Hoofdsponsor

1/35 Duobouw: Humber Scout Car & WOT 8 Truck

ERVARING
Nog steeds een beginner
BOUWWIJZE
Out of the box
BOUWBUDGET
Geen limiet
BOUWSTATUS
Work in progress
COMMENTAREN
Open voor commentaar maar hou het netjes :-)

Bitweiser

Well-known member
Registered
We hebben eindelijk terug tijd gevonden om aan een nieuw project te beginnen. Ik zou graag onderstaande historische foto willen nabouwen. De foto toont een Humber Scout Car en een WOT 8 truck van het 59st Heavy Regiment die over een Bailey Brug rijden in Dreierwalde in 1945.
Humber scout car and trucks of 59th Heavy Regiment, Royal Artillery crossing a Bailey bridge a...jpg

Ik ben alvast begonnen met een Bronco Kit van de Scout Car. Deze kit is blijkbaar niet van de beste voor wat betreft detaillering en heeft een interieur dat (bijna) niet te zien is. Er zit een motor bij de kit maar van deze motor is helemaal niets te zien. Ik denk dus dat ik deze niet ga bouwen en in reserve hou voor toekomstige projecten.

20250610_155923.jpg

De truck en de brug zijn besteld en van zodra ze binnen zijn post ik hiervan de foto's. Het kan zijn dat ik de Bailey ga opmeten en zelf ga 3D modelleren om ze vervolgens te printen om aan de juiste afmetingen te voldoen. Dat valt dus af te wachten. En we zijn begonnen: Zoals je kan zien heel wat pinmarks maar ik denk niet dat ik deze ga aanpakken omdat er toch zo goed als niets van te zien zal zijn.

20250610_155727.jpg

Voor een Bayleybrug kan je ook naar Overloon, of misschien liggen er nog dichterbij. Ik heb hier ook die Humber en een van de Bronco bruggen.

Heel interessant, ik volg want heb een WOT 8 in stock en ergens enige vorm van Scout Car ook.
Tevens ligt hier een vorm van Bailey brug op een paar honderd meter weg van mij bij het Overlord museum. Opmeten kan ik ze niet doen maar als je foto's wil moet je het maar zeggen, ik ben hier nog t.e.m. vrijdag. Hoe vroeger hoe liever want er is regen voorspelt.

Heel interessant, ik volg want heb een WOT 8 in stock en ergens enige vorm van Scout Car ook.
Tevens ligt hier een vorm van Bailey brug op een paar honderd meter weg van mij bij het Overlord museum. Opmeten kan ik ze niet doen maar als je foto's wil moet je het maar zeggen, ik ben hier nog t.e.m. vrijdag. Hoe vroeger hoe liever want er is regen voorspelt.
Ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt: Ik heb de Bronco kit van een Baily Bridge besteld. Ik aanzie dit soort kits als algemeenheden die ik later misschien nog wel eens ga gebruiken (zoals bv. lantaarnpalen, brievenbussen, kisten, enz...). Meestal meet ik al deze items op en zet ze in 3D waardoor ik ze kan aanpassen naar behoefte en 3D printen zo vaak als ik wil.

Gebeurt dat meten dan met een scanner zoals ik al eens op beurzen gezien heb?

e450a25ade91b5c248919d7fc2d6dbba.jpg

Laatst bewerkt:
@Bittweiser: tussen 2 buien in ben ik toch maar foto's gaan nemen van de Bailey brug aan het Overlord museum. Deze is geschikt voor tanks en heeft ook nog eens een passerelle voor soldaten zodat die naast de brug kunnen lopen terwijl er voertuigen over rijden.

Ik wil je topic hier niet volledig vullen en heb deze geplaatst op de FB pagina van onze site. Indien je FB niet zou volgen, kan ik ze plaatsen onder mijn Normandië topic. Laat maar weten.

Ter info: de brug in kwestie weegt 50 ton en de houten planken waar de voertuigen over rijden zijn 2 duim dik.
Twee snoepers:

Bailey 1.jpg

Bailey 22.jpg

Ik heb in totaal 25 foto's gemaakt.

@Erwin,
Bedankt voor voor de foto's en inderdaad zijn deze meer dan welkom. Ze geven mij veel meer detail en zullen me zeker helpen bij de bouw.
Bedankt voor deze hulp.

Ondertussen zijn ook de laatste elementen in mijn brievenbus verschenen...

20250614_113328.jpg

... en hoewel ik er vrij zeker van ben dat je niets tot heel weinig van het interieur zal zien heb ik dan toch besloten om enkele uitgesproken pinmarks te verbergen. Al was het maar om te oefenen... Ik vind Mr. Filler van MRP (Mr. Paint) trouwens een fijn product om dit tot een goed einde te brengen.

20250613_105821.jpg

@Bittweiser: tussen 2 buien in ben ik toch maar foto's gaan nemen van de Bailey brug aan het Overlord museum. Deze is geschikt voor tanks en heeft ook nog eens een passerelle voor soldaten zodat die naast de brug kunnen lopen terwijl er voertuigen over rijden.

Ik wil je topic hier niet volledig vullen en heb deze geplaatst op de FB pagina van onze site. Indien je FB niet zou volgen, kan ik ze plaatsen onder mijn Normandië topic. Laat maar weten.

Ter info: de brug in kwestie weegt 50 ton en de houten planken waar de voertuigen over rijden zijn 2 duim dik.
Twee snoepers:

Bekijk bijlage 443894

Bekijk bijlage 443895

Ik heb in totaal 25 foto's gemaakt.
Deze foto's zijn natuurlijk goud waard, met dank aan onze waarde vriend Erwin. Voor diegenen die echter liever van tekeningen werken, deze ook te vind op het internet, natuurlijk is dit iets dat voor iedereen anders is. Zelf ben ik niet zo goed in het omzetten van goede foto's naar ontwerpen maar kan ik beter van technische tekeningen werken terwijl dit natuurlijk voor anderen anders kan zijn...

Deze foto's zijn natuurlijk goud waard, met dank aan onze waarde vriend Erwin. Voor diegenen die echter liever van tekeningen werken, deze ook te vind op het internet, natuurlijk is dit iets dat voor iedereen anders is. Zelf ben ik niet zo goed in het omzetten van goede foto's naar ontwerpen maar kan ik beter van technische tekeningen werken terwijl dit natuurlijk voor anderen anders kan zijn...

Op internet vind je inderdaad veel tekeningen, zoals de bovenstaande maar meestal ontbreken er heel wat waarden. Zo heb je op deze tekening geen hoogtes of maten van de pilaren, wel afmetingen van de voetplaat maar niet van de voeten, enz...
Als je alle tekeningen bij elkaar legt dan zal je wel 80% van de afmetingen kunnen samenstellen. Het beste is zoals Erwin aangaf, om het ding persoonlijk te gaan opmeten in oa. Overloon (90 km in vogelvlucht of 123 km via de A2 voor mij). 3 uur auto heen en terug...en dan nog een uur of twee om alles te schetsen en van maten te voorzien...

Ik zie niet meteen welk merk van schuifmaat dit is, maar een algemene tip is om dergelijke schuifmaten steeds op dezelfde temperatuur te gebruiken als wat je wil meten.
Het een oudje. Een Mitutoyo-kloon van (ik geloof 1995) die nu wel aan vervanging toe is (probleem met de batterijhouder). Hoewel niet van dezelfde kwaliteit als het origineel, toch wel een zeer goede schuifmaat.

Het interieur werd volledig verlijmd. ik heb geen enkel idee wat de bedoeling van het PE onderdeel is maar we hebben het gemonteerd. De Radio wordt na het primen geplaatst zodat ik hem apart kan beschilderen.

20250616_120120.jpg

Hoewel je vrijwel niets gaat zien van het interieur heb ik toch mijn best gedaan om er iets van te maken. De zetel kreeg ook een frame en er werd reeds wat verwering aangebracht op de vloer en de deurgreep. De radio vind ik persoonlijk super geslaagd. Normaal gezien moet daar nog een foto-etch grille over maar ik weet niet of ik die ga plaatsen.
De onderstaande foto's doen het model wat onrecht aan omdat het met het blote oog echt wel goed uitziet en de kleur van het stuur is echt NIET oranje. De foto's zijn snel in close up met een GSM gemaakt.

VRAAGJES:
Weet iemand wat (A) in de eerste foto moet voorstellen? Ik denk dat het een houder is voor magazijnen voor de Bren, al zijn hiervoor reeds de patronentrommels voor. In de tweede foto heb je een paneel (B) waarvan ik het ook op geen enkele referentiefoto kan terugvinden. Gaat het hier over niet realistische toevoegingen van Bronco? Van zodra ik deze "waarheidsgetrouw" een kleurtje heb toegewezen ga ik naar het motorcompartiment.

EDIT: Ik heb het ondertussen gevonden. (A) is inderdaad een cliphouder en (B) is een heel slecht uitgevoerde poging van Bronco om een paneel (poster) met instructies voor te stellen. Een decal was hier de betere keuze geweest, maar ik ga zo laten...

20250617_141215a.jpg

20250617_141203a.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan