Hoofdsponsor

1/72 GRB: Opel Blitz bus "StraBenzepp Essen".

STARTMOMENT:
11-11-2022, 19:30u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
16-12-2022, 19:30u.
De bus is terug van bij de spuiter waar hij 2 lagen Vallejo Red gekregen heeft.

Vallejo Red.jpg

Nu voorzichtig uitpakken en nakijken op fouten.
Begin te twijfelen of ik het zilver ga spuiten dan wel met de hand verven want heb totaal geen zin in het risico dat het rood zou meekomen nadat ik dit zou afgeplakt hebben.
Ondertussen ook vastgesteld dat mijn Molotov chroom stiften geen chroom meer afgeven, enkel een grijs vocht. Veronderstel dat hier niets meer aan te verhelpen valt?
 
Erwin dit komt van de tip zelf gewoon de stift open vijzen ( recht houden en met penseel schilderen ( eerst proberen he )
 
Molotov Chroom is ok voor onderdelen die je niet moet aanraken , weet niet wat je verdere bouwstappen zijn maar van de minste aanraking is het chroom om zeep want het droogt niet zo snel ….. of nooit , is maar mijn ervaring hee.

Greetzzzz Modest.
 
De bus is terug van bij de spuiter waar hij 2 lagen Vallejo Red gekregen heeft.

Bekijk bijlage 429808

Nu voorzichtig uitpakken en nakijken op fouten.
Begin te twijfelen of ik het zilver ga spuiten dan wel met de hand verven want heb totaal geen zin in het risico dat het rood zou meekomen nadat ik dit zou afgeplakt hebben.
Ondertussen ook vastgesteld dat mijn Molotov chroom stiften geen chroom meer afgeven, enkel een grijs vocht. Veronderstel dat hier niets meer aan te verhelpen valt?
Erwin er bestaan refills voor molotov chroom pennen. Je vijst je pen open en giet er nieuwe vloeistof in . Je kan de vloeistof ook in je airbrush gieten en er mee spuiten. Willy.
 
Kleur ziet er nog realistischer uit dan die op de box art, gevoelsmatig dan.

Wat moet er chroom / zilver worden gespoten dan? Die grille-sierdelen niet hoop ik? Dat zou toch wel erg moeilijk zijn. Kun je dat niet oplossen met bare metal foil? Of desnoods aluminiumfolie? De cirkels rond de koplampen heel misschien uit te ponsen met een punch & die-set… (2x ponsen: eerst grote diameter voor de omtrek, daarna kleinere diameter voor de binnencirkel); en als je geen punch & die-set hebt, misschien proberen met de achterkant van een boortje, met een hamer op een stuk alu-folie inslaan. Ik noem maar wat, weet niet of het zou werken..
 
Laatst bewerkt:
Mooi kleurtje :)
Heb hier hetzelfde voor met mijn molotov chrome stiften, geen blink meer na gebruik....
 
Ik heb een testje gedaan, eerst met punch en een moker, werkte niet. Daarna meet punch & die en het beste resultaat kreeg ik met 3,5mm in combinatie met 2mm-punches: eerst het 2mm-gaatje eruit tikken en daarna de 3,5mm. Ik weet niet welke groottes op jouw bus spelen, maar dit is wat ik kreeg (aluminiumfolie gratis want gisteren meegekregen van de Turk :D ):



Wanneer het wat groter zou moeten, zou de ring misschien relatief dunner kunnen.

Vraag is nog of dit binnen de groepsregels zou kunnen; twijfelgeval want je voegt eigenlijk enkel toe om een kleur te bekomen en als zodanig is het gelijk te stellen aan verf. Anderzijds is het geen verf. Ik zou zelf de wijzer willen laten doorslaan naar het eerste argument.
 
Ziet er veel belovend uit.
 
Bedankt voor het volgen, meedenken en uitproberen.

Dit busje komt niet zomaar maar er zijn vorderingen.
Na het rood, het zilver. Zag dit niet zitten om alles opnieuw tot in de fijnste details af te plakken (zeker niet die fijne rode lijn) en heb mij dus aan penseelschilderen gewaagd met Vallejo zilver.
Was het gelukt? Ja.
Was ik er echt tevreden over? Neen. Het was ok aan de ramen, dak en achteraan maar op de flanken viel het te veel op.
Dus er toch maar op gewaagd om alles af te plakken wat hoger was dan de panelen aan de zijkanten en een bus Spectrum zilver gebruikt. Voordeel: egaal spuiten en vlug droog en zo staat hij er nu bij ...

Silver1.jpg

Silver2.jpg

Niet vergeten dat dit 1/72 is en de foto's de bus groter tonen dan hij is.

Silver3.jpg

Ik ga nu een poging doen de bus te vernissen alvorens ik de ruiten ga aanbrengen. Daarna zullen we zien hoe het huwelijk van body en chassis/interieur verloopt. Ik verwacht mij aan problemen met het dashboard en de spatborden.
Het chroom probleem laat ik voorlopig rusten, desnoods zal het vervangen worden door zilver.
 
Bedankt voor het volgen, meedenken en uitproberen.

Dit busje komt niet zomaar maar er zijn vorderingen.
Na het rood, het zilver. Zag dit niet zitten om alles opnieuw tot in de fijnste details af te plakken (zeker niet die fijne rode lijn) en heb mij dus aan penseelschilderen gewaagd met Vallejo zilver.
Was het gelukt? Ja.
Was ik er echt tevreden over? Neen. Het was ok aan de ramen, dak en achteraan maar op de flanken viel het te veel op.
Dus er toch maar op gewaagd om alles af te plakken wat hoger was dan de panelen aan de zijkanten en een bus Spectrum zilver gebruikt. Voordeel: egaal spuiten en vlug droog en zo staat hij er nu bij ...

Bekijk bijlage 429835

Bekijk bijlage 429836

Niet vergeten dat dit 1/72 is en de foto's de bus groter tonen dan hij is.

Bekijk bijlage 429837

Ik ga nu een poging doen de bus te vernissen alvorens ik de ruiten ga aanbrengen. Daarna zullen we zien hoe het huwelijk van body en chassis/interieur verloopt. Ik verwacht mij aan problemen met het dashboard en de spatborden.
Het chroom probleem laat ik voorlopig rusten, desnoods zal het vervangen worden door zilver.
Hope for the best and expect the worst. Willy.
 
Zeker gezien de schaal, mag dit tussenresultaat zeker gezien worden.
 
Als ik de evolutie hier zo zie vind ik het resultaat wel heel goed meevallen. Super moeilijk kleurschema en dan heb ik het niet enkel over de overgangen rood/zilver. Ook de rode basiskleur blijkt niet zo simpel. En dan hebben we het nog niet over de schaal...
Opletten voor het aanbrengen van vernis op een met de hand geverfde laag zilver Vallejo. Ik zou hier opteren voor een enamel vernis met de airbrush (weet uit ervaring dat dit werkt). Wel best verdere stappen eerst eens uittesten alvorens verder te gaan. Het zou jammer zijn dat bepaalde vernis- en verfsoorten nu met elkaar gaan reageren. Succes verder.
 
Goed op weg in deze kleine schaal. Afgaande op de foto kan dit zeker wel door gaan voor chrome het meeste en lastigste werkje komt er nog aan de gril :eek: Zat ook aan BMF te denken, was wel goed gegaan bij wat je nu heb gedaan. Maar heb mijn twijfels of het goed zal gaanbij de gril vanwege de kleine maat van de strips.
 
Wat een werk.
De gril zal geen makkelijk werkje worden.
Gelijk op welke manier je het gaat doen.
Maar succes in ieder geval.
 
Dat ziet er geweldig uit.
Plus dat het de eerste keer gaat te zien zijn op beurzen want is echt een specialke.
 
Erwin ik ga eerlijk spelen het zilver staat me niet aan het is te fel misschien na een paar laagjes clear ( vernis ) dat het hevige er wat van af gaat je had misschien beter van Alclad polisht aluminium gebruikt
We wachten af hoe het verder verloopt in ieder geval zal het weer een eyecatcher worden
 
Bedankt om te blijven volgen ...

@coachke: Was ook mijn eerste gedacht Marc al moet ik zeggen dat de flash het nog wat benadrukt. Maar ik ga nu niet meer herbeginnen door Alclad te gebruiken. Maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden als ik nog eens met zilverkleur moet werken.

Ondertussen heeft de bus 2 lagen Vallejo Gloss Varnish gekregen. Hij moet nu nog volledig uitdrogen voor we verder kunnen met de afwerking.
Er zullen niet veel tegenslagen of onbruikbare avonden mogen komen of ik ga in tijdsnood gerag-ken.

Vernis 1.jpg

Vernis 2.jpg

Vernis 3.jpg

Voor de gelegenheid op een stukje straat geplaatst, kan je je er al iets bij voorstellen.
 
Hier ook weer een tegenslag. Ik leef dus zeer dicht met je mee :(

Ik vind jouw tussenresultaat aangenaam om te zien.
 
Het plaatsen van de ramen verliep zoals verwacht ook niet vlot. Ter herinnering, het is een soort folie dat je moet uitknippen en kleven, dus geen ramen op een klare sprue.

Ramen.jpg

Elke zijde moet met wasknijpers vastgehouden worden maar uiteindelijk, en na het nodige gevloek, raakten ze er allemaal in.

Ramen 2.jpg

Het is zeker geen kunstwerk geworden maar de foto doet het ook geen eer aan.

Lichten.jpg

Toen was het nog tijd om de lichten te plaatsen, plastiek en geen glas, jammer.

De marriage ofte het huwelijk tussen body en chassis met interieur verliep in drie mislukte pogingen waarbij zelfs een deel van de carrosserie brak. Gelukkig, en juist te danken aan die breuk, verliep poging 4 vlot en kon alles verlijmd en opgespannen worden.
Uiteindelijk konden ook de voorste spatborden geplaatst worden, zij het niet zonder enige verfschade.

Marriage 1.jpg

Marriage 2.jpg

Het begint eindelijk op een bus te lijken.
De opmerkzame kijker zal zien dat ik ook getracht heb om de strips op de motorkap te verven maar dit moet nog herdaan worden.
Dit was naar aanleiding van het verven van de voorste bumper in Alclad zwart gevolgd door chrome.
De neus zal nog aangepast worden, nu eerst nog een nachtje laten drogen.

Wat moet er nu nog gebeuren? Aanbrengen van de laatste kleine stukken zoals achteruitkijkspiegel, nummerplaathouders en een achterlicht. De wielen zijn ondertussen grotendeels geschilderd en kunnen dan ook gemonteerd worden.
Het lijkt er op dat ik de einddatum toch nog ga halen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan