Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Ja, misschien toch eens overwegen om een LED aan te schaffen. Ik ga een testje doen om te kijken of ik een luikje (komt onder de luchtinlaat die onder de neus zit) kan maken dat open en dicht kan, zodat ik het lampje of LEDje, en de vervelende draden niet altijd in de romp moet laten zitten.

Maar eerst een weekendje naar Huisduinen aan zee :) , waar de weersvoorspelling vooral uit veel wolken, regen en onweersbuien bestaat :( Tot maandag.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Pascal, ik zou zeker ook voor een LED verlichting gaan, dan is die bezorgdheid over kapotte lampjes helemaal van de baan. Maar technische info kan ik je niet geven, maar ik denk dat dit perfect mogelijk is. Een neef van mij heeft daar jàren terug zelfs metertjes op een instrumentenpaneel mee verlicht in z'n jets. GUnit.
 
Ziet er inderdaad veel mooier uit met een lichtje...
Jammer genoeg kan ook ik geen raad geven hoe je dit het beste kan inbouwen...
Om de draden te verstoppen, zou je deze niet via de wielen kunnen laten lopen, als remleiding, en dan via een gaatje in je wiel naar onderen laten lopen??
Dan kan je al de rest onder het dio/vignette/display verstoppen??

Ben maar luidop aan het denken hoor...

Grtz,
Beyond
 
Hey, :)

Bij LED-verlichting dien je te zorgen voor een weerstand in serie van de LED, anders gaat ie kapot van de te grote stroom die er doorvloeit.
Doe zeker navraag bij je winkel waar je de LEd gaat gaan halen. Normaal gezien zal een batterij van 1,5 V volstaan.

Met een simpele formule kun je zelf de weerstand berekenen. De basisformule is U = I x R, waarvoor U de spanning is, I de stroom en R de weerstand. 8)

Om de weerstand te berekenen moet je dus:
R = U/I, dus spanning delen door de stroomsterkte.
Dan weet je juist de weerstand.

Ik hoop dat je dit kan helpen. 8):$
 
Bedankt voor de tips ^^

Ik ga eens kijken waar ik hier in de buurt LED's kan vinden.

Ik dacht zo stilaan klaar te zijn met de onderkant van de vleugels, maar er zitten toch nog verschillende fouten in de kit, en die moeten worden bijgewerkt. Bijvoorbeeld : de luikjes van de landingslichten zijn vanaf 1943 niet meer geïnstalleerd, op bestaande toestellen werden ze verwijderd. De wielbakken zijn niet diep genoeg (ik hoop dat dit nog op te lossen is, de linkervleugelhelft is al gelijmd :8 . De verstevingingsribben IN de wielbakken zijn niet correct. Er lopen enkele "fantasie-panellines" op de onderkant van de vleugel die een 1/1 Mk Vb niet had, deze moeten terug worden opgevuld. De rolroeren hebben een kier in de lengte richting, deze moet nog opgevuld en geschuurd worden. De "lapjes" die over de gaten van de mitrailleurs zitten, zijn veel te dik, dus eraf schuren en nieuwe maken.

Ik denk dat ik me voorloping niet zal vervelen :)

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Ben begonnen met de "correcties", als eerste zijn de wielbakken aan de beurt. Zo zijn ze ongewijzigd :

Ze zijn niet diep genoeg en de verstevigings-strips (op de bodem van de wielbakken) zijn niet correct :



Dus heb ik de bodem er met de Dremel uit gesneden (was niet makkelijk omdat de linker bovenhelft van de vleugel al op de ondervleugel was gelijmd) :



Een stuk dun plasticard in de juiste vorm gebogen en vast gelijmd :



Als de lijm droog is, kan ik het plasticard wat bijschuren zodat het gelijk komt met de rest van de vleugel.
Dom van mij dat ik dit niet eerder heb gedaan, had een hoop werk bespaart.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Ik sta hier wel met grote ogen naar te kijken, Selderken.

Wonderbaarlijk wat jij allemaal met zo'n model kan doen.
Uiteraard dat ik al benieuwd ben naar het vervolg.l

Chapeau!



Droop
 
Dus heb ik de bodem er met de Dremel uit gesneden (was niet makkelijk omdat de linker bovenhelft van de vleugel al op de ondervleugel was gelijmd)

Kun je eens zeggen waarmee jij dan snijdt? Want in een rondje snijden met een Dremel, ik zie het niet voor me.
 
Thanks Droop ^^

Hey Dominiek,

Snijden is misschien niet het juiste woord. Ik heb eerst met dit tooltje langs de binnenkant een gleufje gemaakt :



En daarna met dit de bodem los gemaakt :



Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Het lijstje met aanpassingen is weer wat langer geworden. Als ik uiteindelijk bekijk wat er allemaal aan dit model moet veranderd worden, vraag ik me toch af of ik niet beter de hele Spit uit plasticard gescratched had. :@

Dat komt ervan als ge veel vragen stelt aan iemand die elke millimeter van een Spitfire kent :wub:

Maar ik blijf gewoon doorgaan, nog wat scratchen, plamuren en schuren, en dan maar hopen dat alles goed gaat met het schilderen.

Groeten, Pascal (die zich afvraagt wanneer hij nu eindelijk eens een kitje OOB gaat bouwen :8)
 
Eens je deze zaken gedaan hebt is het heel moeilijk om uit de doos te bouwen hoor :$

Ik spreek uit ondervining en alles ziet er weer toppie uit.

Mark
 
Wat Markske zegt is waar, eens deze weg ingeslagen, is er geen weg terug....
Je ziet altijd wel iets die je "vlug vlug" kan aanpassen aan een kit, en voor je het weet heb je de helft gescratched...

Prachtig werk trouwens Pascal, voortreffelijke Spit ;)

Grtz,
Beyond
 
Als ik uiteindelijk bekijk wat er allemaal aan dit model moet veranderd worden, vraag ik me toch af of ik niet beter de hele Spit uit plasticard gescratched had.
Hoe? Ik dacht dat deze een oefeningske was voor uw volgende... :unsure:

Knap werk hoor, Pascal, ik geniet hier met volle teugen van :)
 
We zijn weer een klein stapje verder. Vandaag heb ik de "schroeven" van de motorpanelen aangebracht. Hiervoor heb ik een stukje messing buis van 1 mm diameter in de Dremel gezet en daarmee de rondjes van de schroeven in het plastic gemaakt :







Is niet overal even goed gelukt, en ik heb er al verschillende terug geplamuurd en nieuwe gemaakt, maar als er eenmaal verf overheen zit, zal het er wel goed uit zien denk ik. Nu lijken ze een beetje grof.

Verder nog de hendel om de radiator flaps te bedienen gemaakt van 2 stukjes stretched sprue, dit wordt langs de onderkant in de cockpit ingebouwd (sorry voor de slechte foto, het lukte niet om dit kleine stukje scherp te krijgen) :



En dan komt hij zo in de cockpit te zitten :



Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Ik vind die schroeven in de panelen in ieder geval toch goed gelukt hoor.

Ben je zelf op het idee gekomen om dit zo te doen, Selderken? Wel knap gevonden hoor.

Chapeau!



Droop
 
Hey Droop,

Eigenlijk komt het idee van een andere bouwer (weet niet meer welke), die heeft met zijn draaibank een soort van beiteltje gemaakt en daarmee de schroeven in het plastic geslaan.
Het idee om een stukje messing buis en de Dremel hiervoor te gebruiken is wel van mij ^^

Groeten, Pascal
 
Eigenlijk komt het idee van een andere bouwer (weet niet meer welke), die heeft met zijn draaibank een soort van beiteltje gemaakt en daarmee de schroeven in het plastic geslaan.

Pascal,

wil je eens moeite doen om dit terug te achterhalen? Dit interesseert me sterk.
 
Hey Dominiek,

Ik zal eens gaan zoeken ^^ Maar ik kan u wel al vertellen hoe het beteiltje gemaakt is : uit een hard metaal heeft die persoon een dun staafje gemaakt (gedraaid of gefreesd ?), dan een cirkeltje in het midden van de kopse kant van dat staafje geboord. En tenslotte de randjes van de kopse kant scherp gemaakt (zoals bij een doorslag). Uiteindelijk werd het dan een soort beiteltje met een "snijkant" en een scherpe punt in het midden. Als hij dan met dat beiteltje op een stuk plastic "sloeg" kreeg hij een cirkeltje en perfect in het midden van dat cirkeltje een gaatje.
Hopelijk zijt ge hier iets mee.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Klein update(tje) :

Om de binnenkant van de radiator te beschermen tijdens het schilderen, heb ik voor- en achterkant afgeplakt, en er een "handvatje" aangemaakt zodat de tape er met een pincet kan afgehaald worden :



En en wordt nog steeds flink geplamuurd en geschuurd :





Nu ook de rechterbovenvleugelhelft (3 x woorwaarde) is gelijmd, was het tijd voor een dryfit :



Begint er meer en meer als een Spit uit te zien !

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Weer een heel klein stapje verder. Jammer dat ik ze niet eerder had gevonden, in deze link staat een volledige lijst van hetgeen er aan de Hasegawa Mk Vb kit moet veranderd worden :

Large Scale Planes

Gelukkig heb ik al een groot deel van deze aanpassingen gedaan, maar er is toch nog het één en ander dat moet aangepast worden.

Een veel voorkomende fout bij Spitfire kits is het ontbreken van de "rail" aan de rechterzijde van de cockpit. Deze rail dient om de canopy open en dicht te laten schuiven. Als ge een Spitfire bouwt met gesloten canopy is het niet nodig om deze rail te maken, maar met de canopy open is het toch wel goed zichtbaar.

De standard Hasegawa kit :



En de rail die ik heb toegevoegd, moet nog geschuurd worden zodat het één geheel met de romp wordt, en dan er nog eens met de panelscriber doorheen :



Aan de onderkant heb ik een gat gemaakt om het lampje/LEDje in te steken :



Het is achteraf niet meer zichtbaar omdat de luchtinlaat er overheen komt. Deze wordt met dubbelzijdig klevende tape vastgezet. Op deze manier moet het lampje/LEDje er niet altijd in blijven zitten :



En verder heb ik de gaten voor de .303 hulzen opengemaakt. Achteraf bekeken niet zo slim, want ik weet nog niet of dit toestel ook effectief gevuurd heeft op 06 juni 1944. Maar ik kan ze nog altijd met iets overplakken. Bij een 1/1 Spit werd hiervoor vaak krantenpapier gebruikt :



De radiator is inmiddeld ook teug vastgelijmd, hier moet nog flink wat schuurwerk aan gebeuren :



Tot de volgende.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan