Hoofdsponsor

1/35 Duobouw: Humber Scout Car & WOT 8 Truck

ERVARING
Nog steeds een beginner
BOUWWIJZE
Out of the box
BOUWBUDGET
Geen limiet
BOUWSTATUS
Work in progress
COMMENTAREN
Open voor commentaar maar hou het netjes :-)
De bougiekabels zitten erop. Ik zou ook nog de remleidingen willen toevoegen maar die moeten naar de remcylinder die volgens mijn referentiefoto's in de cabine hangt. Dus daar wacht ik nog even mee. Ik denk dat ik nu alles ga afplakken en enkel de motor ga primen en van wat kleur voorzien. Ik zie nu net dat ik op de radiator ook nog wat moet wegschuren.... Daarna bouwen we verder...

20250807_131800(0).jpg

Deze kit heeft enorm veel piepkleine onderdelen die zwaar contact maken met de sprue. Ze met een fijne kniptang losmaken breekt het onderdeel meestal in twee. Na enkele noodgedwongen reparaties gebruik ik nu een fijn zaagje op ze los te maken. Dat werkt maar is moeilijker. Hoe maken jullie zo'n fijne onderdelen los?

Hieronder bv een rempedaal.
1000005132.jpg

Ik gebruik een speciale knijptang van DSPLAE, ooit op een beurs gekocht (wel prijzig, +-€30), maar nog geen moment spijt van gehad...

Ik heb dit tangetje gevonden op internet. https://dspiaestore.com/products/dspiae-st-a3-0-end-cutting-nipper-for-modeling
Dat moet ik bij gelegenheid eens bestellen. Ik ben een echte "gearhead". Je kan met andere woorden nooit materiaal te veel hebben :-)
Bedankt voor de tip. Ondertussen zal ik net zoals Erwin met een zaagje blijven doen...

Nu de meeste tennistornooien achter de rug zijn en na een korte vakantie is het tijd om de draad weer op te nemen. De W.O.T. 8 zit raar in elkaar en dus moet ik goed nadenken in welke stappen ik ga moeten primen en schilderen.
chassis.jpg

Ik denk dat ik het chassis ga primen evenals de cabine zodat ik ook het interieur kan beschilderen. Er is echter een probleem. De ICM kit levert geen chauffeur voor de vrachtwagen dus moet ik op zoek naar een andere bestuurder en omdat ik voor de Scout Car ook een commandant moest hebben viel mijn ook op de onderstaande kit van Bronco.

bronco_figures.jpg

Probleem opgelost zou je denken maar helaas. De voetenruimte van de vrachtwagen is zo smal dat deze bestuurder gewoon niet past. Ik denk ook dat de schaal niet helemaal klopt, maar dit terzijde. De voetenruimte van de truck loopt taps toe en dat kan een moeilijk geval worden. Ik zal dus op zoek moeten gaan naar een nieuwe bestuurder (3D-Printen) of de benen van dit figuurtje bijschuren omdat je in principe er niet veel van zal zien. Eerst proberen we op zoek te gaan naar een nieuw figuurtje.

20250831_120651.jpg

Rechterbeen amputeren tot onder de knie zou een optie kunnen zijn voor je bestuurder...
Of het linkerbeen halveren in dikte, zodat je figuur iets meer naar het midden kan opschuiven?

Vind dat het figuurtje van de chauffeur nogal veel plaats heeft tussen zijn benen. Misschien dit deel doorzagen en opnieuw verlijmen? Verder ook de zakken weghalen van de broek; zal al veel schelen.

Deze kit heeft enorm veel piepkleine onderdelen die zwaar contact maken met de sprue. Ze met een fijne kniptang losmaken breekt het onderdeel meestal in twee. Na enkele noodgedwongen reparaties gebruik ik nu een fijn zaagje op ze los te maken. Dat werkt maar is moeilijker. Hoe maken jullie zo'n fijne onderdelen los?

Hieronder bv een rempedaal.
Bekijk bijlage 444453
Als je nog materiaal bijkoopt, bestel eens een razor saw met fijne tandjes, goud waard om dit type van onderdelen los te maken, inderdaad als je ze knipt heb je er direct 3. het gebruik ervan vraagt wat oefening, maar quasi niets zal nog breken

Heb hier een voertuig waar chauffeur geen onderbenen meer heeft, maar zolang hij het niet verklapt ziet niemand dit.
Mooi werk zover en pe netjes aangebracht wat toch altijd meerwaarde geeft.

Ik heb dan na wat zoekwerk een bestuurder gevonden op CGTrader. Het was wat passen om de juiste schaal te vinden maar uiteindelijk heb ik iets gevonden waar ik mee kon leven. Ik heb dan ook maar de cabine in de primer gestoken (na eerst wat afplakwerk) EN ik heb mijn allereerste figuurtje beschilderd. Aan het gezicht heb ik me nog niet gewaagd. Ik heb me beperkt tot de basis, hier en daar wat hooglichten en schaduwen.

wot8_driver.jpg

Ik heb dan maar gekozen om ook de twee andere figuren van de diorama in een primer te gieten en ze van kleur te voorzien. De commandant van de Scout Car kreeg ook kabeltjes aan zijn koptelefoon. Dezelfde werkwijze werd toegepast op alle figuren al blijkt uit onderstaande foto dat de kwaliteit van de chauffeur zwak is. Maar in de vrachtwagen zal dit niet opvallen. Nu moet ik ze nog van een laagje vernis voorzien. Ik heb ook nog wat insignia besteld op internet en als deze erop zitten volgt nog een pinwash (denk ik).

figuren.jpg

Ik weet dat de figuren veel beter kunnen maar vergeet niet dat het mijn allereerste zijn. Vandaar dat ik me niet aan de gezichten heb gewaagd. Wel vind ik dat de kleur van de gezichten en handen vrij goed zijn meegevallen. Extra tips zijn zeker welkom.

Voor deze bouw moet er echt wel methodisch te werk worden gegaan. Je kan Immers niet meer aan het interieur als de cabine erop zit. Ik zal dus eerst het interieur moeten beschilderen, dan de chauffeur mét stuurwiel en stuurstang moeten plaatsen en dan het voorfront met deuren moeten plaatsen. Hiervoor moet ik dan eerst de vensters afplakken, de binnenzijde primen, de binnenzijde van kleur voorzien, deze combinatie op het chassis plaatsen. Dan de achterwand en dak volgens hetzelfde stramien... Dit model steek je dus niet om een dagje in elkaar.

Stay tuned for more...

Figuren zijn een deel apart en vraagt veel oefenen.
Ga eens kijken naar de topics van Grijze wolf .
Ik heb zowat alles van figuur schilderen van hem geleerd en ben door zijn raad al ver gekomen.
Waar hij op hamert is dun schilderen en vele kleuren durven gebruiken.
Deze tekeningen waren de eerste leidraad waar ik ben mee begonnen toen ik hier op het forum kwam. (afgehaald op het internet )
Ogen zijn nooit wit .

P9040013.JPG

We zitten weer in een volgende fase. Het interieur is gespoten. De decals voor de instrumenten dienen nog geplaatst te worden evenals de chauffeur met stuur. Dan kan er een matte lak gespoten worden over dit gedeelte en kan de cabine geplaatste worden.
Ik twijfelde even over het realisme niveau van het interieur. De WOT8 heeft een brandblusser naast de bestuurderszetel en gereedschap (een houweel achter de passagierszetel maar deze zijn niet in de kit inbegrepen en ik denk ook niet dat ik ze ga (printen) plaatsen omdat je het toch niet zal zien.

WOT8_interieur.jpg

De cabine werd afgeplakt met Tamiya tape en is klaar om een laag primer te ontvangen. De PE is van koper en zat in de kit. Hier ben ik niet tevreden van omdat de PE niets heeft om tegenaan gelijmd te worden. De PE heeft de exacte afmetingen van de binnenafmetingen van het gat waarin het geplaatst dient te worden. Je moet dus dikke druppen lijm laten vallen om het min of meer te bevestigen. Kijken wat het zegt na net primen.

WOT8_cabine.jpg
Het primen toont aan dat de PE verschikkelijk is. Dat wordt dus debonden en zoeken naar een andere manier om de PE te verlijmen. Zo kan ik het in ieder geval niet laten. Dat word dus even in de grijze haren krabben...

WOT8_cabineprimed.jpg

Terug
Bovenaan