Hoofdsponsor

1/35 Huis Asterix schaal 1/35 [wip]

Ja er zullen weinigen zijn die hem kunnen evenaren zelfs mijn geboortekaartjes waren van zijn hand , en als oudere ben ik nog altijd onder de indruk van de Efteling nu is mijn kleindochter 11 maar toch verlangt zij nog eens naar de efteling een echte droomwereld
Terug op het huisje ik vind dit gewoon geweldig wat ik hier te zien krijg ik vind het gewoon fantastisch
Marc
 
mooie vordering , ben benieuwd naar het eindresultaat .
 
dennenaalden?.............................
 
ja sorry, ik bedoelde dennenaalden voor tussen de dakbedekking :dry:.............................
 
ja sorry, ik bedoelde dennenaalden voor tussen de dakbedekking :dry:.............................
Ik ben er nog niet uit wat ik als vulmateriaal zou gebruiken, maar iets is wel nodig anders regent het binnen ... :wacko:

Een mooi huisje ! Ik heb de foto bewaard, en bijvoorbeeld de oneffen plaatsing van de dakbalken zal ik zeker in gedachten houden.

Beiden bedankt en tot schrijfs,
Daniel
 
Ik ben er nog niet uit wat ik als vulmateriaal zou gebruiken, maar iets is wel nodig anders regent het binnen

Daniel
Ik bedenk me zonet: sommige Afrikaanse stammen bouwden ook hutten in hout met stammetjes en takken.
De kieren werden nadien dicht gesmeerd met klei, leem o.i.d.
Ik kan me dus voorstellen dat dat bij de Galliërs ook zo gebeurde, klei en/of leem hadden ze immers ook ter beschikking.
Klei krijgt na droging in de zon een ietwat rood-bruine kleur, leem blijft min of meer wit, eerder gelig van kleur.
 
Ik bedenk me zonet: sommige Afrikaanse stammen bouwden ook hutten in hout met stammetjes en takken.
De kieren werden nadien dicht gesmeerd met klei, leem o.i.d.
Ik kan me dus voorstellen dat dat bij de Galliërs ook zo gebeurde, klei en/of leem hadden ze immers ook ter beschikking.
Klei krijgt na droging in de zon een ietwat rood-bruine kleur, leem blijft min of meer wit, eerder gelig van kleur.

Ja Sam, klei had ik ook reeds gedacht (zie enkele berichten vroeger), maar bleke klei op de donkere boomstammen geeft je een 'zebra-effect' dat ik niet echt mooi vind. Anderzijds, klei bestaat in ongeveer alle mogelijke kleuren, dus zou ik het kneedbaar hout dat ik als klei gebruik eventueel kunnen bijkleuren zodat het minder (maar toch nog een beetje) afsteekt tegen de stammetjes.

Groetjes,
Daniel
 
Het is wel zo dat die mensen destijds ongezuiverde klei gebruikte zoals wij nu dus niet doen.
Gezuiverde klei wordt na bakken steenrood (bakstenen, bloempotten) maar dat is bij ongezuiverde klei dus niet het geval.
Best mogelijk dat ongezuiverd klei dus donkerder opdroogt en dat de naden nadien door invloed van het weer en stof ook nog wat donkerder worden zodat je er op termijn niets meer van ziet en de kleur min of meer dezelfde zal zijn dan het hout.
Ongezuiverde klei bevat immers veel zand en dat heeft zijn invloed op droogproces en kleur.
 
Hallo iedereen,

Alweer een maand geleden sinds mijn laatste post !! Schande !
Maar ditmaal heb ik als excuus dat er echt veel steentjes te schilderen waren. Ze hebben alle dezelfde behandeling gekregen als de steentjes van de gevels (zie mijn post van 4/11/15). De filter met olieverf heb ik nog niet aangebracht, dat is voor later.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor ik de filter aanbreng wou ik eerst de binnenkant van de schouw spuiten. Omdat het werken met airbrush nog altijd nieuw voor me is, heb ik eerst een oefenschouwtje gemaakt in doorzichtig plastic, waarin ik de opening min of meer juist heb uitgesneden. Zo kan ik dan het schilderen ervan oefenen:

attachment.jpg

Een eerste laag (na de primer) stelt de leemlaag voor waarmee de schuw binnenin bepleisterd is (2dr Light Brown, 2dr Sand Ivory, 1 dr White, alle Vallejo Air)

attachment.jpg

Daarna een, gewild zeer oneffen laag 'teer' (1dr Mud Brown, 2dr Burnt Umber)

attachment.jpg

Hierna komt nog een laag roet, maar dat is voor een volgende post.

Groetjes iedereen,
Daniel
 
Aanvulling van mijn test-schouwtje:

- na het teer (zie vorige post) heb ik eerst een beetje 'echt' roet aangebracht : eerst onregelmatig met water verdunde houtlijm aangebracht en daar grafiet opgespoten. Door de aard van de ondergrond (plastiek) bleef die lijm + grafiet niet netjes verdeeld maar verspreidde zich tamelijk willekeurig:

attachment.jpg

attachment.jpg

Na een paar nachtjes drogen daarop matte zwarte verf gespoten

attachment.jpg

Op onderstaande overbelichte foto is duidelijker te zien dat de patronen die de lijm+grafiet achterlieten ook nog in de verflaag zicht baar blijven. Dit is misschien niet erg duidelijk op de foto's, maar in werkelijkheid duidelijk zichtbaar.

attachment.jpg

Het uiteindelijk resultaat komt tamelijk goed overeen met de foto's van een aantal beroete schouwen die ik bekeken heb.
Nu rest mij 'alleen maar' hetzelfde proberen te herhalen op de werkelijke schouw. Ik zal wel proberen het teer (bruin) en het roet (zwart) nog iets onregelmatiger aan te brengen.
Mochten jullie tips hebben om het realistischer te maken, wees welkom.

Groetjes,
Daniel
 
Dat is mooi hoor, ik kende dat middeltje niet! Gebruik zelf steeds een potlood als ik grafiet wil aanbrengen, bijvoorbeeld op metalen randen waar de verf weggesleten is.

Ik kan je helaas geen goede tips geven over het realistisch aanbrengen van onregelmatigheden. Misschien dat de zoutmethode iets voor je is? Ik weet niet hoe fijn het resultaat moet zijn, maar kijk eens hier.
 
Dat is mooi hoor, ik kende dat middeltje niet! Gebruik zelf steeds een potlood als ik grafiet wil aanbrengen, bijvoorbeeld op metalen randen waar de verf weggesleten is.

Ik kan je helaas geen goede tips geven over het realistisch aanbrengen van onregelmatigheden. Misschien dat de zoutmethode iets voor je is? Ik weet niet hoe fijn het resultaat moet zijn, maar kijk eens hier.

Bedankt Roy. Het grafiet busje staat al jaaaaren in mijn garage. Je kunt het uitstekend gebruiken om sloten te 'smeren', beter dan olie. Hier werkte het min of meer als een zeer fijn pigment.
De zoutmethode zal ik eens op een proefstukje proberen, hoewel ik denk dat ze meer geschikt is om 'spikkeltjes' te maken. Het idee (in het filmpje) om door een schuursponsje (of iets dat erop lijkt) te spuiten zal ik ook eens proberen.

Groetjes,
Daniel
 
Aanvulling van mijn test-schouwtje:

- na het teer (zie vorige post) heb ik eerst een beetje 'echt' roet aangebracht : eerst onregelmatig met water verdunde houtlijm aangebracht en daar grafiet opgespoten. Door de aard van de ondergrond (plastiek) bleef die lijm + grafiet niet netjes verdeeld maar verspreidde zich tamelijk willekeurig:

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=81470

Groetjes,
Daniel
Dit is wel heel realistisch hoor, toen wij hier een schoorsteen afbraken zag die er aan de binnenkant net hetzelfde uit.
Allemaal ook zo van die verspreide dikke roetklompen zoals op je model.
 
Knap zo die schouwmantel , mooi aangepakt zo met die roetaanslag :)
 
Nu de meningen zijn verdeeld ik zou het gewoon zwart maken en in het begin van de haard zou ik grijs uitwaaien dat wil zeggen waar het vuur het hevigst is gewoon vol grijs en dan uitwaaien naar boven zodanig dat het overgaat van grijs naar zwart , kijk maar eens naar een uitgebrande bbq ik baseer me daar op
grt Marc
 
Je hebt het hier over asse, roetaanslag is altijd zwart hoor. Dat is soms de oorzaak van schoorsteenbrand als je je schoorsteen niet goed onderhoud.
Dat vormt op de duur een teerlaag die bij hevige hitte vlam kan vatten.
De buren van mijn schoonouders hebben het meegemaakt.
 
Bedankt voor de reacties Sam, Peiper en Coachke.
Nu nog proberen dat resultaat op de werkelijke schouw te krijgen :dry:

Groetjes,
Daniel
 
Goeiedag iedereen,

Voor ik de binnenkant van de werkelijke schouw schilder, een belangrijk onderdeeltje toevoegen :

attachment.jpg

namelijk de steunen voor het spit (hoe zou je anders everzwijnen braden :) ), gemaakt van de shutter van een diskette.

attachment.jpg

uiteraard langs beide zijden

attachment.jpg

En dan kan het schilderen beginnen. Hier het resultaat na primer en leemkleur.

attachment.jpg

In de volgende aflevering volgen dan teer en roet.

Groetjes,
Daniel
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan