Hoofdsponsor

1/35 Huis Asterix schaal 1/35 [wip]

Even een tussentijdse update:

Het dak van het huisje bestaat dus uit dunne boomstammetjes. Mijn eerste idee was cilindervormige profieltjes aan te kopen en daarvan de stammetjes te zagen, alleen zien ze er dan zo egaal en 'industrieel' uit. Daarom heb ik maar besloten ze zelf te maken.

Eerste stadium is een aantal latten (van 45 op 22 mm, 30 cm lang) te verzagen tot latjes van 9x9 mm (voor de horizontale balken) en 7x7 mm voor de verticale stammetjes.

attachment.jpg

Vermits er in de natuur maar weinig vierkante bomen voorkomen, heb ik ze daarna eerst bij benadering achthoekig geschaafd.
Om me te helpen ze op hun kant te houden bij het schaven, eerst een gleuf op 90° uitgefreesd in een lat

attachment.jpg

waar de latjes comfortabel kunnen inliggen:

attachment.jpg

Daarna deze achthoekjes ruwweg cirkelvormig schuren, met behulp van deze primitieve 'draaibank':

attachment.jpg

Hiervoor gebruik ik grof schuurpapier (korrel 50) en niet te lang schuren opdat de stammetjes niet TE mooi cirkelvormig zouden zijn.
Later zal ik er wellicht nog even met een staalborstel overgaan om extra structuur te geven (zoals bij de balken in de gevel).

OK, dat was het dan, nu verder doen aan mijn 60-tal boomstammetjes.

Groetjes allemaal en tot kijk,
Daniel
 
knap bedacht , Deze actie vraagt wel wat tijd en moeite , maar zal zeker de kwaliteit van je werk flink laten stijgen.
succes met de verdere afwerking
vgr Marc
 
Hallo iedereen,

Hierbij de volgende update.

Sinds de vorige post heb ik :
- heel wat boomstammetjes bijgemaakt :

attachment.jpg

- het voetstuk voor de schouw gemaakt:

attachment.jpg

de twee 'vleugeltjes' eraan dienen uitsluitend om het voetstuk voorlopig aan de voetplaat te kunnen bevestigen met een tweetal kleine nageltjes, zodat het gemakkelijk kan verwijderd worden.

Met de schouw erop geeft dat ongeveer het volgende:

attachment.jpg

Nu de dakbalken en de schouw ongeveer klaar zijn (zonder verf totnogtoe), is het nodig de gevels te bevestigen op de vloerplaat.
Maar voor ik dat doe, kan ik best eerst de balken in de gevels schilderen om er gemakkelijker aan te kunnen.

Eerst had ik gedacht de balken te kleuren met ijzeracetaat, maar het resultaat daarvan was - met de gebruikte ramin - niet echt goed : het hout werd niet mat maar zeer dof, zonder dat de structuur zichtbaar was (zie de bovenste twee balkjes op de foto hieronder).
Dus maar wat geëxperimenteerd met verfjes, met en zonder grondlaag, met en zonder verdunning, met verschillende verhoudingen ...

attachment.jpg

Het volgens mij beste resultaat kreeg ik met:
- een grondlaag met Valejo Surface Primr IDF Israeli Sand, verdund (2 dr primer, 1 dr airbrush thinner)

attachment.jpg

- daarna een laag met Valejo Burnt Umber (10 dr), sterk verdund met airbrush thinner (10 dr) en 2 dr Valejo Dark Grey Wash

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit gaf me een resultaat dat:
- goed overeenkomt met de tekeningen in de strip
- maar toch de houtstructuur goed doet uitkomen
- lijkt op de meubelkleur 'donkere eik' (en zoals we weten is het dorpje omringd door eikenbossen)

Zo, dat was het dan voor vandaag.
Groetjes en tot de volgende maal !
Daniel


-
 
Laatst bewerkt:
ziet er nog altijd goed uit ;) knap bezig
 
Prachtig resultaat.
De balken zijn realistisch en toch gelijkend als in de strip :8 ;)
 
Hallo iedereen,

Eerst en vooral, bedankt voor de aanmoedigingen.
En dan nu een update.
Nadat alle stammetjes gezaagd en gedraaid waren, ben ik verder de gordingen gaan afwerken.
Eerst opruwen met een staalborsteltje in mijn Proxxon om meer relief te geven, en daarna schilderen.

Dat was een mooie gelegenheid om voor het eerst in mijn korte modelbouwcarrière een airbrush te gebruiken: van die gordingen is in het afgewerkte huis niet zo heel veel te zien, houten balken hoeven niet zo echt gelijk te zijn ... Uitstekend dus om eerste AB pogingen op te wagen ! Na een (groot) aantal bladen papier volgespoten te hebben met Ferrari rood, voelde ik mij in vorm om stammetjes 'vuil te maken'.

Eerste lagen gespoten met Valejo Surface Primer.
Daarna een aantal lagen gespoten met bruin (5 dr Burnt Umber, 3dr matte vernis, 2 dr Dark Grey Wash, 5 dr thinner en 2 dr flow improver)
Daarna met penseel een wash van 3dr Burnt Umber, 3dr Dark Grey Was en 10 dr thinner aangebracht om het relief te accentueren.
Reslutaat:

attachment.jpg

attachment.jpg

Na dit exploot was het tijd om met de montage te beginnen:
- de gevels op de vloerplaat vastgezet
- de bovenste 2 en de onderste gording aan de gevels gekleefd:

attachment.jpg

OK, nu kan alles een beetje drogen en daarna kan ik beginnen de snijlijn van de schouw met het dakvlak te bepalen. Maar dat is voor de volgende aflevering.

Groetjes en tot kijk.
Daniel
 
Ik mag dan een autobouwer zijn maar ik kijk ook graag eens binnen bij andere categoriën. En bij builds zoals deze valt mijn mond gewoon open. sdfkkjskng

Dit is pas echte modelbouw want gestart van niks. Ik doe het je alvast niet na maar ga verder genieten van je vorderingen. 8)
 
Prachtige balkjes die je gemaakt hebt, doe zo verder.
 
Gewoon vakmanschap het is net of je dit dagelijks doet het lijkt zo simpel als jij het uitlegt , maar het resultaat is wel verbluffend
grt
Marc
 
knappe werken. beginmontage ziet er al goed uit
 
Bedankt voor de lovende commentaren iedereen ! Het doet plezier te merken dat je op de goede weg bent.

... Dit is pas echte modelbouw want gestart van niks. ...
Een deel van het plezier vind ik juist het uitzoeken waarmee en hoe je iets kunt realiseren. Je leert er de voordelen en nadelen van een aantal materialen mee kennen. Je bent natuurlijk wel veel langer bezig met uitzoeken en testen, maar dat hoort erbij ...

... het lijkt zo simpel ...
Dat is dan ook één van mijn betrachtingen : hoe kom ik zo eenvoudig mogelijk tot het gewenste resultaat. Het vereenvoudigen van het 'proces' kost soms meer tijd dan het oorspronkelijk idee, en vraagt ook om enkele stappen van tevoren te denken, maar levert (vaak, maar niet altijd !) een beter resultaat ("Met passen en meten ...", nietwaar coachke :) )


Alleen jammer dat ik soms niet voldoend tijd heb om voort te doen, maar ja ... dat probleempje kennen jullie allemaal wel ...

Groetjes,
Daniel
 
Als doorwinterd Asterix fan (ja, er zijn er nog, bij Toutatis) moet ik toegeven dat ik er in het begin een beetje sceptisch tegenaan keek. Maar ik voel me nu moreel verplicht om mijn mening grondig te herzien. Het oogt momenteel al zeer prachtig, het zou eigenlijk zo uit de strips kunnen gewandeld zijn! Keep up the good work! Ik volg met aandacht.
 
WOOOW, goed idee met uw " primitieve " draaibank !!
grt Nicolas
 
Bedankt mannen.
Voor het ogenblik ligt de werf een beetje stil omdat ik teveel werk heb met mijn andere huisje (schaal 1:1), maar ik hoop vanaf juli terug aan de slag te kunnen.

Groetjes,
Daniel
 
Hallo iedereen,

Na een lange afwezigheid (sorry) terug een klein beetje voortgewerkt.
Om de juiste plaats van de schouw in het huisje te kunnen bepalen was het nuttig een beter idee te hebben van de plaats van de verdieping en vooral van de steunbalken ervan.

Zo gezegd zo gedaan: in balsa het rooster van de verdieping en de steunbalken gemaakt. Het is de eerste keer dat ik met balsa werk en het is inderdaad een plezierig materiaal. Alleen niet niezen of de hele verdieping vliegt weg !

attachment.jpg

En het geheel in het huisje geplaatst :

attachment.jpg

Uiteraard is alles nog maar in dry fit, de plankenvloer moet nog geplaatst en de hele verdieping dient nog opgeruwd en geschilderd te worden voor ze definitief kan geplaatst worden, maar ik kan nu juist bepalen waar de schouw moet (kan) komen.

Het vervolg zal zijn:
- de steentjes van de schouw voegen
- de snijlijnen met het dak bepalen
- openingen voor de gordingen uitfrezen
- openingen voor de dakbedekking maken
- steentjes van de schouw schilderen
- binnenkant van de schouw 'beroeten'
...

Hopelijk heb ik in de volgende weken iets meer tijd, zodat de bouw een beetje kan opschieten. Ik wil Asterix echt niet nerveus maken ...

Groetjes,
Daniel
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan