Hoofdsponsor

1/35 Huis Asterix schaal 1/35 [wip]

Het ziet er al leuk uit maar er is op deze manier een te brede voeg: er is nog veel van het achterliggende hout omdat de stenen erg afgerond zijn. In de modelbouw wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van modelleerbare grondstoffen. Ik heb vorig jaar een groot natuurstenen bouwwerk nagemaakt in isolatieschuim. Dat was gemakkelijk blijvend vervormbaar. Op die manier zou je de stenen in een zelfbepaald patroon kunnen vormen.

Bedankt voor de tip Steven. Voor meer hedendaagse of middeleeuwse constructies lijkt dat inderdaad een mooie techniek.
In dit geval zijn de stenen echter te vergelijken met grote rolkeien die inderdaad een afgeronde vorm hebben. De voegen worden nadien, als alle stenen aangebracht zijn, opgevuld met 'klei met stro' (nagebootst met Polyfilla, met eventueel een beetje zagemeel of zeer fijn zand om een grovere structuur te geven). Als ik me niet vergis gebruikten de Kelten geen cement, zodat de fijne voegen van metselwerk niet realistisch zouden zijn. In de strip lijkt het alsof de stenen louter op mekaar gestapeld zijn, maar dat zou alleen kunnen als de muren nog een stuk dikker zouden zijn.

Groetjes,
Daniel
 
Hallo iedereen,

Intermezzo.
Terwijl mijn steentjes uitharden, ben ik een beetje aan het testen geslagen met FreeCad en vermits het eerste bemaatte plan dat in mijn handen viel dat van Asterix' huisje was, heb ik dat als voorbeeldje genomen en heb ik in grove lijnen het interieur proberen aan te maken.
Een tussenresultaat vinden jullie hieronder :

attachment.jpg

attachment.jpg

Uiteraard zijn nog vele verbeteringen / toevoegingen mogelijk, maar dat zal - misschien - voor later zijn, als ik nog een aantal droog-pauses moet inlassen.

Het werkelijke model kan hier nog tamelijk van afwijken, maar de voornaamste elementen zijn erin opgenomen, inclusief de halve verdieping. Ik heb gekozen voor deze halve verdieping omdat dit toelaat het voorste gedeelte van het interieur beter zichtbaar te houden, ook als het op een tafel staat en men het model dus van bovenaf bekijkt.

Groetjes,
Daniel
 
Hallo iedereen,

De steentjes zijn nu langs beide zijden op beide gevels gekleefd, inclusief de vensteropeningen

attachment.jpg

Klaar om te voegen en daarna de steentjes te schilderen.

Intussen heb ik ook reeds een mal gemaakt waarrond ik de onderkant van de schouw wil bouwen (foto beetje onscherp, sorry !)

attachment.jpg

Deze schouw is nodig voor ik kan beginnen monteren vermits een paar dwarsbalken van het dak hier steun op nemen.

Groetjes,
Daniel
 
ik vraag me af voor wie dat tweede bed was in Asterix zijn huis ;-)
 
Voor Obelix, hij logeert soms bij Asterix…zet je wel aan het denken want Asterix heeft nooit vrouwelijk bezoek...
 
Voor Obelix, hij logeert soms bij Asterix…zet je wel aan het denken want Asterix heeft nooit vrouwelijk bezoek...

Je ZIET nooit vrouwelijk bezoek ... ik denk dat ze ons niet alles vertellen in die boekskes hoor ... :)
 
Verslagje van het werk van vandaag:

Materiaal voor het voegen van de stenen:
attachment.jpg
dus vooral Polyfilla Kneedbaar Hout (naturel kleur)
rechts op de foto een spuitzakje gemaakt van bakpapier op de Polyfilla in de voegen te mikken (kan ook gewoon met het paletje, maar dat is iets minder nauwkeurig)
He kleine doorzichtige bekertje bevat zagemeel. Het idee was daarvan iets toe te voegen om meer structuur aan de voegen te geven, maar dat bleek in praktijk niet echt nuttig. Dus maar éénmaal gebruikt, daarna niet meer.

Werkwijze:
Polyfilla aanbrengen met spuitzakje of palet en met palet netjes in de voegen proppen

Daarna met licht vochtig (goedkoop) penseel opensmeren. Dit heeft enkele gevolgen:
- alle hoeken en kanten worden goed opgevuld :)
- de voegen 'zakken' naar beneden, waardoor er meer 3D in het geheel komt :)
- alle steentjes worden vuil :(

Na het opdrogen van de Polyfilla alle steentjes opkuisen met schuurpapier. Het is niet de bedoeling ze perfect schoon te hebben (ze worden later toch geschilderd), maar een beter idee te hebben waar de steen eindigt en de voegvulling begint.

Het resultaat hiervan op één zijde van beide gevels. De binnenkant van de vensteropeningen wordt pas bij de tweede zijde afgewerkt)

attachment.jpg

attachment.jpg

Nota om alle misverstanden te vermijden : Asterix heeft de balken niet roze geschilderd, dat is gewoon de masking tape :)

Groetjes,
Daniel
 
jaja…roze balken...ik zal toch nog gelijk hebben met dat ontbreken van vrouwelijk bezoek…

De steentjes zijn heel mooi gevoegd, je hebt er je werk van gemaakt.
 
dit wordt echt eentje om naar uit te kijken,ik vind het zelfs wat artexachtig...................
 
Ik zat ook wel even naar die roze balkjes te kijken, maar ok, dat was dus tape, :)
Toch heel knap wat je aan het maken bent, ik heb gelijk maar even een Asterix strip erbij gepakt.
Succes met dit leuke bouwproject.
 
Hallo iedereen,

Na enkele uren experimenteren (kliederen en knoeien zijn misschien juistere woorden), ben ik begonnen met iets waar ik me het minst in thuisvoel: het schilderen (van de steentjes van de gevels). Ik heb bewust gekozen voor het gelijkvloers van de achtergevel : indien het te slecht zou uitvallen, kan ik dat aan de binnenzijde zetten en dat is het minst zichtbare gedeelte.

De beschrijving hoe ik het gedaan heb, is tamelijk gedetailleerd in de hoop dat de schilder-goeroes onder jullie mij een aantal tips kunnen geven om het beter en/of gemakkelijker te doen voor de andere gedeelten.

Nota : mag ik jullie wel vragen er rekening mee te houden dat ik geen verf-groothandel heb, zoals sommigen van het forum :).
Mijn basismateriaal:

attachment.jpg

In de strips blijkt dat de gevel licht van kleur is.

Op een paar foto's van stranden in Bretagne, dus in de buurt van het dorpje, blijken de meeste ronde keien lichtbruin, lichtgrijs en 'vuilbeige' te zijn, met een aantal uitzonderingen die zeer donkergrijs en roestkleur zijn. Meestal zijn de keien gespikkeld.
Voorbeeld:

attachment.jpg

Ik zal dus als kleuren : lichtbruin, lichtgrijs, 'vuilbeige' en enkele stenen in donkergrijs en roestbruin gebruiken.

Hoe ben ik tewerk gegaan voor de lichte kleuren:
- ik heb met acryl een basiskleur gemaakt met dezelfde tonen als de gewenste lichte kleuren (maar veel donkerder/intenser)
- deze basiskleur heb ik met witte krijtverf gemengd om de lichtste kleur te verkrijgen. Ik heb krijtverf gebruikt om een zeer mat, gipsachtig uitzicht te krijgen
- deze lichte kleur aangebracht op enkele steentjes
- terwijl de lichte kleur nog nat is, een zeer kleine hoeveelheid van de donkere basiskleur op het steentje aangebracht en - min of meer ongelijkmatig - opengewreven, met min of meer vochtig penseel. Dit om een ongelijkmatig gekleurd steentje te verkrijgen.

Voor de donkere stenen heb ik bij de basiskleur met acryl een zeer kleine hoeveelheid krijtverf gedaan voor de textuur.
Bij enkele steentjes heb ik met de basiskleur en een bijna droge borstel een heel klein beetje kleur opgedept om een mooier verloop te krijgen.

Het geheel laten drogen.
Volgende dag :
- met een kraspen en/of de punt van een hobbymesje een groot aantal zeer kleine putjes en enkele krasjes aangebracht in de meeste steentjes
- met de acryl basiskleur (zie hierboven) of met zwart (voor de grijze steentjes) op een steentje enkele zeer kleine stipjes aangebracht
- borstel afgeveegd, uitgespoeld en goed vochtig gemaakt
- hiermee de stipjes opengesmeerd
- eventueel het teveel aan water opgenomen met een droge borstel
(dus heb ik in feite per steentje een wash aangebracht, volgens zijn basiskleur, waardoor de steentjes min of meer gestippeld zijn)

Hieronder het resultaat :

attachment.jpg

Nota : de grijzen lijken op de foto nogal blauwachtig, dit is in werkelijkheid niet zo. Wellicht te wijten de wit-balans van mijn fototoestel.

Dus, zoals hierboven gezegd, verf-goeroes graag uw goede raad. Hartelijk bedankt.

Groetjes,
Daniel
 
Ik merk dat het detail van de steentjes niet erg duidelijk is, daarom heb ik er 2 macro-foto's bijgevoegd :

attachment.jpg

attachment.jpg

Groetjes,
Daniel
 
wat een mooi project !
Ik verzamel toevallig alles dat met astrix te maken heeft!
Jeugdsentiment zeg maar!
Echt heel leuk dit hier allemaal te mogen zien !
Keep up the good Work !!!!!
Gewoon weg prachtig !
 
Schitterend gewerkt hier de kleur van de keien vind ik heel goed ben benieuwd naar meer...
 
Mooie kleuren, ziet er zeer natuurlijk uit.

Wat me opviel zijn de stenen aan de ramen, die lijken me recht afgesneden te zijn maar zou het niet beter zijn die wat ronder te maken? Vooral aan de rechterkant van het onderste raam.
 
Wauw, prachtig gemaakt en geschilderd hoor!

Zeker niets aan te merken ;)
 
De kleuren van de stenen zien er prachtig uit. Ik zou niet weten wat je er nog kan aan veranderen, tenzij je er nog een filter op legt met olieverf?
Dan zou ik de stipjesmethode toepassen om dit te doen. Kleine (echt kleine) puntjes olieverf aanbrengen (je kan/mag verschillende kleuren door elkaar stippen) en dan, met een verdunner bevochtigde penseel (welke je ook eerst een beetje afdept op een doekje), alles open smeert en zo de kleuren door elkaar laat lopen tot je enkel een dunne laag olieverf over hebt.
Indien je dit nog nooit gedaan hebt, best eerst op een proefstukje proberen, want je hebt gauw te veel olieverf op je model voor deze techniek ;)
Durf/wil je dit niet , dan zal het zeker geen gemis zijn op je werk, het ziet er nu al zeer mooi uit ;)
 
Ik doe je dit niet zomaar even na, prachtig werk, en de kleuren zijn steen:)goed.
Mooi net bouwverslag ook, het straalt echte toewijding uit.
 
Iedereen bedankt voor de complimenten en de aanmoedigingen. Dat geeft moed voor de 3 andere gevels :)

Groetjes,
Daniel
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan