Hoofdsponsor

1/48 slag om kesternich [wip]

ga deze zeker ook volgen Dirk, als deze net zo perfect wordt als je Witsen diorama dan kunnen we nog genieten
 
Ja dat zijn serieuze werken hier, goe bezig.
Als je je rechtse hetzer wil opstellen zoals op de foto zal je eens moeten kijken als je een interieur kan vinden voor een hetzer op 1/48 want zoals je kan zien ligt er een stuk van de bovenbouw naast die panzer waardoor het binnenwerk zichtbaar word. Diene hetzer heeft een serieuze voltreffer gekregen.
Ik weet nu niet als er een interieur op 1/48
 
hoi famo de hetsers zijn schijnt opgeblazen met (c4) of iets dat ze toen gebruikte. van wat ik kon lezen.
maar vind het nogal erg om een hoop geld aan tanken te geven en ze dan stukte snijden.
ze zullen ongeveer wel zo opgestelt worden maar dan zoals ik al zij waar ze voor gebruikt zijn en dat is een tegen aanval naar de amerikanen.
slag om kesternich is ijgelijk het laatste hoofstuk van het ardennen ofensief het dorp lag op een hoger gelegen plaats en diende als verdediging voor de dammen van het roer gebied.

ik had er nog nooit over gehoort maar als je er over begint te lezen is het best wel serieus geweest daar. er is ook veel over terug te vinden enkel fotos zijn er niet zoveel
 
heb het huis beneden redelijk simpel ingericht met 2 kamers in L vorm.

de living daar ben ik mee begonnen eerst een vloertje gelgt behangen en een mat er in gelegt.
het behang heb ik al een beetje beschadigt door de artilerie beschieting. van hier uit ga ik verder werken . eerst volgend moet ik de ramen en deuren maken die in deze kamer aanwezig zijn en de meubels ben ik al aan begonnen

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

ik heb een behang en vloertje gekozen van wat ik dacht toen wel in de mode te zijn :)

muren zijn uit 5 mm triplex gemaakt
 
Misshien het behang nog een beetje beschadigen in andere richtingen, nu scheurt alles naar beneden. Maar ziet er toch al goed uit hoor.

Grtz Bart.
 
Tja, dat behang, Verlinden en nog anderen hebben behang uit die tijd op 1/35, kan perfect dienen op 1/48, op die behangmotieven van toen staat immers geen maat... maar hoe behangpapier gaat reageren na een bombardement, daar heb ik geen idee van.
Daar moet je eens over nadenken, hoe reageert een muur op een blast en wat gebeurt er dan achter die muur???
 
tja is het recht op het huis geslagen ligt heel het huis plat maar het staat nog mooi recht en het dak is er afgeblazen. er is ook kalk van de muren langs buiten waarschijnlijk de blast. het licht er wel aan hoe ver het van het huis gevallen is.

ik kan nog een hoop veranderen maar je moet ergens beginnen het lijkt mij dat de gelijkvloers het minste lijd van een artilery .
er zal zeker nog een hoop rommel in de living komen maar dat is van het dakhout dat los door de roostering van het verdiep geslagen is en in de livving een ravage maakt.

kan er nog altijt een muurtje tussen maken dat dan half kapot is als het dat is wat jullie bedoelen.

denk ik he ;)
 
Laatst bewerkt:
man man, ik lees dit draadje eens door en ik zie hier een pracht van een (joekel van een) diorama ontstaan.... Je hebt een nieuwsgierige volger bij!
 
Hey,

Jaja, ge kunt me overtuigen, dat komt goed.
 
Ik heb je foto's van dat behang nog eens bekeken en die beschadigingen zijn niet erg realistisch hoor... ik heb een tijd bijverdient bij een sloper en als ze muren inbeuken komen er hele grote stukken muur los waar het behang netjes aan blijft hangen.
In krotten zie je soms behang dat letterlijk van de muur afvalt, maar dat komt dan door de tand des tijds, vochtigheid, schimmel enz.
Ik denk dus, dat het dak van een huis wordt weggeblazen en/of het huis half instort, er niet veel beschadiging aan het behang zal zijn op de muren die blijven rechtstaan. Mss een beschadiging door een vallende balk die kops langs de muur "krast", maar dan zal ook de bepleistering er onder fel beschadigd zijn.
 
thx

Mss een beschadiging door een vallende balk die kops langs de muur "krast", maar dan zal ook de bepleistering er onder fel beschadigd zijn.

presies walter ik was ook van dit gedacht alleen de kalk van de muur kan ik mooilijk langs binnen nabootsen met een 5 mm triplex.
mijn bedoeling was dus om hier en daar een balk los goor de muur te laten gaan zoals je een pijl door je hooft maakt met carnaval.
en hout bij de muren leggen waar het behang er af is. schuun tegen de muur .

van dit alles ga je maar wijnig zien later als het verdiep er oplicht maar het is het gedacht dat telt ;)
 
Met een bol freesje op je dremel kan je toch die beschadigde bepleistering simuleren?
En als een balk door de muur heengaat, ontstaat er wel een groot gat hoor!
 
dat is een mogelijk hijd walter ik zal het eens proberen .
 
Ik heb het huis gezien op de ledendag, en het ziet er nog fijner uit of op foto.

Grtz Bart.
 
thx bart had het ook meegenomen zodat je een gedacht had van de grote

van binnen heb ik al een hoop werk vericht de meubels en het hout dat van het dak in de livving geslagen is.
het stof (grijs) heb ik met verf pigment gedaan . eerst goed met haarlak ingespoten en dan droge pigmenten er over gestrooit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

dan heb ik het plafont gemaakt hier moet ik nog wel gaters in maken voor het hout dat door de zoldering ( plafont ) is gegaan

attachment.jpg

rechts onder heb ik al een testje gedaan voor de buiten muur te plamuren dit moet ik nog ff afwachten hoe dit uit draait maar het ziet er redelijk goed uit, hopelijk blijft het ook goed vast zitten als het opgedroogd is

van de binnen inrichting ga je dus nauwelijks iets zien maar het is het gedacht dat telt ;)
 
Niet slecht gezien van dat stof, maar daar moet je niet zuinig mee zijn hoor... als een dak of een huis instort komt er heel wat stof vrij, je mag gerust voor een flinke laag gaan. Zie maar eens naar de opnames van 9/11 welke wolken stof dat teweeg bracht, bij een gewoon huis is dat niet anders, zei het iets kleinschaliger.
 
Inderdaad iets meer stof en puin, het plafond ziet er ook al goed uit. Met de vernielingen er in zal het zeker een mooi effect geven.
Je bepleistering ziet er ook al heel goed uit.

Grtz Bart.
 
Yo Amazone,

Hemel zeg, jij gaat te keer...zulke grootte vorderingen.

Heb veel respect voor scrathwerken...keep this up!

Greetz Nico
 
thx mannen

ik ben al goed gevorderd
de muren zijn allemaal klaar buiten het kleine tipje op de schuur daar moet ik nog hout tegen maken
dan heb ik de nok gelijmt van het woongedeelte + de 2 scheren die er onder staan.
de gordingen liggen nog niet vast maar heb ik al wel gemaakt. deze moeten er nog uit kunnen om het goed bij het verdiep te kunnen.
nu ga ik eerst het hout kleuren en dan plamuren van de muren + de raampjes van de schuur

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
geen woorden voor dit is echt wel modelbouw
op en top


ApplausApplausApplausApplausApplausApplausApplausApplausApplausApplausApplaus


Scott
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan