Hoofdsponsor

1/35 Chevrolet G7105 4x4 Panel Van

ERVARING
gemiddeld als ben ik maar een beginner in verweren
BOUWWIJZE
out of box bouw
BOUWBUDGET
wat nodig is
BOUWSTATUS
nog te beginnen
COMMENTAREN
altijd welkom
Ejector pin marks , die zijn zeker uitgevonden om bouwers te pesten 😬
Goed bezig Michel, kijk al uit naar het vervolg

Greetzzzz Modest.
 
Als ik een matrijs zou maken en ik zou carte blanche krijgen, dan zou ik verhogingen op de onderdelen tekenen waar de ejectorstaven tegenaan zouden drukken. De pinnen zouden dan in het weke plastic drukken, het teveel zou de modelbouwer er eenvoudig af kunnen schrapen in plaats van opvullen/effenen.

Maar ik denk dat dat teveel planning vergt in het matrijs-ontwerpproces.
 
Heb jouw chassis eens vergeleken met dat van de ICM kit. Er zit precies toch wel wat verschil in.
 
Thnx mannen.

Even de benzinetank apart genomen voor deze update. Ik ga niet alle onderdelen in detail bespreken maar af en toe pik er wel eens eentje uit.

De benzinetank bestaat in de kit uit twee onderdelen en dus heb je een naad.





In het echt zit die daar niet:

IMG_78291.JPG


Ik vind trouwens meer referentie onder de naam G506 voor wie dat interesseert.

Dus schuren en plamuren x 2 en dan gebruik gemaakt van iets dat ik van Roy heb geleerd en dat is met een stift nagaan of de kier weg is.
Mijn zilverstift werkte niet goed maar brons wel dus die maar gebruikt:



Geen naad meer te zien dus het meeste van de stift eraf geschuurd en dan moest ik een beetje PE voorzien. Ik ben daar nog maar beginner in vind ik van mezelf dus het was wat spannend maar ben redelijk tevreden.





Dan moest ik bumpers plooien. Zie A hier op de instructies. Er is een mal voorzien in de kit.





Op de instructies staat er ook een vlammetje bij en dat ben ik eens gaan opzoeken en als je PE gloeit onder een vlam en laat afkoelen dan wordt dit soepelder.
Dus deze maar even door een brandertje gehaald tot gloeiend oranjerood en laten afkoelen.

Het plooien ging dan best vlot. Het keert wel een deel terug naar de beginstand maar met een boortje en een tang heb ik het dan wat extra geplooid tot het goed was.



En zo is de eerste pagina van de instructies afgewerkt. Ik zou graag al eens primer spuiten op na te gaan of ik iets moet bijwerken. Maar er moet nog wel wat op komen dus weersta dit nog maar even. Anders moet ik telkens primer eraf schrapen op de lijmpunten.









Zelfs de U-bouten voor de assen aan de bladveren vast te maken zijn aparte onderdeeltjes.









Wordt vervolgd...
 
Beginner met photo etch... vergeet niet gemakshalve dat je een nagenoeg complete Big Ed set hebt losgelaten op die Hercules he. Zo'n dun lijmrandje is ook voor ervaren PE-gebruikers lastig hoor.

Om zo'n bumper sneller in de juiste vorm te krijgen, kun je het stuk PE temperen: even in de vlam houden. Als het roodgloeiend is, snel laten afkoelen (glas water). Daarna is het messing onderdeel wat zachter en beter plooibaar. Google op 'annealing brass'.

Edit: handig om eerst te schrijven, dan pas te lezen dat je dat temperen ook hebt gedaan. Enige vraag die ik heb, heb je 'm langzaam laten afkoelen, of snel? Beste is snel, in een glas water normaal gesproken.

De aanhechting van de linker bumper zou je misschien nog iets paralleller aan het chassis kunnen buigen. Misschien geeft de van achteren genomen foto echter een net verkeerde indruk.

Tipje: in plaats van plamuren, werkt het vaak ook om de onderdelen een paar laagjes plasticlijm te geven waardoor ze een heel klein beetje week worden; en ze dan (gecontroleerd-) ferm tegen elkaar te drukken. Laten drogen, schuren en in veel gevallen is de kier opgevuld door het weke plastic. Hoeveel tijd ik met die methode gewonnen heb...

Ik vind dat je dit model tot nu toe heel mooi, netjes en voorzichtig aanpakt. Dit zou wel eens een erg mooie kunnen gaan worden!
 
Ik heb het gewoon vanzelf laten afkoelen en dat ging ook best snel. Ik had een artikel gelezen waar met net zegt om het langzaam te laten afkoelen omdat snel in water afkoelen het breekbaar kan maken. Maar het heeft z'n werk in ieder geval wel gedaan.

Ik heb een foto gemaakt waar het misschien iets duidelijker is. Zo van op een kijkafstand ziet het er redelijk symmetrisch uit.



Ik blijf er maar af want CA kan los springen met er teveel aan te zitten vrees ik.

Ja die methode van smelten ken ik Roy en heb dat niet gedaan omdat ik op de kopste kanten van de tank geen plastic resten daar uit de lijmnaad wou hebben.

Dit plastic leent zich daar anders wel goed voor want het lijmt erg goed al is het wel wat zacht. Dus je schuurt snel detail weg als je niet oplet.
 
Uiteindelijk zie je dit maar van die bumpers:



Behalve langs onder natuurlijk.
 
Zeer goede beschrijving die ik met heel veel aandacht volg.
Duidelijk een groot verschil tussen MiniArt en ICM want daar zit geen PE bij.
 
Handig dat malletje om de PE te plooien , ziet er goed uit Michel. Veel succes met het vervolg. Laat de updates maar komen 😄

Greetzzzz Modest.
 
Dik in orde wat je hier laat zien.
 
En zo leren we elke dag bij,
PE opwarmen had ik nog nooit van gehoord, kan altijd eens van pas komen in de toekomst (y)

Heel mooi werk trouwens.

Grtz.

Luc:cool:
 
Deze ga ik wat van naderbij volgen, succes met de bouw.
 
Mooi werk Michel, wat "temperen" betreft, moet je beseffen dat dit iets is dat metaal gebonden is, en helemaal niet van toepassing voor koper of brass. En al helemaal niet van toepassing in modelbouw temperen is voornamelijk van toepassing bij smeden van metalen, en dan voornamelijk moet je een onderscheid maken tussen koolstof-rijke, en zacht-staal. Zo kan je van één en hetzelfde stuk staal een killer-blade smeden, of een fragiel stuk "glas" omdat datzelfde mes gewoon in stukken breekt omdat het verkeerd getemperd is. Bij staal kan je, als je geen smidse-ervaring hebt, gebruik maken van zout, de smelt temperatuur van zout komt ongeveer overeen met de temperatuur van staal om deze in olie af te schrikken en zo doende te temperen.
 
Dank je voor de leuke reacties. Ik besef dat het tijd en energie vraagt om te reageren dus zie dit niet als vanzelfsprekend.

Dany, het verhitten van het messing deed toch wel degelijk iets hoor want het was duidelijk soepeler dan ervoor.

Kleine update. Ik heb bouwstappen 5, 6, 7 en 8 afgewerkt.

De batterij hangt aan de zijkant van het frame. Hier in een PE houder:



De batterij wou ik nog niet monteren omdat ik dacht dat deze zwart moest geschilderd worden maar het is eigenlijk een metalen box waar de batterij inzit en in koetswerkkleur dus kon deze toch gemonteerd worden.



Referentie:

DSCF21181.JPG


Dan was het tijd voor de tussenbak te maken.







Daar moesten erg kleine onderdeeltjes op:



Soms heb ik wel de indruk dat Miniart wat overdrijft met kleine onderdeeltjes apart te gieten :)

Dan stap 7 gemaakt en dit is de rembekrachtiger is:



Dit is ook allemaal in koetswerkkleur. Ref:

cropped-SP-2243%20%20WWII%20Brake%20Boosters%20(2).jpg


Dan nog wat overzichtsfoto's:







De onderdeeltjes in de rode cirkels zaten gebroken in de doos maar heb ze kunnen redden:



De rembekrachtiger heeft een niet alledaagse plaats precies want meestal zit die toch onder de motorkap denk ik.







Zo misschien wat te veel foto's maar het kan maar handig zijn voor wie deze ook wil bouwen hé.

Dit was het voor deze keer.
 
Toch wel een vrij complexe bouw voor zo'n klein voertuig. De onderdelen van een MiniArt kit zijn op zich al heel mooi en gedetailleerd maar het bijgevoegde PE maakt het helemaal af.
Deze Chevrolet wordt een mooi voertuig. Succes verder.
 
In dit geval moet/mag je blij zijn met de vele kleine onderdelen want bij de ICM kit is dit niet het geval. MiniArt ligt dus een grote streep voor.
De batterijvoeding + houder is bij ICM in één stuk.

Ik zie dat je bij het nemen van je foto’s soms de schaduw van je lens hebt door het gebruik van de flash. Ik heb dat ook soms ongewild voor. Tip: neem wat meer afstand van het onderwerp en zoom wat meer in of richt wat meer licht op je onderwerp zodat de flash niet afgaat.
 
Michel , waar haal je in godsnaam kleurenfoto’s van een rembekrachtiger die op een legervoertuig zat van zo’n 80 jaar geleden ? 😬
voor de rest weeral zeer goed bezig hè ! Benieuwd hoe je verder gaat

Greetzzzz Modest.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan