou jij in dit geval voorstellen ?

Zo zie je maar, Beyond, je geeft één voostel en krijgt 5 vragen terug :) Bedankt bij voorbaat.

Groetjes,
Daniel


- welk visueel effect bereikt men ermee ?
Op deze manier krijg je gradaties en een vloeiend verloop van verschillende kleuren door/naast elkaar. Dit is echter zeer subtiel, maar het verschil tussen wel en niet is toch zichtbaar.

- om welke reden wordt dat met olieverf gedaan ? (ik vermoed omdat de droogtijd langer is, dus langer bewerkbaar ? Hoelang, moet ik rekenen op enkele dagen of langer ?)
Olieverf leent zich inderdaad omdat het langer bewerkbaar is (door de droogtijd). Het is ook daardoor zeer makkelijk te blenden met andere kleuren. De droogtijd valt nog goed mee aangezien het een zeer dun laagje is welke er op je model gelegd wordt.

- gebeurt het uitsmeren over de volledige oppervlakte (dus ook de voegen ?)
Dit zal een persoonlijke keuze worden denk ik. Het is mogelijk, maar dan hebben je voegen een beetje dezelfde schijn. Persoonlijk zou ik eerst proberen om de voegen niet te doen, en dan eens zien wat het geeft als resultaat.

- hoe dicht bij elkaar moeten die stipjes gezet worden (1 per steentje, of in een raster van bvb 5 x 5 mm)
Hier hangt het ook een beetje af welk resultaat je op bepaalde plaatsen wenst te bereiken. Hoe meer verf, hoe dikker de uiteindelijke laag er op je model zal overblijven en dus het kleur van je olieverf zullen behouden. Zelf doe ik stipjes die +- een halve kopspeld groot zijn, en een raster van 5mmx5mm lijkt mij een goede start.

- welke kleuren olieverf zou jij in dit geval voorstellen ?
Lichtblauw, grijs, wit, bruin,..

Als het je eerste keer wordt, en je wil het echt eens proberen, maak ergens een gelijkaardig stukje muur als proefstukje. Mocht het misgaan, dan kan je nog altijd verder gaan waar je op je model gestopt bent. Ben je tevreden over het resultaat, kan je aan je model beginnen en heb je dan al een idee wat je kan bereiken met deze methode ;)

Hopelijk kan je er iets mee met deze uitleg?
Modelbouwen (en zeker het schilderen) is toch altijd een beetje een zoektocht naar het best mogelijke resultaat, en soms gaat het goed, soms iets minder... (maar dat is dan het voordeel van een proefstukje te hebben) ;)

Veel suk6
 
Alain,

Bedankt voor je foto (ziet er een kartonnen model uit. Tof). In het album dat ik gebruik (De zoon van Asterix) als referentie zijn er geen houten raamomlijstingen, dus zal ik het maar op de afgekapte stenen houden.

Groetjes, Daniel
 
Beyond,

Bedankt voor je uitvoerige toelichting, het was zeer nuttig. Ik heb nog een proefmuurtje, het is trouwens daarop dat ik het inkleuren van de steentjes geoefend heb. Dat kan van pas komen om die filter uit te proberen. Ik heb nog wel geen olieverf, maar daar dienen winkels voor om dat op te lossen :) .

Uit wat ik op dit (en andere) forum reeds gelezen heb, is het schilderen inderdaad een aparte bezigheid waarvan de finesses niet in 1,2,3 aan te leren zijn. Anderzijds maakt die leercurve het juist plezierig. Als er niets meer te leren zou zijn, is een groot deel van de uitdaging ook weg (vind ik toch).

Groetjes,
Daniel
 
Bedankt voor je uitvoerige toelichting, het was zeer nuttig. Ik heb nog een proefmuurtje, het is trouwens daarop dat ik het inkleuren van de steentjes geoefend heb. Dat kan van pas komen om die filter uit te proberen.
Begin met zeer weinig verf, het is makkelijker om nadien nog enkele stipjes er bij te zetten en terug te blenden dan dat je het teveel moet weghalen.
Misschien ook eerst een deeltje van je proefstukje met glanslak/parketpolish behandelen, het kan ook invloed hebben op de reactie van de verf.. Bepaalde ondergrond kan soms te poreus zijn waardoor de verf moeilijk uit te smeren is..

Ik heb nog wel geen olieverf, maar daar dienen winkels voor om dat op te lossen :) .
Lang leve de verfwinkels :D

Uit wat ik op dit (en andere) forum reeds gelezen heb, is het schilderen inderdaad een aparte bezigheid waarvan de finesses niet in 1,2,3 aan te leren zijn. Anderzijds maakt die leercurve het juist plezierig. Als er niets meer te leren zou zijn, is een groot deel van de uitdaging ook weg (vind ik toch).
Volmondig mee eens.
Telkens ik iets nieuws leer, probeer ik het enkele keren uit op mijn modellen (soms op oude afgetakelde/beschadigde modellen). Pas als ik het een beetje onder de knie heb komt er dan terug iets nieuws bij, en zo leg ik de lat telkens een klein beetje hoger voor mezelf.. en zie je je modellen vooruit gaan in kwaliteit ;)
 
Bedankt voor de raad Beyond.
Ik heb zopas een setje olieverf gekocht, identiek als mijn setje acryl, van het merk Marabu. Ik weet niet of dat kwalitatief is, maar om te testen vermoed ik dat het zijn dienst zal kunnen doen.
Groetjes,
Daniel
 
Hallo iedereen,

Ik ben nog bezig mijn gevelsteentjes te schilderen, dus een update kunnen jullie volgende week verwachten.

Bij mijn omzwervingen op het internet, kwam ik volgende franse sites tegen:

www.villageasterix.com/t1136-le-village-d-asterix-le-gaulois-en-maquette-au-1-40
lozeremodelisme.clicforum.fr/f14-Conseils-et-techniques.htm

Zoals de naam van de eerste site het reeds zegt : een familie die het hele dorp heeft nagebouwd. (zover wil ik zeker niet gaan !)
De tweede site wordt gerund door dezelfde personen maar geeft meer algemene info, ook over technieken die ze gebruiken, zowel voor het dorpje als voor andere onderwerpen.

Ik wou jullie die sites niet onthouden (hopelijk wordt het niet beschouwd als reclame voor 'concurrerende sites' :), zoniet verwijderen de admins het bericht maar hoor !)

Groetjes,
Daniel
 
Als ik mij niet vergis heeft dit dorp eens in Marke op de beurs van IPMS Moorslede gestaan.
Het was zeer mooi gemaakt.

Daniel, heb je al geprobeerd met de olieverf dotjes? Ben eens benieuwd of dat gelukt is of dat het afgeschreven is voor je stenen ;)
 
En waarom wil je niet zo ver gaan? Het kan een levenswerk worden, en dan nog de Romeinse kampen er rond bouwen, en dan nog alle avonturen nabouwen tot de ganse zolder vol staat met 'rare jongens' en everzwijnen en vastgebonden barden en vallende hoofdmannen en slapende hanen en alle buitenlandse vrienden...
 
Ben nog eens gaan zoeken tussen mijn foto's, en deze ben ik tegen gekomen van de bovenvermelde beurs

attachment.jpg
 
Daniel,

Mooi en bewonderens waardig werkje van deze mensen. Als je op de close-up foto's van hun gevels bekijkt dan vind ik jou aanpak hiervan toch stukken beter, bij hen is het zo meer een mortel massa met hier en daar een stukje rots, jou gevel met de mooi afgeronde rotsen/keien benaderd volgens mij veel meer de 'realiteit' van de strip.
Wat de kleuren betreft, de strip is wit - licht grijs en licht blauw/grijs. Jij hebt er wat beige en bruin aan toegevoegd, ok volgens de strip (wat hier ervan te zien is toch) is het zo niet, maar naar mijn smaak is het wel een goeie keuze. Het breekt zo wat de monotone kleur en zal het geheel volgens mij aantrekkelijker maken. Zou met het bruin wel niet te donker gaan, als je bedenkt dat je later de houten balken vermoedelijk een bruin kleur zal geven. Kwestie van in de gevel de stenen en houten balken mooi te scheiden...
Is maar mijn gevoel zo hé, het is jou werk en je bent goed bezig :)

grtn Eric
 
...Daniel, heb je al geprobeerd met de olieverf dotjes? Ben eens benieuwd of dat gelukt is of dat het afgeschreven is voor je stenen ;)

Beyond, ik heb al een beetje met olieverf aan het stoeien geweest. Mijn voorlopige ervaringen:
- bij zeer kleine hoeveelheden, krijg je inderdaad een subtiel, zeer licht zichtbaar effect. Het is echter zodanig licht dat ik op een foto voor-na het verschil haast niet merk (reden dat ik geen foto's post). Ik zal wel nog verder proberen door enkele malen na elkaar een filter te plaatsen
- bij werken met zwarte kleur is het de zaak om zeeeeeer kleine stipjes te gebruiken. Sommige van mijn effecten waren alles behalve subtiel te noemen :)
- ik moet opletten want de steentjes / krijtverf slorpen toch nog olieverf op. Dus ofwel lak aanbrengen (nog niet geprobeerd) ofwel snel de stipjes uitsmeren zodat ze niet kunnen indringen.

Conclusie : ik moet nog verdere test-stukjes uitvoeren om definitief te stellen of ik het al dan niet zou doen, maar nu reeds vond ik het zeker interessant om de testen te doen.

Groetjes, Daniel
 
En waarom wil je niet zo ver gaan? Het kan een levenswerk worden, en dan nog de Romeinse kampen er rond bouwen, en dan nog alle avonturen nabouwen tot de ganse zolder vol staat met 'rare jongens' en everzwijnen en vastgebonden barden en vallende hoofdmannen en slapende hanen en alle buitenlandse vrienden...

Mmmmh ... tegen dan zal ik wellicht zelf de 'raarste jongen' zijn op die zolder ...
Ik denk dat ik het toch maar iets beperkter houd :)

Groetjes, Daniel
 
Bedankt voor het compliment Eric.
Ik heb inderdaad beige en bruin bijgevoegd om een beetje meer leven in de gevel te brengen. De donkere kleuren (donkergrijs en roestkleur) beperk ik tot maximaal 10% van de steentjes omdat het anders te sterk zou afwijken van de tekeningen.

De balken zullen inderdaad bruin worden. Fysisch gezien zou ik ze moeten vergrijzen (ik denk niet dat de Galliers reeds vernis gebruikten), maar daarmee zou ik naar mijn gevoel teveel van de strip afwijken : in de strip zijn alle balken aan de huizen bruin.

Groetjes, Daniel
 
Groetjes iedereen,

Eindelijk nog een update ! Vorige weken heb ik jammer genoeg niet veel kunnen werken aan het huisje, maar nu zijn de voor en achtergevel aan de beide zijden geschilderd.

Ik heb dezelfde stappen als in mijn vorige update uitgevoerd, maar de donkere steentjes bevielen me niet. Tweemaal verf afgenomen (alcohol en schuurpapier) en herbegonnen. Het beste resultaat kreeg ik door na de basislagen de donkere kleuren aan te brengen met een bijna droog hard penseel (bijna drybrushen dus).

Daarna heb ik een extra stap bijgevoegd : een filter met olieverf aangebracht (bedankt voor de tip Beyond !). Voor de beige en 'vuile' steentjes met burnt umber, voor sommige lichtgrijze steentjes eveneens met burnt umber, andere met heeeeeeel weinig zwart en enkele stipjes wit. Voor de donkerbruine steentjes met zwart (ook zeer weinig). De donkergrijze steentjes eveneens met burnt umber. Naar mijn gevoel geeft die filter een merkbare verbetering.

attachment.jpg

attachment.jpg

en enkele detailfotos

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nadien nog een 'fundering' gemaakt uit een overschotje blokplaat waarin ik twee gleufjes gefreesd heb:

attachment.jpg

(wees gerust, ik zal geen parket in het huisje leggen ! Op deze plaat komt een 'vloer' van gekleurd gips om aangestampte aarde voor te stellen)

zodat de geveltjes netjes geklemd zijn (hier nog niet gelijmd, dat gebeurt pas later):

attachment.jpg

Zo, dat waren de huidige vorderingen.
De volgende stap is het maken van de schouw. Dat zal ook een plezierig werkje worden.

Mochten jullie nog goede verf-raad hebben, feel free !

Groetjes en tot kijk,
Daniel
 
Oh ja, nog vergeten : de balken worden wellicht donker bruin.

Gr, Daniel
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan