Hoofdsponsor

1/35 Huis Asterix schaal 1/35 [wip]

Zoals beloofd, hierbij mijn eerste foto's van de voorbereidingen:

De onderdelen van de voorgevel
De basisplaat is ui tamelijk splinterig triplex, maar vermits deze volledig bedekt zal zijn met steentjes of balkjes, is dat hier niet erg. Anders zou MDF wellicht een betere keuze zijn, maar ik had die triplex nog liggen.
De balkjes die in driehoek rond de basisplaat liggen zullen als bekisting dienen bij het maken en kleven van de steentjes, maar worden daarna verwijderd.

attachment.jpg

En in dry fit

attachment.jpg
De onderdelen van de achtergevel

attachment.jpg
En in dry fit

attachment.jpg

De balken hebben een beetje structuur gekregen door ze op te ruwen met een staalborsteltje in mijn Proxxon. Eventueel kan ik na het plakken nog kijken of ik hier en daar nog een stukje wegkerf.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hierbij ook een foto van enkele test-muurtjes.
De steentjes zijn gemaakt van Fimo Air Basic. Dit krimpt een beetje (iets minder dan een mm krimp voor een steentje van 10 mm), maar dit is niet erg in deze toepassing. He kleeft ook niet op de houten ondergrond, zodat ik ze nadien met alleslijm moet vastkleven (wat me dan de mogelijkheid geeft nog een beetje met de schikking te spelen).

attachment.jpg

en test-strookjes van gevernist hout (ramin, den, en ijsstokjes, en hout bewerkt met ijzeracetaat (azijn + staalwol). Wellicht zal ik voor deze laatsten kiezen voor de balken die buiten zichtbaar zijn.

attachment.jpg

OK, dit waren de voorbereidende schermutselingen. Nu op naar het plakken !

Groetjes,
Daniel
 
Hey,

Ik vind dit een mooi initiatief daar het de link legt tussen strip en hobby, het bouwen.
Zo zie je maar hoe veelvuldig onze hobby is 😜
Mooie vorderingen met het huis. Ben je er nu al uit hoe je het wil bouwen, kwestie van het interieur te kunnen zien of niet....😉
 
al mooi materiaal om mee te starten, ben benieuwd naar het vervolg
 
Goeie start genomen. Eventueel bij het maken van de muurtjes proberen om de stenen dichter bijeen te schikken zodat je minder dikke voegen hebt, denk dat dat fijner/mooier zou uitkomen.

grtn Eric
 
Hey,
Mooie vorderingen met het huis. Ben je er nu al uit hoe je het wil bouwen, kwestie van het interieur te kunnen zien of niet....😉

Bah, nee Swaken. Ik begin me zelfs de vraag te stellen of ik geen 2 dios zou maken :
- één : alleen het huisje, met een dakhelft weggenomen en binnenin 'aangekleed' zodat in feite het interieur het dio is
- twee : ongeveer zoals jij voorstelde, de gevel van het huisje in een hoek en slechts een kort stukje van het huisje (een (-tal cm) en daarvoor een landschapje met bvb een ossekar die voorbijkomt en Obelix die komt aangewandeld.

Met bedachtzame groetjes,
Daniel
 
... Eventueel bij het maken van de muurtjes proberen om de stenen dichter bijeen te schikken zodat je minder dikke voegen hebt, denk dat dat fijner/mooier zou uitkomen.

grtn Eric
Inderdaad, dat zou beter zijn. Bedankt voor de reactie.

Groetjes,
Daniel
 
Hallo,

De balken en de vensterdorpels zijn bevestigd, de voorlopige bekisting (omkadering) is aangebracht en de eerste steen is gelegd (onderaan links), dus we kunnen beginnen met steentjes maken en bevestigen. Dit zal even duren : steentjes maken voor de voorzijde van een gevel , 24 u laten drogen, vastkleven, laten drogen, zelfde voor achterkant van dezelfde gevel ..., maar intussen zal ik enkele andere punten kunnen uittesten.

attachment.jpg

Groetjes,
Daniel
 
mooie bekisting.
ivm de eerste steenlegging.. Is die steen niet een beetje te groot? Als ik naar de striptekening kijken op de eerste pagina, tel ik 10 stenen in het driehoekje langs de deur
 
mooie bekisting.
ivm de eerste steenlegging.. Is die steen niet een beetje te groot? Als ik naar de striptekening kijken op de eerste pagina, tel ik 10 stenen in het driehoekje langs de deur
Je hebt gelijk JordiC. Het was trouwens zoals bij vele eerste steenleggingen : zodra de foto genomen was, is de steen afgebroken omdat het niet OK was :)
Anderzijds moet ik wel bekennen dat ik de steentjes niet geteld heb omdat, net zoals voor de afmetingen (zie mijn antwoord aan Dirk), ieder prentje het andere tegenspreekt.
Bedankt en groetjes,
Daniel
 
Ik heb ooit eens aan een Gallo-Romeinse opgraving meegedaan in Tongeren en er kwamen wat funderingsresten van gebouwen in steen uit, maar in onze contreien was dat alleen de kelderverdieping. De boekjes over Asterix heb ik toen ook gelezen, het ene aspect in de strip is al wat meer historisch gefundeerd dan het andere. We weten dat de bard in een boom woont, daarvan was toen natuurlijk geen sprake (maar wel een mooi onderwerp voor als deze af is). Nu heeft Asterix niet echt zaken in zijn interieur die zijn personage typeren, ga je er dan een aantal souvenirs in leggen?
 
dat ziet er zeker al goed uit en inderdaad de steen is wat te groot ,maar wat dan nog , het is een stripverhaal dus alles gaat erover ook de huizen .

grt Nicolas
 
... We weten dat de bard in een boom woont, daarvan was toen natuurlijk geen sprake (maar wel een mooi onderwerp voor als deze af is). Nu heeft Asterix niet echt zaken in zijn interieur die zijn personage typeren, ga je er dan een aantal souvenirs in leggen?

De boomhut van Assurancetourix zou een onderwerp kunnen zijn ... Voor het moment denk ik meer aan iets anders : als contrast met het huisje uit de strip, een 'echt' keltisch huis bouwen. Hiervoor moet ik echter nog wat opzoekingen doen om het historisch zo juist mogelijk te kunnen maken.

Het interieur is in de strip inderdaad zeer weinig gedetailleerd : een grote open haard, een tafel met bank en krukken, twee bedden op de verdieping en een bank waarop het wasgerief staat. En dat is het zowat. Dat kan gemakkelijk wat uitgebreid worden met enkele noodzakelijke dingen zoals schotels, een bezem, ...
Als souvenirs zal ik maar best niet deze van een echte keltische krijger bijvoegen (de schedels en de wapenuitrustingen van verslagen vijanden), dat past niet erg in de sfeer van een strip ... :)
 
een menhir zou ook niet misstaan...............................
 
een menhir zou ook niet misstaan...............................
Hallo kassei,

In hetzelfde album staat de reden waarom dat misschien geen goed idee is :)

attachment.jpg

(sorry voor de taal, maar dat album heb ik niet in het Nederlands)

Groetjes,
Daniel
 
ik begrijp het volkomen:D........................
 
Hallo iedereen,

Kleine update : steentjes van één zijde van voor- en achtergevel zijn gemaakt en vastgekleefd. Laten drogen en we kunnen aan de andere beginnen. Rond de vensters zijn nog geen steentjes geplaatst. Vermits deze stenen zichtbaar zijn in voor en achterzijde van een gevel, zal ik ze pas maken zodra de andere zijde 'besteend' is.

attachment.jpg

Groetjes,
Daniel
 
Knap gedaan, het ziet er al heel herkenbaar uit...........................
 
Het ziet er al leuk uit maar er is op deze manier een te brede voeg: er is nog veel van het achterliggende hout omdat de stenen erg afgerond zijn. In de modelbouw wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van modelleerbare grondstoffen. Ik heb vorig jaar een groot natuurstenen bouwwerk nagemaakt in isolatieschuim. Dat was gemakkelijk blijvend vervormbaar. Op die manier zou je de stenen in een zelfbepaald patroon kunnen vormen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan