Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Hey Mark,

Bedankt voor de tip ;) Het probleem is dat de gaatjes niet enkel te klein zijn, ze zijn niet diep genoeg (de tandjes zijn te klein), daarom ziet ge er nauwelijks nog iets van na het schilderen.
Eventueel kan ik de rivetten nog aanbrengen na het schilderen, maar het is een hoop werk, het zijn er eindeloos veel :wub:

Groeten, Pascal
 
Mmhm :8, nu ben ik toch aan het twijfelen of ik de rivetten zou aanbrengen of niet. Om een idee van het werk te geven, heb ik wat foto's gemaakt :






Bron : Modellers Datafile Part 1 : Merlin Powered

Als iemand tips heeft hoe ik dit kan doen, hoor ik het graag.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
hallo pascal

die rivetten zijn wel mooi ook al zie je er niet veel van toch zou ik het doen ik het zelf ook wel eens gedaan maar dan met een kopspeld een dieven baan :wacko: maar wal goed gelukt 8)

succes met de bouw

mvgr ron
 
Hi Ron,

Ja het is een hele klus, dit is het resultaat na een dik half uur :





Eerst de lijntjes met potlood tekenen, dan met de Rivet-R eroverheen, en daarna met een dikke naald elk gaatje wat breder maken.

Ben benieuwd hoe het er gaat uitzien na een paar laagjes verf.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Hey Selderken,


Mooi hoor wat je ons hier allemaal toont.
Dit model verandert zienderogen.

Een dikke proficiat voor je doorzettingsvermogen.

Keep up the good work!




Droop
 
Het is zo "welles/nietes" situatie. Er komen dan toch geen rivets op deze Spit, bij een 1/1 zijn ze (behalve die aan de achterzijde van de romp) amper zichtbaar.
Vergelijk het met de P-51 Mustang op schaal 1/32 van Dragon, deze heeft duizenden rivets, maar die zijn bij een 1/1 Mustang ook nauwelijks zichtbaar.

Maar ik moet wel iets veranderen : de gordels die ik gemaakt heb zijn een na-oorlogs type, en aangezien deze Spit gebouwd wordt zoals hij op 6 juni 1944 was, moeten ze aangepast worden naar een Sutton harness (met dank aan Edgar van Britmodeller voor de opmerking) :

sutton3.gif


Groeten, Pascal
 
Nog wat aan de vleugels gewerkt. Eerst de scharnieren van de rolroeren gemaakt :





En het gat van de ronde koeler met een schotje, stukje zeef en plasticard dicht gemaakt, zodat ge er niet meer kunt doorheen kijken :





Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Heb de gordels aangepast, als referentie heb ik deze foto gebruikt (met dank aan Snautzer voor de foto) :



De zilveren uiteinden van de gordels geknipt, en een heel klein plaatje met gaatje aan de rechtergordel gelijmd :



De sluiting is gemaakt van 3 stukjes koperdraad, het touwtje is heel dun koperdraad :



Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Jawel, weer wat kunnen bouwen, het gaat nu met rasse schreden vooruit !! Not :8

Maar langzaam aan geraken we er (hopelijk) ook wel hé ?

Ik was niet echt tevreden met de sluiting voor de gordels (zag eruit als een harp van een mythologisch figuur), heb dus een kleinere versie gemaakt :



Ondanks het vele dryfitten bleek de vloer niet te passen, heb voor de derde keer een stukje eraf gehaald :



Door een dryfit van de vleugels op de romp, zag ik dat er een flinke kier ging ontstaan in de overgang vleugel-romp. Nu kunnen deze kieren natuurlijk ook dicht geplamuurd en geschuurd worden, maar dan kan ik weer opnieuw de panellines gaan graveren. Dus even gekeken waarom die kier er aan beide zijden zat, en dan een stukje plasticard aan de binnenkant van elke "boven-vleugel" gelijmd :



Dat was het voor vandaag.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Ik kan enkel zeggen bangelijk bezig.
Al dat detail dat je er aan het insteken bent en dan te weten dat je van sommige zaken enorm weinig of niets van gaat zien.

Al een geluk dat er iemand je op gewezen heeft van de gordels.
Denk dat het anders een pijnlijke zaak zou worden als je het pas zou weten als hij klaar is.

Ik blijf je volgen.

Mark
 
Thanks Mark,

Die Edgar is een echte Spitfire specialist, en hij is altijd bereid om te helpen met foto's en uitleg. ^^

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Vandaag de rechthoekige radiator wat extra details gegeven. Stukje gaas, wat plastic strips :



Jammer genoeg is het niet echt zichtbaar als het in de vleugels is gemonteerd. Eduard heeft een mooie "Exterior" PE-set (32030), maar aangezien dit project PE en update-sets vrij wordt gehouden, bewaar ik die voor een volgende Spit :



Dan maar eens een dryfit gedaan, stilaan begint het op een vliegtuig te lijken :



En mijn werktafel is ook weer een stort geworden :8 Moest iemand zich afvragen wat die 3 pakjes sigaretten op de tafel doen : eentje gebruik ik om kleine stukjes met plakband op vast te houden, de andere twee dienen om verf en lijm op het plastic te doen, dan kan ik met een naald de lijm of verf aanbrengen op het model.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Hey Pascal, :)

Dat ziet er indedraad en heel schoon stuk uit, knap gedaan met al die detail die je scratchst. :wacko::8;)
Wordt eigenlijk een prachtstuk.;)
 
Bedankt voor het compliment Swaken ^^

Soms heb ik zin om eens iets te proberen - ook al is het achteraf nauwelijks zichtbaar - gewoon om te kijken of ik het kan.

De radiator van de kit heeft veel te dikke wanden, de klep is te smal en de vorm aan de achterkant is niet helemaal correct :



Dus heb ik de klep eruit gezaagd, de wanden dunner gemaakt, en de juiste vorm aan de achterkant gevijld :





Dan van alu-plaat een nieuwe klep gemaakt :



En die komt zo in de radiator te zitten :



Er komen nog scharnieren die aan de klep en ook nog 2 verstevigings-stripjes, maar ik denk dat ik die pas ga aanbrengen nadat alles geschilderd is. Dat maakt het wat makkelijker om de binnenkant van de radiator af te plakken voor het spuiten van de vleugels.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Dit wordt, excuseer, IS een superspitt.
Zeer mooi hoe je alle details tot in de puntjes "correct" probeert na te maken...

Dit is telkens genieten om je topic te bekijken.

Grtz,
Beyond
 
Selderken, dit blijft vakwerk van de bovenste plank.

Mooi werk waar men blijft van genieten. ^^



Droop
 
Terug
Bovenaan