Hoofdsponsor

1/35 T34 + Flak 37 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is niet enkel een knap project maar ook nog een project dat goed opschiet.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

@Roy : de details maken het model het bekijken waard.

@Buzzy : een Dragon kit is altijd een plezier om te bouwen : eens goed aan de doos schudden en alles valt samen...

attachment.jpg

Het mag ook niet allemaal te vlug gaan : daarom maar wat scratchen. Dit onderdeel is het spatbord, dat links gelijmd dient te worden. Het rechter wordt weggelaten, het linker is gemaakt uit koper. Met de Hold&Fold heb ik de ribbel geplooid, in lengte richting op 1 mm van de rand. Vervolgens de ronding gerold rond de stift van een X-Acto mes en dan aan een stuk messing gesoldeerd. Dit moet dat aan de upperhull gelijmd worden, maar ik zal hier mee wachten tot beide helften op elkaar staan. Zo kan ik het spatbord uitlijnen op beide delen.

attachment.jpg

Het spatbord dient te komen boven het idler wiel bij het figuur.

Nog even een dryfit. Het platform is hier gemaakt uit een stuk karton om een idee te krijgen waar ik naar toe wil. Het platform rust hier op twee I profielen.
Maar ik sta nog in beraad of ik het platform verleng tot aan het derde profiel, uiterst rechts. Ik kan het platform namelijk niet ondersteunen op het einde van het karton omdat hier de roosters voor de luchtinlaat van de motor zit.
De kap met rechthoekig gat wordt bedekt met een gaas, hieronder komt een plaat met louvre luikjes. Het rechthoekig profiel in de plaats zetten van deze kap zou zonde zijn van het mooie rooster dat er op moet.

Het verlengen van het platform is te rechtvaardigen doordat ik dan extra ruimte creëer om munitie te stockeren.

Groeten Rik
 
Over de versie met een 88 mm kanon is er niet veel geweten, dus ook niet of hij draaibaar was of vast. Wat wel zeker is, is dat er op zijn minst één exemplaar van gebouwd werd.

Groeten Rik

Hey Rik. Wat is je bron voor de bewering dat er minstens één is geweest?
Is dit waarover we het hebben?
t34_mit_88.jpg Die Flak moet idd zo laag mogelijk voor het zwaartepunt. En veel draaien gaat niet kunnen en mogen zoals al aangehaald. Het is meer STUGgewijs dat dit zou kunnen werken. Benieuwd wat je er van gaat maken. Succes!!

John
 
NETJES!
Ik zou het platform zeker doortrekken tot de achterste balk, met een uitsparing voor de luchtinlaat. Op de luchtinlaat kan je wel lopen, je moet het alleen niet afdekken als de motor loopt.
Verder zou ik er een luik in maken, zodat de munitierekken in de tank ook bruikbaar zijn (een 88mm granaat is niet zo veel groter dan een 76mm/85mm van de T-34.
Goeie vorderingen, ga zo door.

Peter
 
DSCN0030.jpg


Sieht Gut aus! Dit zou werken in realiteit. Cheers,

John
 
Vorderingen om u tegen te zeggen !
 
Knappe vorderingen Rik. Ik zou het dek laten doorlopen tot aan de derde balk.
Vind persoonlijk dat dit een robuuster uitzicht geeft.

Mark
 
@Paper Panzer : http://www.achtungpanzer.com/panzerkampfwagen-t-34r-soviet-t-34-in-german-service.htm
Op deze site heb ik de vermelding terug gevonden over een Flak 88 mm gemonteerd op een T34, er is hier wel sprake van een Flak 36, ik bouw een Flak 37...

Citaat uit deze tekst : "Another interesting conversion was done by Kampfgruppe Kienast in Saxony in 1945 – 88mm Flak 36 gun mounted on a modified T-34/76 chassis."

De tekening en het model dat je laat zien kan enkel werken als STUG, zoals je aangeeft. Luchtafweer is hier niet meer mogelijk daar het sluitstuk niet naar beneden kan.

Gezien er geen verdere documentatie is over deze uitvoering, neem ik mij 'de dichterlijke vrijheid' om het geschut als luchtafweer te bouwen...

@GUnit : thanks !

@Makamba & Interceptor : we zitten op dezelfde golflengte, ik was dit ook zo van gedacht.

Groeten Rik
 
Speur ik daar W.O. 2 friscostokjes? Overigens een zeer knap project !! Ik blijf volgen.Grtz. Staf
 
Hoi Rik,

misschien eens uitzoeken als je er effectief een luchtafweer wilt van maken of het gunschield kan gebruikt worden, ik dacht dat het enkel gebruikt werd bij schieten op landdoelen, omdat het de hogere elevatie in de weg stond. Indien je gaat voor het luchtdoel kan je werken zoals de famo met de flak en deels een vast platform met traamplaat en draadroosters om op te lopen, wel zoveel mogelijk rondom, omdat het kanon dan ook verondersteld wordt 360° te kunnen draaien. Ik ga thuis eens kijken of ik het boek van de flak 88's kan vinden, daar heb je ook de mogelijkheid om een soort container aan de zijkant te hangen met 6 voorgeprogrammeerde/ingestelde granaten net naast de breech. Eventueel kunnen er op de zijkanten ook munitiecontainers gehangen worden net als bij 1 van de versies van de T-34/122 waarbij een kanon op de voorwand van een t-34 geplaatst wordt

D-30-howitzer-on-T-34-batey-haosef-1.jpg

deze zou ik volgend jaar eens willen proberen
 
Dit is kanon is de D-30, mooi heb ik nog niet gezien.

Rik mooie vorderingen, dat figuurtje die uit het luik hangt vind ik een knappe toevoeging.

Grtz Bart.
 
@Kassei : bedankt, die stokjes hebben mij al veel diensten bewezen. Zo snij ik ze in de lengte in twee en gebruik ze om verf te mengen, of om eens iets te bekijken (zoals het platform voor een Flak)...

@D-Day : naam en toenaam, dank U Mr Militair.

@Silenoz : wat je daar toont, dat zijn Heilige Oorlog Toestanden... Ik interesseer mij meer in WWII.
Wel bijzonder hoe dat kanon boven het toegangsluik voor de bestuurder gemonteerd is. En dan te denken dat ze er alle moeite mee hadden om er uit te kruipen, zonder dat nest boven hun hoofd.
Die kisten op de zijkant zijn wel een mooie toevoeging.
Wat die vooraf ingestelde granaten betreft : de Flak heeft deze ook, maar dan voor maar twee exemplaren.

Het gunshield wou ik gebruiken omdat ik er een camo wou opzetten die een blikvanger moet vormen. Trouwens dit shield kon enkel maar wat lichte munitie weerstaan, dus als bescherming tegen infanterie kan het steeds dienen.

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Het voordeel van soms eens een nacht te moeten werken èn het slechte weer is dat een mens al eens wat kan verder werken in de hobbykamer.

Voilà :

attachment.jpg

Na een preshade met XF10 heb ik de basiskleur van XF78, Wooden Deck Tan, er op gezet. Dit kleur is iets donkerder als Deck Tan, maar een stuk lichter als XF60 Dark Yellow.

attachment.jpg

Sterk valt het niet op, maar toch schijnt de preshade nog wat door de gele laag.

attachment.jpg

Na eerst het camo schema op de gunshield getekend te hebben, heb ik eerst de bruine kleur afgeplakt en gespoten met XF64.
Dan kwam het grijs aan de beurt, hiervoor heb ik XF50, Field Blue, gebruikt. Eigenlijk kan het doorgaan voor een soort Panzergrau, maar dan met een blauwe schijn.
Volgende is nog een Olive Green laagje,... maar da's voor morgen. :nowink:

attachment.jpg

En na de schilderwerken, terug wat bouwen aan de tank. Uiterst links heb ik vier driehoekjes 'vast gelast', die dan de achterste balk moeten dragen. Met stretched sprue heb ik aan beide zijden van deze driehoekjes lasnaden aangebracht.
Dan wat PE werken : de ventilatie luiken boven de motorruimte aangebracht, even als het rooster in de afdekplaat.
Dit wil ik nu eerst zwart schilderen voor ik het geheel dicht gooi.

attachment.jpg

Hier is de afdekplaat in dryfit gemonteerd.
Het platform krijgt vaste vorm, althans in mijn gedachten. De beide rooster en de achterste balk liggen er momenteel nog los op.
Maar zo iets zou het moeten worden. Een balk die de rooster draagt achter de motorruimte.
De roosters moeten vrij zicht laten op dit gedeelte van de tank. Het idee is om maximaal luchttoevoer te geven naar de inlaten, tevens is het een gewichtsbesparing. De roosters zijn gemaakt op een constructie van Evergreen profieltjes met Mesh Wire van VP erover.
Misschien dat ik nog twee steunen plaats onder de beide middelste ribben in het rooster.

De rest van het platform, aan de voorzijde, voorzie ik te maken met beplanking.

Groeten Rik
 
Knappe vorderingen en strakke eerste spuitwerken Rik.
Fascinerend om volgen.

Mark
 
Hey,

Rik, knappe vorderingen man. Ik volg meestal in stilte, maar dit is toch wel een 'schoon' machien dat ge maakt.
Met dat figuurtje erbij zal dit het geheel mooi maken. Ik vermoed dat je nog andere figuren gaat plaatsen op de tank om wat meer leven te brengen in de brouwerij...
Mooie ombouw :) ;)
 
@Walesha : ombouwen en kitbashing is het leuke aan modelbouwen...

@Interceptor : Bedankt maatje, intussen staat het kanon volledig in zijn camo met een laagje clear er op, dus klaar om te verweren...

@Swaken : ik voorzie inderdaad nog één of twee figuren extra, die ik dan op het platform wil plaatsen. Voorts wil ik het geheel op een sokkel plaatsen, geen dio, zelfs geen grondwerkje, enkel wat kleine attributen om de tank aan te kleden : enkele kisten voor 88 mm granaten.

Groeten Rik
 
He Rik je hebt al een paar dagen pm terug :)
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Ten huize IFF is koning voetbal niet welkom, enkel Keizer Modelbouw !!!

Dus hebben we vandaag in stilte (met een beetje gitaren van Studio Brussel op de achtergrond) verder gewerkt.

attachment.jpg attachment.jpg

Wat geschilderd aan de Driver. Eerst heb ik er de huidskleur op gezet met olieverf.
De camo is een patroon dat op het einde van de oorlog zijn intrede deed, en hiervan zijn enkel foto's bekend bij één Divisie. Dit patroon heet Leibermuster '45 en ligt aan de basis van alle na-oorlogse NATO camo patronen.
Op een basis van Humbrol 72 heb ik vlekken geschilderd met groen H80 en bruin H62. Vervolgens zijn de zwarte strepen aangebracht. Hiervoor heb ik een beetje zwart H33 gemengd met H61 flesh, kwestie van geen gitzwart te gebruiken. Deze strepen zijn aangebracht met een fijn penseel door telkens fijne streepjes naast elkaar te zetten. Een intensief werkje, maar ik ben toch tevreden van mijn resultaat.

attachment.jpg

Ook mijn rooster wat gedetailleerd. Dit bestaat uit Mesh Wire van Verlinden, dit diende ik op een raam van Evergreen profielen (0.75 x 0.75 mm) te lijmen, waarbij het mesh zich in de plastiek zuigt. Hierop heb ik strips gelijmd van 0.25 x 0.75 mm met een hele resem bouten kopjes erop. Dit moet de indruk geven dat het gaas vastzit tussen de twee ramen die samen gehouden worden door de bouten.

attachment.jpg

Op de vorige foto kun je zien dat het raam zich wat krom is. Daarom en om extra steun te geven in het midden van het raam, heb ik aan beide zijden twee driehoeken gelijmd op de tank. De rechter is reeds voorzien van lasnaden.

Ik weet nog niet hoe ik de conversie gedeeltes zal schilderen.
Ofwel laat ik ze roest, als inderhaast gebruikt ruw ijzer waarvoor er geen tijd was om ze te schilderen. Ofwel maak ik wat extra contrast door ze in een rode primer te zetten...

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan