Hoofdsponsor

1/24 VW Polo R WRC 1/24

Schaal 1/24 - 1/25
Na 2 laagjes 2k lak kan je echt wel gaan schuren en polijsten hoor. Heb ik met de Ducati ook gedaan.
Aan de achterspoiler zie ik precies dat er door de decal is geschuurd ja.
 
O ja ik zie het. Goed.. het blijft de kunst om voorzichtig te polijsten en ook door vier laagjes vernis kom je vrij makkelijk heen als je ook maar iets teveel druk uitoefent op het schuurmiddel (papier of doekje), zeker bij de randen.

Eigenlijk kun je bij de randen en bij verhoogde delen het beste nauwelijks kracht zetten… overal in feite, maar vooral bij de randen en verhoogde details. Want voor je het weet, zijn lak en decals al weggesleten.

Ik ga dan toch een lans breken voor Marc en benadrukken dat ik het erg aanmoedig dat hij bij dit model de keuze maakt te polijsten. Oefening baart kunst. De volgende keer gaat ‘ie er echt niet meer doorheen.
 
Als ik het goed lees/begrijp is er niet geschuurd wel gepolijst. Zou mij dan verwonderen dat je dan door manueel te polijsten door de lak zou gaan.
Een laagje of drie clear kan best wat schuren verdragen hoor , alleen op de randen of opstaande delen moet je zeer voorzichtig zijn ( zelfs al zou je 10 lagen clear spuiten )
En kracht mag je nooit zetten op je schuurpapier, je moet het papier het werk laten doen.
Hoe dan ook : top dat je aan het S&P bent geslagen Marc
 
Ja bij nat/droog schuren is het een kwestie van, schuurpapiertje op het te polijsten vlak leggen en dan gewoon het schuurpapier heen en weer bewegen, zonder enige druk te zetten. Het schuurpapier graaft zichzelf wel een weg richting gladheid.
 
Ik polijst al wat jaartjes maar het is toch wel 4 lagen en het liefst 6 lagen met minder begin ik er niet eens aan.
 
@Ron ik heb veel minder ervaring dan jij, maar ook ik gebruikt iets van 4 lagen vernis denk ik. Paar laagjes mistcoat, daarna paar lagen wetcoat, daarna nat-schuren op de hoogste korrels, daarna nog een beetje polijsten.

Hopelijk ziet Marc het als onderdeel van het leerproces, in plaats van de volgende keer te besluiten niet meer te polijsten wegens de risico's. Want als je het goed doet, zijn er weinig risico's. Wel kost het hoe dan ook tijd en moeite. Maar het resultaat is er dan ook naar.
 
Waar het om gaat is als iemand alleen civiele voertuigen bouwt dan moet de afwerking er ook naar zijn dus net een beetje meer tijd besteden aan de clear coats om goed te polijsten, het maak en breek toch je model. Hetzelfde geld met militair is je afwerking niet goed dan is het zonde van je geld aan aftermarked spul en tijd wat je erin heb gestoken en dat geld voor alle takken van ons mooie hobby de afwerking is het belangrijkst.
 
Ik heb er ook nog maar weinig ervaring mee hoor en heb er ook al doorheen geschuurd en het helemaal mogen herhalen. Je leert van die momenten. Maar heb ook op een stuk 4 lagen 2k gezet en dat oogde veel te dik. Was niet meer realistisch. Maar Ron jij gebruikt 1k vernis en dat droogt dunner op dan 2k vermoed ik dus daarom waarschijnlijk 4 tot 6 lagen.

Aan Marc: laat je hierdoor nu niet ontmoedigen om het volgende keer terug te doen.
 
Michel 2 laagjes mistcoats en 2 laagjes wetcoat werkt voor mij perfect. Het moet ook niet al te dun zijn hè. Die mistcoats voegen weinig toe aan de dikte van de laag, die hebben andere functies. Beetje alsof je met de plantenspuit water vernevelt.
 
Ja ik heb 1 mistcoat en 2 wetcoats gedaan. Ik zeg 2 lagen omdat die mistcoat echt zodanig weinig is dat ik dat niet meetel.
 
Vier wetcoats is inderdaad wel veel denk ik.. weet niet hoe Ron daarover denkt en wat zijn ervaring is qua verdeling mist-/wetcoats.
 
Amai mannen.
Als jullie dit niet schrijven dan zie ik dat allemaal niet hoor.
Moet zelfs nu zoeken waar het euvel is maar ben dan ook geen kenner in deze.
Vind het toch knap en ik moet er zeker niet aan beginnen.
 
inderdaad er is een stuk decal weg ik had het zelf niet gezien ga eens bekijken wat ik er kan aan doen , vind het wel zonde
 
Het zit gelukkig op een decal en dat is waarschijnlijk nog wel goed weg te werken, als het op je metallic had gezeten was het erger geweest. Sorry voor mijn botte reactie maar vind het altijd zonde als er wat fout gaat wat simpel voorkomen had geworden.

@Michel, Heb ook altijd met 2k gewerkt en spoot er toch wel 4 lagen op en dat vind ik wel nodig voor de schuur en poets sessies :-)

@Roy, Ik doe meestal een mistcoat en dan even de föhn erover en gelijk een wetcoat. Nu ik met tamiya vernis werk spuit ik denk ik er een laag of 8a9 op.
 
sorry mensen ik heb er niet door geschuurd er is een stuk decal afgebroken dat waarschijnlijk niet goed kleefde aan de rand heb het juist nagekeken
 
Nou ja we hebben weer even een opfriscursus polijsten gehad hier in elk geval :D

Heb je het afgebroken stukje decal nog? Dan kun je het waarschijnlijk nog wel gebruiken.
 
@ Ron: Zo heeft iedereen toch wel wat zijn eigen manier van werken. Komt me niet bot over hoor.

@ Marc: Een decal losgekomen op een rand kan inderdaad. Spijtig dat zeker. Hopelijk kan je het nog bijwerken al weet ik niet hoe.
 
Ik heb het geprobeerd dat randje af te plakken schuren en in het wit spuiten dat ging best goed tot ik de tape los trok de rest moet ik niet vertellen zeker
liefst geen reactie aub ben al slecht gezind genoeg op drie plaatsen de decals eraf gescheurd
 
Beste vrienden het leed is nu toch gebeurd dus was ik gisteren op zoek naar vervangende decals en gelukkig nog 1 detje gevonden dus direct besteld maar ga wel wachten tot het er is
 
Het blijft een pijnlijk iets. Maar gelukkig heb je een flexibele geest, kun je je herpakken en begin je vol goede moed opnieuw. Het zijn vaardigheden die je als modelbouwer nodig hebt... en die je in het dagelijkse leven ook weer kunnen helpen. Modelbouw is wel ergens nuttig voor... :)

Succes met het vervolg (nadat je 'm even hebt laten liggen) en intussen zien we je werkzaamheden aan de grote Ford A met interesse tegemoet.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan