Hoofdsponsor

1/78 HMS.Victory scratshen ( debart ) [wip]

Bedankt voor de reactie's, de spanten zijn nu uitgezagen, nu ga ik ze bij werken en passen, ik heb wel een vraagje, de spanten zijn die rood of wit?

op de site zijn ze wit maar ik weet niet of dat orgineel is.

http://www.hms-victory.com/
 
Mooi gestart Bart! Je moet het maar durven.
Ik denk dat je nog met de Santa Ana in je hoofd zit, daar waren de spanten rood ;-)
Bij de Victory zijn de spanten benedendeks op alle dekken weer verschillend geschilderd, soms wit soms okergeel. Volgens mij is bovendeks alles okergeel. Ik heb de keuze gemaakt om benedendeks alles (ook de wanden en plafonds) kalkwit te schilderen en alle spantdelen die echt in het zicht komen okergeel.
Dit zijn trouwens wel de kleuren die het museumschip nu heeft. Tweehonderd jaar terug waren de dekken toen ook nog rood gekleurd.

groet, Jan
 
Bedankt voor de uitleg jan, dan maak ik hem rood als hij 200 jaar geleden ook ze was.

vandaag heb ik de sleuven van de spanten en kiel bij gewerkt zodat de spanten goed over de kiel gaan, zit allemaal nog los moet de spanten nog verder bijwerken,bv; waar de dekken komen en ik moet nog een dek zagen en bekleden met latjes van 0.6mm en de latjes breeuw ik, de spanten schilder ik ook van te voren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Je laat er ook geen gras over groeien, het gaat als een speer :)
Ziet er keurig uit, is alles ook een beetje recht?
 
Hoi Dirk en Wim, bedankt voor de reactie's, de spanten staan nog helemaal los, ik moet ook het onderste dek in plaatsen voordat ik de spanten vast maak ( doe ik straks met de legomethode ), ik heb nu de dekken af getekent op een houten plaat met carbon, werkt fijn, straks ge ik de dekken er op leggen en stel de spanten voorlopig eerst met klemmen zodat ik kan zien of het goed is allemaal en de spanten schilder ik eerst voor ze vast zitten.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het zier er alvast netjes en professioneel uit.
vgr
Marc
 
Dirk en Marc, bedankt het gaat goed.
 
het gaat goed, maar 1 dek kan er niet in, past niet, wil de uitsparringen bij de spanten verder uitzagen, volgens tekening is de dek op maat.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Alles is nog los, moet ook nog de spanten schuren en boven bijwerken en schilderen, het onderste dek zie je niet dus ga ik ook niet beplanken, de rest wel maar eerst het ene dek nog goed doen en het dek in heet water leggen om een beetje ronding in te krijgen dan kan ik pas het dek beplanken en wil het met een koningsplank in het midden en met 5 verschillende lagen doen geen halfssteens.
 
Bedankt zeeschuit, het is leuk om te maken.
 
dek bij gewerkt en in heet water gedaan en met klemmen op de spanten geklemd zodat het kan drogen.

attachment.jpg
 
Debart veel succes en plezier met dit enorme en fantastische project! Dit wordt weer plezant om te volgen :P
 
Hoi Dempsey, bedankt, ik doe mijn best.

latjes gezaagd voor de steekkannonnen, uitsparingen vijlen zodat de latjes voor de steekkannonnen er in passen, latje met heet water warm gemaakt voor het buigen en met klemmen tegen de spanten geklemd,aan de achtersteven wat gewerkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat ziet er goed uit Bart, ga je zeker volgen .
Wat is de schaal, 1/50 ?
 
Hoi Rene, zeeschuit en dirk,

bedankt voor de leuke reactie's, ze wordt gebouwd met de schaalk van 1/78 rene.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan