Hoofdsponsor

1/78 HMS.Victory scratshen ( debart ) [wip]

Hoi Dirk en Danny,

Dirk, bedankt voor je antwoord, even kijken waar ik zo'n plaat kan halen.

Danny, bedankt voor u leuke reactie, de legomethode gebruik ik om de spanten haaks op de kiel te stellen, als je een hoek maakt met lego 2 stuks iedere kant 1 dan zet je de hoek op de bouwplank en bij de sleuf waar de spant in gaat en met een klem houd ik de spant bij de lego zodat het haaks op de kiel zit.
 
Ik had aan de zijkanten van de boeg de 2 plankjes verkeerd gelijmd, dus opnieuw en weer goed gemaakt, verder heb ik de boeg opgevuld met balsa, straks vijl ik en schuur de ronding er in, het dek heb ik nu van balsa gemaakt omdat ik bang ben dat het andere dek van hard hout gaat springen in het midden omdat het 2 delen zijn, zie foto's.

verkeerd
attachment.jpg

goed

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
1 kant de boeg gevijld, moet nog een beetje afwerken en dan de volgende kant en ga ook de zijkanten van de spanten bijvijlen zodat de huidplanken straks een vloeiende lijn hebben maar eerst het dek beplanken.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
mooi bart niet vergeten het tweede , derde en vierde spant ook rond te vijlen of anders krijg je hoeken in je beplanking. dus zeker heel de boeg aan pakken tot waar de kiel begint .

vorderingen gaan goed en ziet er erg netjes uit bart ;)
 
Hoi vanheckedimitri en dirk,

Bedankt voor de postitiefe reactie's, heb wel een vraag wat betreft de onderkant van de achtersteven, ik wil balsa daar doen maar weet niet goed hoe de ronding is, zie foto;

attachment.jpg
 
Nog een vraag; waar kan ik een plaat lindenhout kopen?

latjes kan ik wel kopen maar ik wil het eigenlijk zelf zagen anders is het denk ik niet meer scratsen.
 
Van mij mag je best latjes kopen.
Je koopt geen afgewerkt produkt, maar enkel een plank en dat is per slot toch een basis materiaal van elke timmerman.
Volgens mij zijn er maar
wijnig die een boom kopen voor ze iets beginnen te maken.
 
hoi bart normaal denk ik dat de holle wulf en de hekbalk er nog onder komt en de beplanking zal zo lopen als ik getekent heb ( tog ongeveer )

DSCN7017_zps9abcc6ff.jpg
 
Hoi marc, seaking en dirk,

Bedankt voor de reactie's en uitleg, ik ga gewoon latjes kopen en dirk bedankt voor de schets.
 
Heb balsa ook op de achtersteven onder gedaan en ben het aan het vijlen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het vijlen is nog niet klaar.

attachment.jpg

Ik heb nog 164 latjes liggen van de santa ana en wil deze gaan gebruiken voor de victory, ik moet er een aantel bij kopen, wat voor soort hout is het, zie foto.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
latjes gesneden met de papierensnijder, een stukje dek beplankt, balsa achtersteven en boeg.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
mooi bart ik denk dat het noten is aan de nerf en kleur te zien
 
Dirk, bedankt.;)

1 dek is beplankt, moet nog geschuurd en gebeitst worden.

attachment.jpg

Nu ga ik het andere dek er op plaatsen en beplanken
 
dat komt weer dik in orde he bart doe zo voort
 
we blijven volgen bart al terug een zeer goede voor uit gang.
gr dirk d
 
prachtig , je blijft een strak tempo aanhouden met excellent werk.
vgr
Marc
 
Bedankt mannen voor de reactie's, ondertussen heb ik de 2 zijkanten op het 1ste dek er op zitten en het stukje dek voor bij de boeg beplankt en het 2de dek er op geplakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan