Hoofdsponsor

1/35 Chevrolet G7105 4x4 Panel Van

ERVARING
gemiddeld als ben ik maar een beginner in verweren
BOUWWIJZE
out of box bouw
BOUWBUDGET
wat nodig is
BOUWSTATUS
nog te beginnen
COMMENTAREN
altijd welkom
Bedankt mannen. Ik had deze positieve reacties niet zo verwacht.



Wel ik zou niet weten hoe ik daar aan moet beginnen. De stroomverdeler op de puntjes waar de kabels uit komen zijn zo fijn dat ik daar geen gaatje in kan gaan boren. Ik zie het mezelf niet echt doen. Op 1/24 zou ik dat wel eens willen proberen maar op 1/35 denk ik niet dat ik daar de handigheid voor heb.
Kopjes vlak vijlen en fijne looddraad op kleven. Vervolgens één per één verbinden met de motor. Maakt niet uit of ze in volgorde van ontsteking liggen (maar als je het weet kan je het doen natuurlijk)
Ik gebruikte hiervoor Lead Wire 0,2mm van Plusmodel.

Als je echter niet van plan bent om de motor open te tonen, is dat allemaal niet nodig.
 
Ik hou het momenteel nog in beraad Erwin. Ik heb eens in mijn rommel gekeken en heb 0.2mm looddraad dus misschien probeer ik het wel.

Ik heb het chassis in zwarte primer gespoten, gevolgd door tamiya XF-19 volgens de instructies. Dan met een donkergrijze enamel pinwash eroverheen gegaan en na drogen het meeste er terug afgehaald met white spirit.

Ik had wel het probleem dat de white spirit op sommige plaatsten de tamiya verf eraf haalde door wrijven met een wattenstaafje. Zelfs de primer kwam er wat mee af als ik hard wreef.
Met de motor had ik dat probleem niet maar daar had ik een satijn vernis opgezet alvorens de wash aan te brengen.
Ik heb ook white spirit van de doe het zelf zaak gebruikt en misschien is die iets te sterk.

Aan de olieverf mannen en vrouwen: gaat olieverf er gemakkelijker terug af met white spirit dan een enamel wash? Zo ja dan ga ik dat ook eens proberen...

Maar het is geen model van een auto of motor dus heb was snel bijgewerkt met een penseel. Zoals vaak bij mij is er wat oplap werk nodig maar ik ben daar al vaardiger in geworden omdat ik dat veel moet doen :)

De wash is subtiel en niet altijd even gemakkelijk op foto te krijgen. Met zwarte achtergrond ging het niet maar met rood wat beter.

Nu wat foto's:

























Aangezien de grijze kleur bijna identiek is aan het plastic zie je het niet zo goed maar ik heb de bovenkant van de framerails niet gespoten zodat ik de cabinevloer met plastic lijm kan lijmen achteraf.

Ik was nog aan het overwegen om met pigment stof aan te brengen maar ga het niet doen. Bij een olive drab had ik dat waarschijnlijk wel gedaan maar vind het grijs zo best mooi. Dat zal een oefening zijn voor een volgend project.
 
Ziet er netjes uit voor een niet te oud voertuig. wat die bougie kabels betreft kan je beter gaatjes boren en daar de draad in stoppen stukken steviger dan zonder gat er gewoon proberen op te lijmen. IK hou meestal mijn boorgat iets groter dan de draad dus draad is 0,2 dan hou ik als gat 0,3 aan scheelt priegelen :LOL:
 
Merci Ron. Je hebt gelijk dat dat steviger is. Echter zijn de pinnetjes op de verdeelkap maar een kleine 0.5mm

Daar krijg ik nooit een gat in geboord. Zeker niet nu de motor al gelijmd is in het chassis.

Of worden dan die pinnetjes eraf geknipt en dan boren?


Ziet er netjes uit voor een niet te oud voertuig. wat die bougie kabels betreft kan je beter gaatjes boren en daar de draad in stoppen stukken steviger dan zonder gat er gewoon proberen op te lijmen. IK hou meestal mijn boorgat iets groter dan de draad dus draad is 0,2 dan hou ik als gat 0,3 aan scheelt priegelen
 
Uiteraard even afknippen en dan boren, je kan met een naald/speld een klein prikje geven in het midden waar je wil boren dat scheelt dat het boortje niet alle kanten op gaat.

Maar zal dit maar voor een ander model bewaren als er nog niets geschilderd is uiteraard moet je dit zelf weten 🙂
 
Ah merci. Nu ben ik mee. Ik dacht in die pinnetjes boren.

Maar ga dit inderdaad voor een volgend model houden dan. Dit nu nog doen lijkt me vragen om iets af te breken.
 
Mooi gespoten chassis, benieuwd naar het vervolg.

PS: Ik heb ook de K-51 radio truck in pre-order gekocht.
 
Merci. Die radio truck heb ik ook zien verschijnen. Hopelijk wat minder gebroken onderdelen dan bij mij. De link tussen versnellingsbak en tussenbak zat er ook weer gebroken bij op de sprue. Raamkader ook heb ik gezien...

Erg fijne delen en zacht plastic samen in 1 grote plastic zak...

Valt wel te herstellen met wat geduld maar die lijmplek blijft toch frajiel.

Ik kijk al uit naar u bouw.
 
De uitlaat is een uitdaging Erwin, ik heb 1 PE beugel weg gelaten want was te moeilijk voor mij. Ik heb meerdere extra foto's gemaakt voor u.
Allicht kan jij het beter maar ben voor mezelf toch tevreden.

Ik heb de uitlaat afgewerkt. Zelfde roest aangebracht zoals bij het uitlaatspruitstuk.

Volgens de handleiding moet deze met 2 PE beugeltjes vastgezet worden achteraan maar heb er maar eentje gebruikt. Dat duurde al heel lang vooraleer ik die om de juiste plek had kunnen lijmen en heb beslist het zo te laten. Het is niet de gemakkelijkste opdracht deze uitlaat amai. Dat had mijn inziens wel wat eenvoudiger gemogen maar daarom is het Miniart zekers.

Uiteindelijk toch tevreden van de gedane werken. Het uiteinde van de uitlaat heb ik uitgeboord.

Nu kan het goed drogen en kan ik aan de cabine beginnen.























Zeker niet perfect maar goed genoeg voor mij :)
 
Bah niet perfect :unsuree: :ROFLMAO:

Ach perfectie bestaat niet. Ziet er toch allemaal netjes uit het enigste wat je misschien nog zal kunnen doen bij de uitlaat is een dun donkere roest tint aanbrengen langs een opstaande rand zoals bijvoorbeeld een beugel/klem whatever. Beetje verdunnen en gelijk met een vochtige borstel in blenden.
 
Bedankt voor de extra foto's en tips i.v.m. de uitlaat, ga er zeker rekening met houden.

Tip: een uitlaat werd zelden zo roest als jij nu toont. Metaal bij levering, misschien wat verf op bij het (her)spuiten van de carrosserie maar wel last van (over)verhitting. Dus wat meer blauwige tinten rond in- en uitgang van knalpot, iets grijzer aan de motor uitlaat en wat meer roet aan het einde van de uitlaat zelf.
De beugels beginnen meestal maar te roesten als ie lang stil staat.
 
Thnx mannen.

@ Ron: Dus een pinwash op het roest. Niet aan gedacht maar dit is ook nieuw voor me. Maar hou dit in gedachte voor volgende keer. Als het mislukt en ik de roest moet herstellen dan doe ik dat liefst als de uitlaat nog niet gemonteerd is. Ik weet dat het een cliché is om iets tot een volgende bouw te laten hoor maar neem het zeker mee.

@ Erwin: Ik heb trouwens niet de PE beugel gebruikt voorzien in de kit maar een stukje afval PE gebruikt. Die in de kit viel me te lang uit.
Ik moet toegeven dat ik niets ken van hoe het er meestal uitziet in het echt. Ik heb me gebaseerd op een lichte vrachtwagen die ik deze week op de parking van de Lidl heb zien staan waar de uitlaat heel zichtbaar van was. Die was helemaal verroest en ik denk dat die maar een jaar of 10 oud was. Dus dacht ik dat dit in de tijdsgeest van dit voertuig ook wel zou kunnen. En de instructies geven ook roestkleur aan.

Op onderstaande foto zie je ook dat aan de motor de uitlaat hier helemaal verroest is:

18751854-1944-chevrolet-g506-thumb.jpg
 
Dat is dus wat ik noem roest met grijs.
Het roest komt er niet door water maar wel door de hitte die de beschermlaag op de uitlaat laat wegschilferen. Verder kan die alleen maar roesten door condens die blijft hangen en lang stilstaan.
Een knalpot en achtergelegen uitlaat daarentegen kan wel water bevatten door condensatie van de hoge hitte gassen. Dat is wat je dikwijls ziet 's morgens of bij koude aan de uitlaat van een auto; die verliest dikwijls druppels water bij het optrekken.
 
Ik heb wat een probleem met de PE bumpers. Op de kopse kant komt de verf er af bij het gewoon ter hand nemen van het model. (zie foto's). Ik had nochtans mr surfacer primer gebruikt.

Ik heb het al 2 keer bijgespoten en het blijft eraf komen. Is daar een manier voor om dit te vermijden?

Insmeren met dunne CA ofzo?




 
Denk dat je daarvoor een speciale primer voor metaal nodig hebt Michel.


Greetzzzz Modest.
 
Beetje opschuren en Alclad grey primer and microfiller gebruiken volstaat, heeft me nooit in de steek gelaten.
 
Thnx mannen.

Ik had het vooraf geschuurd maar mss met wat te fijne korrel.
Ik heb de blote delen nu met een penseeltje bewerkt met zero paints metal primer en morgen nog maar eens bijspuiten met tamiya verf.

Als het dan nog voorkomt wacht ik wel tot ik die plekjes niet meer moet hanteren.

Ik denk dat mr surfacer wel wat te vergelijken is met alclad primer. Alleen zit er geen microfiller in de 1500 .

Moitip primer werkt wel goed op metaal maar vond het wat te gek om met een spuitbus op die details te gaan spuiten
 
Ik schuur photo etch trouwens niet eens voor ik die Alclad gebruik. Ook zo, heeft het spul je nooit in de steek gelaten.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan