Hoofdsponsor

1/78 HMS.Victory scratshen ( debart ) [wip]

Debart

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 okt 2010
Berichten
5.803
Nu de Santa Ana weg is ga ik de victory maken en wil het helemaal vanuit tekeningen gaan maken, een hele uitdaging voor mij.

Iemand heefd voor mij de bouwtekeningen gekopieerd waar ik heel dakbaar voor ben.

Geschiedenis van de hms.victory.

HMS Victory (His Majesty's Ship Victory) is een oorlogsschip dat dienst deed bij de Britse Marine in de achttiende en negentiende eeuw en speelde een belangrijke rol in de zeeslag bij Trafalgar als vlaggenschip van admiraal Horatio Nelson. Sinds 1922 ligt het schip in droogdok nr. 2 (het oudste droogdok ter wereld) in Portsmouth en trekt als museumschip ongeveer 350.000 bezoekers per jaar. Het is, hoewel niet meer zeewaardig, nog steeds in dienst bij de Britse marine als vlaggenschip, sinds 2012 van de First Sea Lord. Het is daarmee het oudste, nog in dienst zijnde, oorlogsschip ter wereld.
Het schip kwam in 1778 (de bouw duurde 6 jaar) in dienst als linieschip van het eerste charter. Het schip had 850 opvarenden en 102 gietijzeren kanons encarronades aan boord die op drie dekken stonden opgesteld. Tezamen konden zij 500 kg ijzer in één salvo meer dan een halve zeemijl ver schieten. Daarbij verbruikten de kanonniers 200 kg kruit. Op die afstand sloeg een projectiel uit het zwaarste kanon (32 ponder) nog altijd een gat in eikenhout van 60 cm dik.
De kiel is van iepehout terwijl de romp uit eik bestaat. De masten zijn driedelig en gemaakt uit sparrehout omdat dit flexibel is. Alleen al voor de constructie van de zware spanten en dubbele huidbeplanking had men 2500 volwassen bomen van een eeuw oud nodig. Het schip kan in totaal 5468 m² zeildoek voeren en de lengte van de tuigage bedraagt bijna 42 km. Midscheeps staat er een dubbele kaapstander waarin 260 man draaibomen van essehout als spaken in de kop van de gangspil staken om zo de twee ankers van elk bijna vijf ton te lichten bij vertrek.
Bij slecht weer stonden 150 mannen aan de pompen te zwoegen om 120 ton water per uur uit de romp te verwijderen.

Ze wordt op de schaal van 1/78 gebouwd.

Foto's tekeningen;

attachment.jpg

spanten;

attachment.jpg

Met carbonvellen zet ik de spanten op het hout;

attachment.jpg

2 platen gekocht voor de spanten en de kiel;

attachment.jpg

Site van de victory;

http://www.hms-victory.com/
 
Bart, ziet er uit als een behoorlijke uitdaging.
In ieder geval veel plezier en succes gewenst bij de voorbereidingen en de bouw.
 
Zeer veel succes Bart ik volg dit topic dan ook op de eerste rij..
 
Hoi Wim, seaking en Danny, bedankt voor de reactie's.

seaking, het is populaire timmerhout van 6mm dik en als het goed is is het mooi hout om de spanten mee uit te zagen.
 
veel suc6 bart en het is een schip waar veel werk in kruipt maar erg leuk om te maken natuurlijk
 
bart ik zit terug op de eerste rij laat ons terug genieten van je werk
gr dirk d
 
Hoi Dirk en Dirk,

Bedankt voor de reactie's, vandaag ga ik de spanten en de kiel aftekenen op het hout.
 
we zitten allemaal op de eerste rij veel sucses met je project
 
De spanten heb ik op de houten platen getekend met carbon en heb al een paar spanten uitgezaagd met de elektrice figuurzaag, als het helemaal klaar is met zagen worden de kiel en de spanten bij gevijld en geschuurd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Uren gewerkt; 11.45 uur
 
Laatst bewerkt:
Je hebt hier al mooi werk geleverd Bart,wat voor hout gebruik je hier voor en hoe dik is dit..
 
Het begint al ergens op te lijken Bart ;)
Blijf vooraan zitten.
 
:wow: wat een uitdaging ga je aan Bart. Succes met dit mooie project!

Fred
 
Hoi, bedankt voor de leuke reactie's.

Danny, het is Populieren triplex en is 6mm dik,splintert niet bij het zagen, werkt fijn het hout.
 
hallo bard ik gebruik vliegtuig triplex zeer zacht licht en laat zich zeer goed bewerken zou dat het zelfde hout kunnen zijn .
je hebt al goede voor bereidingen gedaan we blijven volgen .
gr dirk d
 
Amai da is enorm mensen die zoiets enkel op basis van een plan beginnen bouwen..;ieder zijn specialiteit zou men zeggen maar toch,veel respect en succes met de bouw Bart..!!!!
Ga dit ongetwijfeld blijven volgen!

Grtz yves,
 
Hoi Mitch, Dirk en yves,

Bedankt voor de leuke reactie's, Dirk, het Populieren triplex gebruik ik voor de spanten en de kiel, ik wil het dek met het vliegtuig triplex doen vanwege de dikte, mag maar 2mm zijn en ik ga de dekken met latjes bekleden van 0.6mm.
 
Dit ziet er alvast een zeer goede start uit, we gaan ons bij op het eerste rijtje zetten als aandachtig volger.
succes alvast met het vervolg,
vgr
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan