Bedankt voor de reacties, het project is dit weekend weer wat geëvolueerd.
Op de vier uiteinden zijn cabines geplaatst. Die moeten uiteindelijk ook op de andere 16 muren komen, maar daar bengelen ze over de rand op een staketsel, dus dat heb ik maar uitgesteld tot de pontons weer losgemaakt zijn van de plaat. Anders konden de muren niet meer neergelegd worden.
Hier wordt de definitieve bodemplaat samengesteld. Ik heb eerst beslist om die te vergroten naar 90x40 centimeter. Zo kan de Hawaiian Pilot er makkelijk bij en is er aan de andere kant ook nog plek voor wat kleine vaartuigen die daar meestal verankerd zijn als workshop of bemanningsverblijf. Met dat vooruitzicht heb ik alvast bij L'Arsenal een bestelling geplaatst van deze kit:
Ik kocht er ook een heel gamma aan kistjes, zakken en buizenbundels in resin. Dat zal zeker nodig zijn als reparatiemateriaal voor de kruiser. Er was wel een probleem bij de nieuwe bodemplaat, bij het zagen was er geen rekening gehouden met de zaagdikte en daardoor was de plaat nog maar 89,5 centimeter lang. De breedte was trouwens 40,6 centimeter. Dat betekende dat het riskant zou zijn om een vitrine te laten maken, want als die toch naar 90 centimeter zou neigen, dan zou ze niet meer passen in de omkadering die ik rond de plaat gelijmd had. Om die reden was een zijde nog niet bevestigd. Ik besloot dat het veiliger was om naar 85 centimeter terug te springen, het zou ook esthetisch beter uitkomen, want de totale lengte van de ABSD was enkele centimeters ingekort toen bleek dat ik maar 1 van beide staketsels zou gaan gebruiken. Het lastige was wel dat er al twee kaderprofielen over de volle lengte op de plaat plakten en in verstek uitstaken. Van de ene naar de andere kant zagen kon dus niet.
Ik wilde nu toch eens mijn nieuwe cirkelzaag uitproberen, zodat ik de plaat van het midden uit kon doorzagen. Na wat uittesten en de slede wat verplaatsen waren de overbodige 4,5 centimeter losgemaakt.
De profielen konden daarna in verstek ingekort worden en de missers weggewerkt worden met de handzaag.
Hier is het kader dichtgemaakt en vastgelijmd. De binnenomtrek is nu 85,1 x 40.6 millimeter, genoeg tolerantie om de vitrine in te zetten.
Het diorama moest wel nog wat opgehoogd worden. Daarom had ik een PVC L-profiel voorzien, 15 x 25 millimeter. De korte zijde daarvan zou onder de vitrine gestoken worden, zodat de nieuwe afmetingen van het diorama 82 x 37,5 worden.
De profielen zijn in verstek gesneden en het kader wordt bijgeplamuurd.
Nu een dunne plaat voorzien in multiplex. Gelukkig had ik hier al een bruikbaar stuk voor, dat alleen nog ingekort moest worden.
Dit zou er zo uit moeten zien.
Je ziet de nieuwe oppervlakteplaat hier liggen onder de oude opstelling, met de freighter er bij. De pontons worden nu losgemaakt en de gaten overgenomen naar de nieuwe plaat. Omdat die dunner is, is er ook iets meer tolerantie om de pontons vast te schroeven. De ABSD-kit past enorm nauw in elkaar, het is haast onmogelijk om de kaaimuren te dry-fitten als de pontons tegen de plaat geschroefd zitten, want er zijn zijdelingse paspinnetjes aan. Ik denk dat het daarom nodig zal zijn om de muren op de pontons te kleven alvorens die aan elkaar te zetten.
Tenslotte heb ik deze plaat met een spuitbus in de witte primer gezet. De watergel die ik ga gebruiken, heeft de beste kans om lichtblauw door te schijnen met een lichte ondergrond.