Wederom bedankt voor de interesse jongens ! En de mooie comments natuurlijk...
Ik schrijf hier uit hoe het in z'n werk is gegaan :
- eerst heb ik de groene delen gedaan met de zout/haarlakmethode die ik eerder reeds beschreef,
- het vertrekpunt voor het geel was een roestig donkerbruin van acrylverf (mix van Hull red + Dark Earth, beide mat), geairbrushed,
- gevolgd door een roestkleurige olieverfwash (mix van Raw umber + Burnt sienna), niet zo vloeibaar als een raditionele wash, iets dikker,
- VOOR indroging v. deze wash werden met een zachte borstel roestkleurige pigmentpoeders aangebracht, zij hechten zich aan de wash en versnellen de indroging,
- onmiddellijk na het aanbrengen van de roestkleurige poeders werd er een gele acryllaag overheen geairbrushed, zonder de pigmenten te verstoren/te bevochtigen,
- een tiental minuten later kreeg de gele laag een olieverfwash voor variatie (Raw umber),
- tien minuten later ging ik aan de slag met een stug borsteltje om de gele laag her en der open te werken, DROOG, geen vloeistoffen gebruiken (!),
- waar de poeders meer geconcentreerd werden moest ik minder hard wrijven, op andere plekken wat meer,
- het enorme voordeel v. de methode is het spontane effect, de pigmentpoeders gedragen zich perfect zoals echt roest kan woekeren onder de verf.
Ik ga deze werkwijze zeker nog dikwijls toepassen, het is niet moeilijk en ik hoop dat het uitgeprobeerd wordt door de liefhebbers van dergelijke projecten !
Blij dat ik het met jullie kan delen,
Vriendelijke groet, G.