Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Thanks guys ^^,

De vorm van de radiator is heel anders in deze kit, hij zou eigenlijk rechte zijwanden moeten hebben, in een hoek van 90°. Zoals op deze tekening :

Maar die van de kit is anders van vorm :

Dus maar weer de zaag genomen, en de hele radiator eraf gezaagd :

De zijwanden naar binnen geplooid tot een hoek van 90° :

En daardoor moet het binnenwerk (dat ik al eerder van details had voorzien) ook van vorm veranderen :

Nu nog de radiator terug aan de vleugel lijmen, plamuren, en dan in een lichte ronding schuren.

Groeten, Pascal

Laatst bewerkt:
Word steeds interesanter Pascal. Kun je misschien eens een paar plaatjes er bij plaatsen van de originele onderdelen. Dan weet ik ook waar je het over hebt allemaal. Kan ik misschien ook eens iets van meepraten. :huh:

Thanks guys ^^

@ Modelengeneer : Hey Rik, zo ziet de radiator er origineel uit. Het is eigenlijk een V-vorm, met de beide zijwanden in een hoek van ongeveer 45° (is te zien links van het verfpotje) :

Het moet een U-vorm zijn, met de beide zijwanden in een hoek van 90° :

Zo dus :

Aan de binnenkant heeft Hasegawa een onderdeeltje voorzien dat voorkomt dat ge door de radiator kunt heen kijken. Hier had ik al wat gaas en strips opgelijmd, maar het heeft dezelfde V-vorm als de radiator zelf :

Dus moet het gaas en de strips en terug vanaf en moeten de zijkanten van dat onderdeeltje ook rechte hoeken krijgen. Dan moet ik het schuren en vijlen zodat het terug in de radiator met rechte hoeken kan, en dan kunnen het gaas en de strips (in aangepast, rechthoekige vorm) er terug op gelijmd worden :

Als alles passend is, kan ik de radiator terug op de vleugel lijmen, en moet ik de rechter zijwanden plamuren en schuren, zodat ze een mooie - ietwat ronde - overgang naar de vleugel krijgen. De overgang van de beide zijwanden naar de vleugel is op deze tekening te zien :

Het is maar een detail, maar ik vind het toch de moeite om het aan te passen. Ik had gehoopt om volgende week met het schilderen te kunnen beginnen, maar ik heb besloten om lekker verder te gaan met het detailleren ^^ Ik vind het niet enkel leuk, het is ook heel leerzaam. Zo stilletjes aan begint het te lukken om bijna alles zelf te maken, wat ik wil toevoegen. Dat is een mooie evolutie, wilt voor mij zeggen dat mijn niveau erop vooruitgaat, én het is belangrijk om toekomstige Spitfires én de beide F-40's zo gedetailleerd mogelijk te maken.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"

Laatst bewerkt:
Selderken, als ge zo blijft verder detailleren dan zal straks je model nog echt kunnen vliegen ook. ^^

't Blijft boeien. ;)

Droop

ja droop heeft gelijk pas maar op straks vliegt ze weg:D

mooi bouw werk8)

mvgr ron

Bedankt voor de reacties ^^

Nog wat zitten werken aan de radiator want ik vond mijn eerste versie niet zo geslaagd. Zo zag het er eerst uit :

Maar eigenlijk heeft zo'n radiator kleine verticale "lamellen". Dus heb ik met paint wat lijntjes getekend en geprint :

Een stukje papier op het onderdeeltje gelijmd en wat strips toegevoegd :

Als het gemonteerd is, zal het er zo uitzien (de stukken zwarte verf moeten nog een laag grijs krijgen) :

Is niet helemaal OK, de lijntjes zijn ook wat te groot, maar het ziet er best nog aardig uit.

Laatst bewerkt:
dat ziet er zeker aardig uit pascal . mooi werk8)
succes veder

gr ron

Na veel dryfitten en schuren is het gelukt om het plaatje met de radiator in de vleugel te bevestigen. Volgens het bouwplan moest het langs de binnenkant in de ondervleugel gelijmd worden, maar dat kon niet meer omdat ik het radiator-huis eraf had gezaagd :

En zo komt het radiator-huis op de radiator te zitten. Er moet nog wat geschuurd worden en de kierjtes worden nog wat opgevuld :

Ook heb ik nog wat luikjes uit kopertape aangebracht, het voordeel van deze kopertape is dat het heel dun is, nog dunner dan PE. De 2 buitenste ronde luikjes waren in de ondervleugel gegraveerd, maar de vorm en de plaats was niet helemaal correct, vandaar dat ik ze vervangen heb :

Op de laatste foto is te zien dat de rolroeren een kier hebben, dit komt door de manier waarop de bovenvleugel op de ondervleugel moet worden bevestigd (aan de bovenvleugel zit een stuk van het rolroer, foutje van Hasegawa). Wordt nog geplamuurd en geschuurd.

Laatst bewerkt:
Het krijgt meer en meer vorm je spit.
En van die koper tape moet ik onthouden natuurlijk.

Mark

Hey Mark,

Ik heb wel nog niet getest of die kopertape overschilderbaar is, en hoe de verf erop reageert. Hopelijk geeft dat geen problemen.

Hey Pascal, :)

Gewoon een fijne grondlaag geven en de verf zal houden. Ik gebruik ook soms koperfolie en geef dan altijd een grondlaag, bij mij lukt het zeer goed. ;)
Ik hoop dat ge er iest aan hebt. ;):8

Bedankt voor de tip Swaken ^^

Tja vandaag een beetje teleurstellende dag : ik heb een dryfit van de vloer gedaan, en dit past nu perfect, maar helaas is er van de het voetenstuur en de details die ik op de vloer heb aangebracht zo goed als niks meer zichtbaar :(

Ben aan het overwegen om aan de voorkant (net achter het instrumentenbord, dus niet zichtbaar) een lampje in te bouwen, hierdoor wordt dan de cockpit langs de voor- en onderkant verlicht, en zijn de details beter zichtbaar. Maar daar heb ik absoluut geen verstand van. Wat voor lampje kan ik hier het best voor gebruiken ? En bestaat er zoiets als een piepklein stekkertje dat ik aan de onderkant van de romp kan vastmaken zodat er niet altijd een draad onder de romp uitsteekt ?

Help !!

Hé Pascal,
Voor een lampje kun je eens kijken bij de treinen die gebruiken kleine lamjes op 1,5v.
Voor de bedrading zou je eventuweel langs het landings gestel kunnen werken.
Er lopen daar hydraulische leidingen en vervolgens langs het wiel.(hoef je geen gaatje in de romp te maken)
Aan de onderzijde van de wielen een contact bevestigen en op je bodemplaat ook.
Deze dient dan eveneens als schakelaar en je bat kun je dan onder de grondplaat steken.

Of je maakt een dio en zet ergens een olievat en zet daar de schakelaar onder zodat je het vatje een beetje moet verschuiven om deze op te zetten.

Mark

Nu gaat hij ook maar ineens draad trekken om heel de boel te verlichten ! Ik dacht dat dit al op de schreef was, maar nu wordt het helemaal te gek ! Pascal mate, RESPECT !

Ik heb nog een plastic "dingske" gevonden waar een lampje en 2 batterijen met schakelaar in zitten. En een testje gedaan.

Zonder verlichting :

Mét verlichting :

Wat vinden jullie ervan ? Zou ik dat lampje erin bouwen of niet ? En wat als het lampje kapot gaat ? Vervangen is niet meer mogelijk. Of ik zou een soort van uitneembaar luikje moeten maken.

Laatst bewerkt:
Ik persoonlijk zou het lamje laten zitten.
Als het stuk gaat is het jammer maar denk er aan het lampje gaat niet continu branden natuurlijk.
Enkel om eens te laten zien aan de mensen hoe het er uit ziet.

Als je een luikje zou maken moet je zien dat je het ergens mooi kunt camoufleren zodat het niet te hard gaat opvallen.

Juist mijn gedacht natuurlijk ;)

Mark

Mooi gedaan met dat lampje, Selderke.
De cockpit krijgt zo direkt een heel andere dimensie.

Ik zou ook gewoon dat lampje laten zitten.
In de rc-schepenbouw werken we ook veel met dergelijke verlichting en je mag gerust zijn, die lampjes gaan niet zomaar op 1, 2, 3 kapot hoor.

En net zoals Mark ook zegt: dat lampje hoeft toch niet continue te branden, niet? ;)

Als je het héél veilig wilt gaan stellen dan kan je natuurlijk steeds met een LEDje gaan werken.
Dat is helemaal (bijna) onverslijtbaar. :dry:

Droop

Bedankt voor de reacties ^^

Het lampje is zo'n langwerpig met een rode en zwarte draad, er staat het volgende op : UNICAB, 80°, 300 V ??? Het nadeel is dat de draadjes redelijk dik zijn.

Een LED lijkt me ook wel leuk, maar kan ik zo'n ding rechtstreeks op 2 AA batterijen van 1,5 volt aansluiten ?
En er bestaan heel wat soorten LED's, welke is het meest geschikt ?

Ik weet niet zo heel veel van electronica af, maar weet wel door de ervaring in de autowereld, dat LED's een veel langere levensduur hebben en veel minder warmte afgeven. Misschien is dit wel degelijk het overwegen en uitzoeken waard.

Terug
Bovenaan