Hoofdsponsor

1/35 Duobouw: Humber Scout Car & WOT 8 Truck

ERVARING
Nog steeds een beginner
BOUWWIJZE
Out of the box
BOUWBUDGET
Geen limiet
BOUWSTATUS
Work in progress
COMMENTAREN
Open voor commentaar maar hou het netjes :-)
Welke primer en verf gebruik je?
Ziet er goed spul uit.

Ik gebruikte voorheen de primers van Ammo maar zweer nu met Mr. Surfacer 1500. Ik was ook zeer tevreden van de Ammo primer maar Mr. surfacer is next level en werd hier dus toegepast.

Voor de verf gebruik ik de standaard Ammo flesjes, maar stilaan ben ik aan het overschakelen op de Ammo Atom-reeks. Die reeks is gewoon subliem. Het groen dat ik hier gebruik is de standaard Ammo verf.

De primer verdun ik 50/50
De Ammo verf verdun ik 60/40
De ideale Atom verdunning ben ik nog aan het zoeken. Wellicht 80/20
Ik verdun alles met Mr. Levelling thinner.
Alles werd gespoten op 18 psi

Ok thnx.

Ja heb me weer laten strikken door iemand die een watergedragen primer aanraadde en die krast er gewoon af met je nagel. Dus weer een miskoop....

Bedankt voor de toelichting. Heb ook al mr surfacer staan en die is inderdaad heel goed alleen stinkt dat zo...

Heb inderdaad al veel goeds gelezen over die atom reeks.

Een primer moet eigenlijk geschuurd kunnen worden, bijvoorbeeld voor een superstrak resultaat van bijvoorbeeld (model)autolakken. Als je primer van Vallejo of andere watergedragen primers wilt schuren, kan dat weliswaar, maar krijg je er ook blanke stukken plastic voor terug en dat is niet ideaal.

Als de gaatjes van zo'n mesh dichtlopen met lijm, kan je ook een 0,3mm boortje op de Dremel zetten en ze terug open boren. Om zo'n mesh te plaatsen, de lijm nog niet op voorhand opbrengen. Als je het stuk goed geplooid hebt, CA-lijm er vlak tegen druppelen op een minder zichtbare plek. Je ziet de lijm dan rond het stuk lopen en er zullen geen gaatjes dichtlopen. Deze mesh had ook een iets grotere buigstraal nodig, niet gewoon een scherpe hoek.

Ik denk dat het probleem is dat er kieren tussen metaal en plastic zitten.
Inderdaad. Het metaal "valt" door de opening. Het is te smal en dus is er niets om het metaal aan vast te lijmen. Misschien zoals Steven zegt kunnen de kieren opgevuld worden met lijm maar de lijkt me moeilijk en heel Wat gepruts. Ik denk aan twee oplossingen.
1. Een frame printen waarin het metaal past
2. Een nieuwe grille printen die wel past
We gaan het eens bekijken

Kan je langs binnen geen latje lijmen op de cabine dat wat uitsteekt en daar de grille op lijmen?

Kan je langs binnen geen latje lijmen op de cabine dat wat uitsteekt en daar de grille op lijmen?
Ik dacht hier ook aan maar dat zou je zien. Ik heb dus tenslotte geopteerd om dunne evergreen strips aan de binnenkant te lijmen en hierop kan nu de grille perfect rusten. Missie geslaagd al heb ik wel een half flesje debonder moeten gebruiken om de lijm uit de gaatjes te krijgen... Ook heb ik nu transparante cyno lijm gebruikt ipv de zwarte. Er zit dus zeker nog lijm in de gaatjes en dat gaat sowieso problemen geven na het aanbrengen van de kleur. Ik zal op zoek moeten gaan naar boortjes van 0.2mm want de 0.3 is al te dik. Maar dat zijn problemen voor volgende week.

WOT8_cabinerespray.jpg

De cabine is klaar. Ik heb de binnenkant het typische Britse groen gegeven en reeds van een matte laag vernis voorzien waardoor ook de bestuurder kon geplaatst worden. De masks voor de vensters werden aan de binnenkant weggehaald.

WOT8_cabine_achteraanzicht.jpg

De manier waarop deze kit is opgebouwd confronteert me met een nieuw probleem. Je moet immers alles aan de binnenzijde verven anders kan je er na de montage niet meer aan. Dit wil zeggen dat de randen die moeten verlijmd worden moeten afgeplakt worden en daardoor krijg je stukken die noch geprimed, noch verf hebben gezien. Dit is duidelijk merkbaar aan de spatborden en de dakrail. Je kan de cabine ook niet in zijn totaliteit opbouwen en dan over het interieur schuiven. Dit komt door de knik van het motorcompartiment. Hieruit blijkt dat er ook wat spleten zijn tussen de cabine en de spatborden. Dat wordt dus opvullen, schuren en opnieuw primen en verven. Ik heb dus inderdaad de fout gemaakt door ook de buitenzijde reeds van een kleur te voorzien. Dat was een vergissing maar weer een les geleerd en het is geen kritieke fout en komt dus zeker goed.

WOT8_cabine_vooraanzicht.jpg

WOT8_geslotencabine.jpg

Het is inderdaad vervelend om de lijmvlakken verfvrij te moeten houden.
Zelf doe ik dit zelden (tenzij het een ruime oppervlakte is als lijmvlak). Ik schraap dan liever met een (gebogen) scalpel de lijmvlakken terug verfvrij.

Ook de deurklink en andere kleine aanhangsels zou ik reeds vastkleven voor het schilderen, of er zouden beschadigingen van de verf kunnen optreden bij het vastlijmen. Alleen zaken die echt in de weg hangen, zoals breekbare achteruitkijkspiegels of losse ruitenwissers, laat ik voor later. Moest je de spatborden willen bijschuren, die naad langs de rand zou helemaal glad en afgerond moeten zijn.

Weer even geleden en we hebben enkele foto's van de bouw overgeslaan. De kieren tussen de cabine en spatborden werden aangepakt alsook een kleine kier net onder het dak. Dit moet opnieuw een dunne laag primer krijgen. Ook de tank en het reservewiel werden geplaatst. Ik had een extra setje PE gekocht voor deze bouw maar eigenlijk was dat weggegooid geld. De details van de kit zijn gewoon zo goed dat het geen zin heeft om de PE te gebruikten. Kijk bijvoorbeeld naar de vuldop. Perfect zonder PE.
cabin.jpg

de laadbak werd ook in elkaar gezet en beschikt standaard over heel veel detail waardoor ik geen extra PE heb toegepast.
cabin and cargo.jpg

Extra PE is inderdaad niet echt nodig.
Dat “typische Britse groen “ dat je gebruikt hebt, is dat SCC 15 ?

Ik vrees dat je het PE verkeerd gemonteerd hebt. In PE-sets worden holle onderdelen zoals de rand van die brandstoftank soms opgevuld met kleinere stukjes in een opvulplaat. Het lijkt er op dat jij die hebt vergeten weg te halen.

Ik vrees dat je het PE verkeerd gemonteerd hebt. In PE-sets worden holle onderdelen zoals de rand van die brandstoftank soms opgevuld met kleinere stukjes in een opvulplaat. Het lijkt er op dat jij die hebt vergeten weg te halen.
Dat kan maar ik weet niet goed wat je wil zeggen. De instructies waren wat dit betreft redelijk simpel. Dubbelplooien en verlijmen.
1000006027.jpg

Je merkt vast dat er nu stukken op je ofot te zien zijn die niet in de instructie getoond worden. Die moeten er af.

Bijlagen

• cabin.jpg
    cabin.jpg
    44,2 KB · Weergaven: 4
Terug
Bovenaan