Hoofdsponsor

1/35 Huis Asterix schaal 1/35 [wip]

Hing er ook niet een haak in de schoorsteen om een ketel aan te hangen?
 
Hing er ook niet een haak in de schoorsteen om een ketel aan te hangen?

Inderdaad, maar die kan ik later bijvoegen.
Ik ben trouwens nog niet zeker of ik het spit of een ketel ga inbouwen, maar tijd brengt raad ...

Groetjes,
Daniel
 
Ik moest daar plots aan denken omdat bij de schoonouders van mijn neef op het gelijkvloers nog een zogenaamde "oud-Vlaamse haard" staat.
Een monumentaal geval dat ze nog steeds gebruiken waar het voor bedoelt was: een open haard en daar hangt het ketelijzer (zoals dat heet) nog steeds in.
Het huis werd gebouwd rond 1870 en dat ketelijzer is een plat stuk ijzer met tanden in zodat je de ketel hoger of lager kon hangen.
Of dat bij de Galliërs ook zo was kan ik niet zeggen, wellicht was het bij hen veel eenvoudiger.
 
Hey,

Dat ziet er hier niet slecht uit, laat dat varkentje maar braden....:) ;)
Sam, ik weet wat je bedoelt, maar ik denk dat het een iets eenvoudigere ketelijzer zal moeten zijn, eerder een haak of zoiets.... uiteraard de bouwer beslist :) ;)
 
Sam, Swaken,

Dat ketelijzer zal inderdaad een eenvoudige haak geweest zijn. Temeer dat volgens reconstructies er wellicht in gallische huizen helemaal geen schouw was : een eenvoudig, met stenen afgeboord vuur midden in het huis en een opening in het dak erboven. Verder een driepikkel in hout om de ketel aan te hangen en dat was het ...
Alvast beiden bedankt voor de reacties en groetjes
Daniel
 
Een vuur in het midden van de kamer was er ook ja, dat werd zelfs nog tot in de middeleeuwen toegepast.
Haarden met een schoorsteen waren er echter ook, misschien had het iets te maken met de status van de bewoner?
 
Een goeiedag iedereen,

Hierbij een klein updatje van de (bescheiden) vorderingen.

- de schouw is met grafiet bewerkt zoals het test-schouwtje hierboven
attachment.jpg

om zeker te zijn dat ik later eventueel een haak kan aanbrengen, heb ik in de schouw een koordje aangebracht (zie bij de pijl hieronder). Hier kan ik dan later de haak aanhangen indien gewenst.

attachment.jpg

- op dezelfde manier heb ik de vloerplaat van de schouw behandeld.

attachment.jpg

En hieronder een zicht van de dryfit van beide

attachment.jpg

In de test-schouw had ik ook nog over de grafiet een mat-zwarte verf gespoten, maar zoals het er nu naar uitziet lijkt me dat niet echt nodig. Ik heb de grafiet dan ook gewoon met matte vernis gefixeerd.

De volgende stappen zullen zijn:
- op de steentjes aan de buitenkant een filter aanbrengen (zoals ik ook aan de gevels gedaan had)
- aan de haard-opening zeer licht 'roet' aanbrengen (mat-zwarte verf met airbrush)
- idem aan de bovenkant van de schouw
- schouw en voetstuk aan mekaar lijmen

Groetjes en tot schrijfs,
Daniel
 
Voor de realiteit kan je misschien op de bodem van de schouw later nog echte as aanbrengen, heel fijn geplet en brokjes verkoold hout.
 
vind ik een meesterwerkje,knap bezig se...................................
 
Iedereen hartelijk bedankt voor de lovende woorden, dat spoort aan om nog meer zijn best te doen.

Voor de realiteit kan je misschien op de bodem van de schouw later nog echte as aanbrengen, heel fijn geplet en brokjes verkoold hout.
Inderdaad Erwin, ik had eraan gedacht om een beetje asse en enkele gedeeltelijk opgebrande stronken in de schouw te leggen. Ik zou dat wel afzonderlijk proberen te maken en het daarna als een geheel in de schouw leggen. Mocht het volledig mislukken is de rest van de schouw toch gered ... ;)

Groetjes,
Daniel
 
Ziet er zeer realistisch uit en lekker een mini fikkie steken
 
goed gedaan tof preject grt Pascal
 
Hallo iedereen,

Ik heb nog eventjes kunnen voortwerken aan mijn schouw:

- op alle steentjes een filter met olieverf (burnt umber en - zeer spaarzaam zwart voor sommige steentjes) aangebracht

attachment.jpg

- daarna heel voorzichtig met airbrush mat zwart rond de schouw-opening gespoten om roetaanslag te simuleren

attachment.jpg

attachment.jpg

- en hetzelfde bovenaan de schouw:

attachment.jpg


Nu een beetje off-topic : waarschijnlijk kennen velen van jullie dit reeds, maar het lijkt me toch interessant om onder de aandacht te brengen :

attachment.jpg

dus zeer kleine borsteltjes (theoretisch voor tussen de tanden) maar die zeer praktisch zijn om bvb de fijne openingen in een AB te kuisen

attachment.jpg

ze bestaan trouwens in verschillende afmetingen

attachment.jpg

Deze heb ik bij Colruyt gekocht, zijn ook - veel duurder - bij de apotheek te koop.

Groetjes en tot kijk,
Daniel
 
De schouw ziet er zo bijzonder goed uit, knap werk lever je af.
 
Knap werk.
zo borsteltjes kan je vaak ook in winkels zoals Kruidvat vinden... of gewoon bij ASA (forumsponsor)
 
knappe vorderingen, de roet aanslag ziet er zeer realistisch uit .
succes met het vervolg
vgr marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan