Hoofdsponsor

1/35 Huis Asterix schaal 1/35 [wip]

al van in het begin zag je al dat dit super gaat worden grt Pascal
 
Deze was ik ook al vergeten, ik dacht dat het misschien al klaar was.
Nog niet klaar dus, nu gaan we terug volgen want ik ben razend benieuwd!
 
Heeft Asterix een verdieping in zijn huis?
Ik vraag dit, omdat geweten is dat de Kelten, Galliërs,... dit een beangstigende gedachte vonden als er iemand boven hun hoofd kon lopen...
Nu, in de strips werd er wel eens een draak gestoken en sommige zaken werden ook wel eens (bewust) vervormd weergegeven... ;)

Ziet er anders wel goed uit, blij deze terug te kunnen volgen :D
 
Asterix had een verdieping in zijn huis, een soort zolder waar hij sliep.
Dat zie je meermaals in de strips, of de Galliërs dat in het echt ook zo hadden laat ik in het midden.
Maar in een stripverhaal zit ook heel wat dichterlijke vrijheid in nietwaar?
 
rare jongens die modelbouwers.............................................................
 
Vroeger, ik was toen 12 of 13 jaar oud, had ik samen met vader een poppenhuis gemaakt voor de Barbie's van mijn jongere zus.
Is nog de vraag: was dat ook al "modelbouw" of gewoon "knutselen"?
Maar wat deze man hier bouwt is toch nog anders en des te interessanter, je moet maar op het idee komen om een huis van een fictief stripverhaal op schaal na te gaan maken.
 
Bedankt voor de aanmoedigingen !

Beyond en Sam : in dit album is de 'slaapkamer' van Asterix inderdaad op een zolder gelegen. Ik meen mij te herinneren dat in werkelijkheid keltische huizen vaak een soort 'opperzolder' hadden waar voorraden gestockeerd werden. Misschien is hierdoor het idee van de slaapkamer op de verdieping ontstaan ? Of wellicht gewoon door de verbeelding van de tekenaar ...

Sam : ik denk dat wat vroeger knutselen genoemd werd, nu vaak onder de noemer modelbouw door het leven gaat. What's in a name ? Als we er maar plezier aan beleven ...

Groetjes aan iedereen en tot schrijfs,
Daniel
 
Volgens mij bestaan zolders en kelders al heel lang om, zoals je zegt, (winter)voorraden in te slaan.
Of in die tijd de Galliërs ook op zolder sliepen weet ik niet, maar de Romeinen hadden destijds al een soort van flatgebouwen.
De slaapkamer van Asterix op zolder zou, zoals ik al zei, wel eens een dichterlijke vrijheid van de tekenaar kunnen zijn.
Het lijkt me trouwens vrij moeilijk om een echt huis uit die tijd te reconstrueren aan de hand van de weinige resten die er van gevonden werden.
Wat ook, je volgt de strip en daar gaat het om en ja, tussen modelbouw en knutselen loopt tegenwoordig een dunne lijn toch?
 
Ik had geen bedoeling om een discussie te starten over al dan niet een slaapkamer op een verdiep hoor ;)
Ik wou gewoon mijn (schamele :8 ) kennis delen over de Kelten...
Ik heb alle respect voor de dichterlijke vrijheid in strips, en al zeker in onze mooie hobby ;)
Stel je voor dat dit niet meer zou kunnen, dat zou voor mij een enorm obstakel zijn, want ieder idee begint bij mij door fantasie, pas daarna zoek ik uit wat de realiteit benaderd, en maak ik een mix van beiden :laugh:
 
Hallo iedereen,

Terug een beetje gevorderd :
- de steentjes van de schouw gevoegd

attachment.jpg

- en daarna openingen gefreesd voor de gordingen

attachment.jpg

Hier een zicht met de gordingen in dryfit (dat sommige een beetje scheef zitten heeft met de dryfit te maken)

attachment.jpg

attachment.jpg

Mijn eerste idee was nu reeds de openingen te frezen voor de verticale stammetjes, maar de dryfit is te onstabiel. Ik zal dus eerst de schouw schilderen. Dan kan ik ze bevestigen en de ook de gordingen lijmen, zodat het geheel stabieler is om de verticale stammetjes te plaatsen.

Dus eerste job : (veel) steentjes verven !

Groetjes en tot kijk,
Daniel
 
Dat het allemaal een beetje scheef zit lijkt me juist heel realistisch overkomen.
Ik denk dat er die tijd bij de Galliërs en de oude Belgen niet zo nauw werd gekeken hoor.
Ik zou het gewoon zo laten, althans: wat mij betreft.
 
er zullen indertijd ook wel palen gebruikt zijn die niet kaarsrecht waren, ik vind het wel iets hebben.. tenzij het de rest van je bouwplan beïnvloedt?
 
De Romeinen hadden werktuigen genoeg, daar zat alles recht.
Denk dat de Galliërs aanvankelijk niet veel precisie werktuigen zoals een waterpas gebruikten vanwaar waarschijnlijk de overlevering dat "schoon scheef is ook niet mis" en "het scheelt slechts een metsershaar en dat is zeven centimeter". Na de Romeinisering zullen ze dat wel overgenomen hebben (waterpas, schietlood, rechte hoek, enz...).
Vind het in het algemeen zeker niet misstaan dat niet alles recht of horizontaal is.
 
Ja idd, de Romeinen waren hun tijd ver vooruit met hun bouwwerken en architectuur.
Maar in die zelfde tijd zal het volgens mij bij de Galliërs wel heel wat primitiever zijn geweest.
Ik denk dat die mensen zich toen niet druk maakte of een balk nu recht of scheef hing, als het maar niet in elkaar viel zal het goed geweest zijn.
 
Zelfde mening als beide heren hierboven :)
Het ziet er wel goed uit...
Al een idee wat je gaat gebruiken om de dakbedekking mee te maken?
 
nee zo laten dat is juist de charme van zo een gebouw anders komt het te stijf en onnatuurlijk over
goe bezig
Grt
Marc
 
Jullie hebben gelijk ! Ik zal er bij het vastkleven voor zorgen dat de balken niet te recht zitten.

Beyond : de dakbedekking zal ook uit boomstammetjes bestaan, ietsje dunner dan de gordingen. Ik weet dat de Keltische huizen meestal met stro of zoden bedekt waren, maar Asterix maakt hier blijkbaar een uitzondering op (zie het allereerste prentje van dit draadje). Ik had nog gedacht om de kieren tussen de stammetjes met 'klei' (kneedbaar hout) te dichten, maar ik vrees een beetje dat de "zebrastrepen" die de bleke klei tegen donkere stammetjes zou opleveren geen mooi resultaat zullen geven. Nog iets om over na te denken.

Groetjes iedereen en bedankt voor jullie reacties!
Daniel
 
Anton Pieck is de ontwerper van het sprookjesbos in de Efteling. Het verhaal doet de ronde dat toen hij zijn dagelijkse ronde deed om te controleren of de timmerlieden en metselaars hun werk goed deden, hij eens zei "Die schoorsteen is heel mooi recht, maar ik wil graag dat u hem afbreekt en opnieuw metselt, met een curve erin." en dat hij een ijzeren schouwplaat bekeek, er een knietje in gaf zodat er een deukje in kwam, en hem daarna teruggaf aan de verbouwereerde arbeider.

En zo kwam de mooie sprookjesachtige sfeer in het park. Wellicht iets om ter inspiratie vast te houden.

Zie hier, rond 37:30 minuten, voor een sfeerimpressie.
 
Anton Pieck is de ontwerper van het sprookjesbos in de Efteling. ... Wellicht iets om ter inspiratie vast te houden. /QUOTE]

Bedankt voor de inspiratie Roy. Persoonlijk vind ik dat Anton Pieck meesterlijk sfeer kan weergeven.
Als ik erin slaag 1 percent van Pieck's sfeer in mijn huisje te krijgen ben ik tevreden! (volgende keer 2 % hé !)

Groetjes,
Daniel
 
Anton Piek was een meester in 3D-illusie, weinigen zullen het hem nadoen.
We hebben hier thuis een paar boeken met zijn creaties, samen met de boeken van Rien Poortvliet kom je echt in een andere wereld terecht.
Ik hou van die dingen: sprookjes, kabouters, elfen en reuzen en dat soort fantasiefiguren.
Het doet je echt deze gewelddadige wereld van vandaag even vergeten en jouw creatie van het huisje van Asterix past voor mij perfect in het plaatje.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan