Hoofdsponsor

1/78 HMS.Victory scratshen ( debart ) [wip]

Hoi,

Heb vandaag een dek geplaatst, alles zit nog los,gaat pas vast als alles past na behoren.
Heb wel een vraagje; op de tekening staat getekend de plankjes nr 19,18 en 17 dat waar de spiegel tegen aan komt dat die onder nr 17 haaks op de spant moet maar dat is niet het geval bij mij, moet ik dat veranderen, ik sta te twijfelen of ze haaks moet onder,boven bij het dek zit het goed.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

DEK;

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Haaks op het spant kan van belang zijn om als referentie te dienen voor je ramen in het hek ?
 
Hoi Rene,

Het is nu verholpen, ze staan nu goed, onderste en middelste staan haaks op de spant, bovenste gaat met het dek mee en de afstand voor de spiegel is ook goed nu.Er zitten zolang spieen in de spleten maar daar doe ik straks stukjes hout in, je hebt ook gelijk betreft de ramen endergelijke bedankt voor de tip.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
je gaat er echt wel met een behoorlijke snelheid tegen aan.
prachtig gebouwd tot op heden.
vgr
Marc
 
ik lees het nu pas, maar je zal zien dat het echt moet later. Goed dat je hebt aangepast. Ik heb al uren gespendeerd met opzoekingen over de spiegel de laatste dagen. Durf er voorlopig nog niet aan beginnen omdat die toch echt goed moet zijn...
 
Hoi Marc, zeeschuit en danny,

Bedankt voor de leuke reactie's, de houtjes waar de spiegel aan komt laat ik even los zodat ik nog alle kanten op kan.

Een vraagje, ik wil eigenlijk de spiegel van balsa maken, is dat verstandig?
 
steunen onder achtersteven, eerst spanten zwart geschilderd, hierna schilder ik de spanten rood om die gloed te krijgen, zie andere foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Spanten zijn geschilderd, eerste paar spanten gesteld met de legomethode voor de haaksheid, de rest van de spanten los over het dek geschoven omdat je anders het dek er niet meer in krijgt, en toen de rest van de spanten gesteld met de legomethode voor de haaksheid, dek vast gelijmd en met lijmklemmen geklemd.bij de boeg de latjes vast gelijmd waar straks de huidplanken tegen komen en ik doe er balsa tussen bij de boeg en ook bij de achtersteven.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
mooie vordering bart zo te zien gaat dat vlot vooruit .
gr dirk d
 
mooi bart het dek er zo inleggen komt me nog bekent voor .

het gaat goed vooruit hoor je jaagt je timmelui tog niet te veel af hoop ik ;)
 
je blijft strak werk leveren aan een hoog tempo,
vgr
Marc
 
Bedankt mannen voor de leuke reactie's, ik doe het allemaal rustig aan, heb er gewoon zin in te bouwen.

Heb wel een vraagje; De huidplanken wil ik eigenlijk zelf zagen, welk hout moet ik daar voor kopen?

vandaag heb ik het bovenste deel er tussen gelijmd en de spanten staan mooi recht, bovenkant van de spanten moet nog bij werken voor het dek straks maar dat duurt nog wel even ik moet het stuk dek nog beplanken met fineer en het fineer ga ik ook breeuwen, in het midden komt de koningsplank en wil met 5 lagen het dek doen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu eerst de katjes zwart schilderen dat die er ook in kunnen, die zijn straks voor de steekkannonnen.
 
Super werk bart en een zeer leuk en leerrijk topic maak je er van,blijf alvast op dit niveau verder werken dan word het een schitterende Victory!!!
 
Dat past allemaal mooi in elkaar, zo krijg je een stevig en recht geheel 8)
 
Bedankt voor de leuke reactie's, heb de latjes voor de steekkannonnen geschilderd en bevestigd en met goede lijm gelijmd zodat het niet los komt, deze lijm gebruik ik alleen voor de latjes voor de insteekkannonnen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

EEN VRAAGJE; WELK HOUT KAN IK HET BESTE KOPEN VOOR DE HUIDPLANKEN, IK WIL ZE ZELF ZAGEN.
 
hoi bart ik heb bij de victory in de tijt noten gaan halen.
maar als je het gaat schilderen maakt het ijgelijk niet veel uit welk hout je pakt.

ik zou opteren voor lindenhout buigt makelijk en kost ook niet erg veel en werkt makelijk, is ook goed om te schilderen.
 
Blijft genieten telkens je weer een update hier neer zet bart,in mijn vorige post ben ik deze vraag vergeten te stellen,voor een leek als mij in scheepsbouw wat moet ik me bij een LEGO methode voorstellen...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan