Hoofdsponsor

1/35 T34 + Flak 37 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Interceptor : het vervolg is dat ik stillekens naar het spuitklaar aan het maken ben. Aan de achterste balk heb ik nog twee steunen gelijmd, nu nog enkele lasnaden aanbrengen en dan zal het naar de spuitafdeling gaan...

BTW : ik heb een set 4BO green van Lifecolor aangeschaft, om de tank in zijn Russisch groen te schilderen. Omdat het de eerste keer is dat ik met Lifecolor werk volgende vraag : met wat verdun ik best deze verf om ze te spuiten ? Met isopropylus-alcohol ? Mag ik hier Tamiya Clear X22 bijvoegen om een satijnglans te bekomen ?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groeten Rik
 
Rik, voor wat betreft de verf, denk ik dat je best eerst eens een testje doet.
Mengen met Tamiya, mengen met isopropyl en dan een proefstukje spuiten op een restje...
De verf van Lifecolor laat zich normaal heel goed spuiten (met eigen verdunning van het merk).
Ik ben dus van het principe om de verdunning van hetzelfde merk als de verf te gebruiken en ook geen verschillende merken verf te mengen, maar wie ben ik ?
Succes bij de spuitwerkzaamheden.

Mark
 
@Interceptor, bedankt voor je advies, het is wijze raad en ik ben blij dat ik ze heb opgevolgd.

Vandaag heb ik inderdaad een test gedaan met isopropylus alcohol, een product van bij de apotheker dat uitermate geschikt is om Tamiya te verdunnen, maar totaal niet voor Lifecolor verven ! De verf schifte in de alcohol en liet zich totaal niet spuiten, het oppervlak was precies schuurpapier, hier en daar een korrel.

Dus naar de winkel om thinner van Lifecolor, in de winkel heb ik tegen de verkoper hierover gesproken. Deze wist me te zeggen dat hij al eens een test gedaan had met Tamiya thinner en Lifecolor verf, met als resultaat dat de verf als een pasta werd.

Dus, wat hebben we geleerd vandaag ? Verdun je verf met een thinner van hetzelfde merk... !

Groeten Rik
 
Tja, verf voor modelbouw is iets apart, latex verdun je met water, lak met thinner of white-spirit en autolak met cullosethinner ongeacht het merk... in de modelbouw gaat die vlieger duidelijk niet op!
Al die merken gebruiken blijkbaar een andere samenstelling en ja, dan ben je in de meeste gevallen gebonden aan het verdunningsmiddel dat ze ook zelf aanbieden... kassa, kassa dus!
 
Goed om te horen dat je eerst even een testje hebt gedaan Rik.
Ik was niet echt 100% zeker van het mengen van Lifecolor met isopropylus, maar had al wel eens een gelijkaardig voorval gehad met Tamiya.
Hierbij had ik geen Acrylic lacquer thinner van hun gebruikt en kreeg ook zo'n stroperige massa in mijn mengbeker.
Als we nu de lijn doortrekken, zou ik precies ook geen Tamiya verf met Lifecolor mengen...
Je gaat dan twee verschillende verdunners moeten gebruiken en dat zou ook wel eens conflicten kunnen opleveren.

Mark
 
Wijze raad van Mark, best geen merken mengen omdat alle producten hun eigen karaktereigenschappen hebben.

Gelukkig heb je uitvoerig getest en heb je problemen vermeden, een goei begin is het halve werk.

Have fun !
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Even mijn bevindingen mededelen omtrent de schilderwerken met de Lifecolor verf.

Ik ben niet echt tevreden over deze verf, dit is uiteraard persoonlijk. Ik vind meer mijn gading in het gamma van Tamiya en Humbrol.
De verf van Lifecolor moet je verdunnen omdat ze vernevelbaar zou zijn, maar de dekking vermindert te veel naar mijn goesting, waardoor ik meerdere lagen heb moeten aanbrengen.
Nogmaals, dit is persoonlijk, maar ik heb liever verf die iets meer dekt. Ik bedoel hierbij dat ik na een eerste laag al wil zien welk kleur het wordt, dat de primerlaag er nog door schijnt is geen probleem. Maar met twee tot drie lagen moet de klus geklaard zijn, met de Lifecolor verf heb ik een tiental lagen van de base color aangebracht vooraleer ik tevreden was.

Om dezelfde reden schilder ik mijn figuren met Humbrol, licht verdund, één laagje aanbrengen en het kleur staat er op. Highlights en shadows worden apart aangebracht, ik hoef dus geen graduele opbouw van de verflagen.

Dat is natuurlijk elk zijn manier van werken. Ik wil de Lifecolor verf zeker niet afbreken, verre van.

Ik wou deze verf enkel eens proberen omdat ze het 'correcte' 4BO in hun gamma hebben, welke ik op de T34 wou spuiten.

Het resultaat tot nog toe :

attachment.jpg

Het setje verf bestaat uit drie potjes : base, flash shade, dark shade. Het effect is wel bijzonder, omdat ik rekening heb gehouden met schaduwen die zullen volgen na het aanbrengen van het platform. Daarom is voor- en achterzijde opgelicht met flash shade, terwijl de zijkant in twee zones is verdeeld : naast de motorkap (en de kap zelf) in flash shade, terwijl de zijkanten aan de voorzijde (waar vroeger de toren stond) in dark shade zijn gespoten omdat hier een planken vloer op komt. Naast de motorkap komen twee roosters waar er licht door kan vallen.

attachment.jpg

Ik heb een compromis gevonden tussen de rode primer en het roeste staal : een deel in primer en een deel in roest, want de primerverf was uitgeput ! 8)

attachment.jpg

Om te benadrukken dat het om een Beutewaffen gaat, staan op voor- en achterkant een balkenkruis. De voet van de Flak is al definitief bevestigd op de tank zodat ik er rond wat primer kon schilderen. Het is moeilijk zichtbaar, en zal achteraf waarschijnlijk niet meer waar te nemen zijn, maar enkele mm naast de voet is een lasnaad aangebracht, daar waar de ronde stalen plaat het gat van de toren afdekt.

De balken die zwart zijn worden later met metallic en roest behandeld.

Maar voor ik aan het platform begin wil ik de tank eerst deftig verweren zodat ik geen onaangename verrassingen tegenkom wegens plaatsen die wel zichtbaar zijn, maar niet meer bereikbaar met het penseel...

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
Mooie vorderingen die je weer hebt gemaakt Rik. Ziet er in ieder geval heel goed uit.
Ik denk dat het bij Lifecolor ook veel afhangt van welke kleur je gebruikt.
Zelf heb ik er met een lichtere kleur al een goed resultaat mee gehad, maar zoals je ook al meegaf, mogelijk lag dit aan de primer...
Persoonlijk vind ik het ook altijd aanpassen wanneer je van het ene merk verf naar het andere overstapt, dus denk niet dat dat abnormaal is.
Kijk weeral uit naar het vervolg (de verwering, vind ik nog altijd iets unieks...).

Mark
 
Niettegenstaande de iets teleurstellende ervaringen met Lifecolor, vind ik dat het resultaat tot nu toe er verrassend goed uit ziet.
 
Hey,

Rik, mooie vorderingen en maar goed dat je eerst hebt getest, je ziet, het kan nooit kwaad he... ;)
Ik heb dit met vallejo verf ook, je dient minstens tien lagen aan te brengen voordat je ziet welke kleur het is, maar ik doe ermee verder, wegens geen te sterke geuren te hebben van solventen in mijn hobbykamer.
Oplichting en schaduw komen goed over, het resultaat zal er zeker naar zijn, goe bezig... :) ;)
 
Allen bedankt voor de bemoedigende woorden.

Momenteel heb ik hem nog een laagje Tamiya clear X22 gegeven om de decals, dry transfers van Archer, te beschermen.
Dan kan het verweren beginnen.

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Terwijl de T34 staat te drogen, heb ik de laatste handelingen aangevat in de afwerking van de Flak.

Nog enkele kleinigheden dienen te worden afgehandeld.

attachment.jpg attachment.jpg

Een algemeen overzicht hoe de Flak op de tank zal staan.
Op het gunshield zijn enkele roeste plekken die ik verder wil uitwerken met roest regensporen.

attachment.jpg attachment.jpg

Zicht op de achterzijde. De stoeltjes krijgen nog een pinwash en de wijzers moeten nog wit aangestipt worden.

Groeten Rik
 
Hij is nu al om van te smullen, knap gedaan Rik.

Grtz Bart.
 
Ziet er wel een beetje bizar uit, een tank met dat kanon zo in de hoogte gezet, maar heel goed gemaakt en gespoten.
Zo verder doen zou ik zo zeggen.

JM
 
Idd, Ik geef Jean-Marie gelijk: deze tank ziet er heel vreemd uit!! Hoe dan ook vind ik het schilderwerk tot nu toe super geslaagd!
Heel goed bezig Rik!
 
Geen ervaring met Lifecolor. Ik heb het niet zo voor die setjes. Ik hou van basiskleur en zelf schakeringen mengen. De kleuren lijken te smeken om een verwering om te kloppen en dat heb ik niet graag.
Ook op deze foto's ben ik niet compleet overtuigd van de 4BO tint en dat heeft niets te maken met jouw vaardigheid.
Tamiya en Gunze acryl mengen uitstekend en zijn beiden standaard hoofzakelijk "out of the can" verdund met isopropyl.
 
Ik heb LIFECOLOR ook gebruikt in het verleden en was er wel tevreden over.
Je moet ze wel verdunnen ook al zeggen velen dat dit niet nodig is.
Nu gebruik ik zelf hoofdzakelijk ook vallejo air.
Knap model man, is wel een specialleken.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

@Buzzy & Steben : de verf van Lifecolor was een eenmalig probeersel. Ik ben er niet tevreden over, wat volkomen aan mij ligt, ik sta misschien niet open voor vernieuwing ? Maar zoals Steben al aangaf, ik blijf bij mijn gekende merken en meng zelf mijn kleuren. Ik heb vandaag trouwens ontdekt dat H120 goed kan doorgaan voor het Flash Shade van Lifecolor. Dus misschien kan ik in het vervolg hiervan starten, mits wat verdonkeren, om een basis kleur voor 4BO te mengen.

Vandaag wat buiten gezeten met het schilderspalet.

Met dit als resultaat :

attachment.jpg

De tank kreeg reeds een wash van AK voor Dark Green Vehicles welke beschermd werd met een laagje vernis. Vandaag heb ik er wat olieverf filters opgezet, in aflopende strepen. Wat overigens niet erg opvalt. Vervolgens wat H120 gemengd met een beetje wit om de lichtste chips aan te brengen, deze zijn verder ingekleurd met Raw Umber olieverf om een 3D effect te krijgen.

attachment.jpg

Het rechter rooster is ook al definitief op zijn plaats gelijmd. Doordat het Mesh Wire van VP tussen twee repen plasticard gelijmd zit trok het volledig krom, of beter hol. Alle vier de hoeken krulden omhoog. Met wat Plasti-Zap secondelijm heb ik de vier hoeken gefixeerd op het chassis waarna alles verlijmd is met Tamiya Extra Thin. Het drogen gebeurde onder de lijmklem, kwestie om geen verrassingen tegen te komen.

attachment.jpg

Al enkele planken zijn aangebracht aan de voorzijde, als test. Maar eerst wil ik nog wat verder verweren.

Groeten Rik
 
Knappe vorderingen weer Rik.
Ondanks alles zien de kleuren er toch goed geslaagd uit. De hand van de meester doet natuurlijk ook veel...
Wat mij betreft mag je nog veel met je palet buiten zitten, de kleuren zitten goed.
Ik kijk weeral uit naar het vervolg.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan