Hoofdsponsor

1/35 SdKfz 251/8 Krankenwagen [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedemiddag Beste Kijkers !

Nog even een nieuwe update. Inmiddels is de hull op het chassis geplaatst, wat maakt dat het interieur klaar is :

attachment.jpg

Het was wat schipperen om het figuur onder de liggers te krijgen en de hull zonder kieren er op.

attachment.jpg

De truuk hoe ik de berrie vastgelijmd heb zonder dat hij naar beneden viel : een doorgezaagd stokje van een ijsje...:P
Met twee diktes werd de berrie horizontaal geplaatst, waarna er secondelijm werd aangebracht bij de wand.

attachment.jpg

De binnenzijde van de deuren heb ik licht verweerd. Door de continue blootstelling aan de natuurelementen in er zelfs roest ontstaan aan de deuren.

attachment.jpg

Voor het plaatsen van het figuur heb ik zijn schoenen en broek van moddersporen voorzien.

attachment.jpg

Rond de steunen is een reepje koper geplooid waaraan de kettinkjes bevestigd zijn. Deze beugels heb ik vooraf klaargemaakt.
Ze zijn geplooid rond een stift van 1 mm, waarna de beide lippen tegen elkaar gedrukt zijn. Dan heb ik een gaatje 0.6 mm, door de lippen geboord en de lippen op lengte afgekort.

Groeten Rik

Knap gedaan man. Ik hoop dat ik ook zo een resultaat ga neer zetten als ik die van mij maak.
Ik zie nu dat het een 251 type D is, missen de KULeuven aan de zijkant niet in de hul ter hoogte van de chauffeur en de bijrijder. Bij de D waren dit geen ramen meer meer maar gewoon een gleuf waar ze door keken.

Prachtig Rik.
Maar hoe ga je nu te werk om de buitenkant te spuiten zonder dat het interieur ondergeneveld word?

@Buzzy : inderdaad een Ausf D. Deze versie was de enige met een 'afgekapte' achterkant. De vroegere versies hadden een achterzijde in een hoek, hierdoor waren de deuren complexer vooral inzake de scharnieren. De kit van Mr Modellbau gaat evenwel voor de twee versies : de Ausf C en de D !

@Camaro : het interieur zal ik volledig onderspuiten met PU-bouwschuim. :D:D:D:tongue:
Nee, grapje, serieus nu : ik zal het interieur WEL opvullen, maar niet met bouwschuim, maar met stukjes mousse, huishoudpapier, tape, eventueel Blue Tack,... Het zal wat kopbrekingen geven, maar we komen er wel. Het grootste probleem zal het figuur worden, omdat deze dicht tegen de bovenkant en de rand zit.
Ik zal nog wel enkele foto's posten van deze werken...

Groeten Rik

Zelf heb ik voor de spuitwerken het interieur al opgevuld met een stukje spons maar ook al (denk dat dit het beste is in gegeven omstandigheden) met papiertape afgeplakt aan de binnenzijde.

Het klopt inderdaad van die schuine achterzijde. A B en C hadden inderdaad een achterzijde met een hoek in en vanaf de C had je de rechte voorzijde. Ook het aantal ramen was een verschil bij deze verschillende uitvoeringen. De D had geen zijramen aan het bestuurdersgedeelte enkel maar een gleufje in de wand. Op dit model zie ik het niet. Missen deze of komt het door de hoek waarin de foto genomen is? Ik ben nog eens wat foto's gaan opzoeken en merk op dat deze bij veel modellen ontbreken. Bij de echte echter waren deze gleuven steeds in het zijpanzer zodat de driver of bijzit vooraan opzij konden kijken. Anders had hij enkel een zicht voor zich uit.

@Buzzy : op de vierde foto is het gleufje te zien. Het zijn eigenlijk niet meer als een kras in de plasticard. Tamiya heeft deze gleuven zeer sober gehouden.
Wat ook typisch is aan de Ausf D zijn de doorlopende staukasten op de zijkanten. Daar waar ze bij de A & B niet of amper aanwezig waren en bij de C reeds drie kasten telde, heeft de D een 'gestroomlijnde' versie.

@Jeanke : enkel afplaktape heeft het gevaar dat er nog kieren blijven langs waar nog spuitnevel kan binnendringen. Daarom wil ik het interieur eerst wat opvullen.

Groeten Rik

ZEER MOOI gemaakt Rik.
Ook het uniform is goed geschilderd, maar is het de flits of glimt die een beetje?
Komt er trouwens nog een hospik naast te zitten op het bankje?

@Buzzy: de gleuf is te zien rechts naast de antennevoet op de vierde foto.

Peter

Thanks Peter, de glans is inderdaad een gevolg van de belichting.

Er is nog een hospik voorzien die een tweede gekwetste in het voertuig helpt.

Groeten Rik

Zeer mooi hoor Rik :wow:

Echter een vraagje, de binnenkant van de achter deuren zijn reeds een beetje geroest, mooi gedaan, daar niet van, maar zou het niet kunnen dat de roestaflopers ook iets schuin zouden aflopen? Zoals de deuren nu staan, maar dan recht naar beneden? Misschien iets minder prominent als diegene die je nu hebt, maar toch "iets"...
Denk dat het iets meer "leven" zou geven aan je deuren... (juist mijn gedacht é ;) )

Prachtige vorderingen weer Rik.
Ik zit gewoon te genieten. Zalig om de experts aan het woord te horen...

Mark

@Beyond : ik heb de roestaflopers naar beneden laten lopen in de veronderstelling dat de deuren meestal dicht zijn.
Eventueel kan ik nog een fijn streepje naar beneden laten lopen zoals de deur nu staat, heel subtiel ? Effe bekijken.

@your service, Mark. Blij dat ik je kan laten genieten.

Groeten Rik

Ik was vandaag een van de gelukkige die hem live hebben kunnen bewonderen. Het word een prachtig voertuig.

Ja heb deze ook "live" kunnen bewonderen en het was meer dan de moeite.
Ben nu wel benieuwd naar het vervolg...

Mark

Allereerst, bedankt voor jullie bezoek ! Ik heb weer enkele nieuwe gezichten op reeds gekende namen kunnen plakken. 8)

Wat het vervolg betreft, efkes geduld. Maandag komen de 'pfeilstangen' binnen, daarna kan ik beginnen voorbereiden voor de schilderwerken.

Wordt zeker vervolgd !

Groeten Rik

Goedenavond Beste Kijkers !

Ik kon niet wachten om te beginnen schilderen. Dus vandaag is 't ie in de primer gegaan. De pfeilstangen zet ik er wel achteraf op, met wat primer die ik dan aanbreng met de borstel.

Zie hier de beloofde foto's van de bescherming van het interieur :

attachment.jpg

Opgevuld met wat stukjes spons, zo heb ik de meeste ruimtes kunnen beschermen. Het figuur is afgeplakt met tape tot tegen de rand van de opper hull. De gebogen stangen die normaal een zeildoek dragen mogen nog meegeschilderd worden.

attachment.jpg

Aan de achterzijde heb ik ook eerst een stuk spons aangebracht waarna de rest beschermd is met tape.

attachment.jpg

Tamiya had wat klinknagels aangebracht op de onderrand van de bovenste platen. Het schuren van de naden brengt met zich mee dat deze detail verloren gaat. Omdat klinknagels niet kloppen met de werkelijkheid, foto's op het internet tonen zeskant boutjes, heb ik deze vervangen door P&D zeskant kopjes.
Het is een fijn detail dat later mooie schilder effecten zal opleveren : wat pinwash en wat roest op een witte achtergrond...:P

Groeten Rik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan