Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Hey Erwin,

Vind ik super van u ^^ Ik kan het onderdeeltje heel goed gebruiken. Zullen we het per PB afhandelen ?

Alvast bedankt.

Groeten, Pascal alias "Wet Sellery"

Hoog tijd om de draad terug op te pikken.

Achter de hoofdsteun van de piloot zit de "voltage regulator", volgens Hasegawa ziet er die zo uit :

Maar volgens mij is dit een versie voor een later type Spitfire. Dus aan de hand van wat referentie-foto's het onderdeeltje wat aangepast, een paar stukjes plasticard, en het ziet er al wat beter uit :

En zo komt het op het frame achter de stoel te zitten :

Groeten, Pascal alias "Wet Sellery" ^^

Laatst bewerkt:
Onze Wet Sellery is terug aan de modelbouw :)

Blij dat je terug aan het bouwen bent, ziet er goed uit als "begin" na je vakantie ;)

Grtz,
Beyond

hallo pascal

dat doe je mooi zo veel details het lijkt wel een echte spit echt
ik kijk met plezier hoe je bouwt succes veder ik blijf het volgen

mvgr ron

Bedankt voor de complimenten ^^

Ondanks de hitte op mijn zolder, de thermometer geeft meer dan 40 graden aan, heb ik toch een uurtje kunnen bouwen.

De voltage regulator heeft een laagje zwart gekregen, en een drybrush met een beetje lichtgrijs pastelkrijtje. Op de foto komt het niet goed over, maar het geeft een heel subtiel effect :

Verder nog het grote gat aan de achterkant van de hoofdsteun dichtgemaakt (leve de punch & die), dit is niet meer zichtbaar als de voltage regulator erop komt, maar het geeft een groter oppervlak om te lijmen :

En dan nog het steuntje gemaakt dat onder het achterste cockpitraampje komt te zitten, dit onderdeel is Hasegawa compleet vergeten. Aan de rechterzijde moeten nog 2 hele kleine driehoekjes komen :

En zo komt het tussen de 2 spanten te zitten :

En nu op zoek naar wat afkoeling.

Groeten, Pascal

Laatst bewerkt:
De verf droogt wel snel nu hé? :D Weer een ferm stukje detaillering dat je toegevoegd hebt.

Pascal, het ziet er zondermeer knap uit. Ongetwijfeld is dit de meest gedetailleerde
Spit die ik ooit heb mogen meevolgen.

Thanks guys ^^

@ GUnit : met al de PE en resin-sets die tegenwoordig gemaakt worden, zijn er Spits die nog meer details hebben. Maar dat is niet de bedoeling van dit project, tot nu toe heb ik geen enkel stukje PE of resin gebruikt, en dat wil ik zo houden. Ik leer weer een hele hoop bij met deze Spit en ik ben heel benieuwd hoe het gaat aflopen. Heb intussen wat tooltjes besteld om de rivetten aan te brengen en wat masks om de "roundels" te spuiten. Ben benieuwd wat dat gaat geven.

Ook ben ik benieuwd wat er nog gaat zichtbaar zijn van de cockpit als de romp dicht is. Hopelijk kan ik volgende week de beide romphelften aan elkaar lijmen, want ik zit nu met mijn neus op de cockpit, en dat is niet goed, dan zie ik al de foutjes en wil ik soms helemaal opnieuw beginnen. :angry:

Gelukkig vind ik het bouwen aan deze Spit erg leuk, en hou ik steeds de gedachte vast dat dit vooral een "leer-project" is. Over enkele jaren wil ik starten met mijn 1/24 en 1/13 Spits, en die beiden modellen moeten dan de "pièce de résistance" van mijn Spit collectie worden ^^

Groeten, Pascal "Wet Sellery"

Vanmorgen zat er een pakje in de brievenbus :

Rara, wat zou dat zijn ? ^^

Doosje open en voilà :

Niet enkel het stukje dat ik nodig had, maar het volledige frame !!

Vind ik toch wel super van Revell, ik had (uit beleefdheid) vermeld dat het voor een Hasegawa-kit was, en ze hebben het toch kosteloos opgestuurd. Chapeau Revell, duidelijk een merk dat aandacht geeft aan zijn klanten.

Nu heb bijna voldoende onderdeeltjes om de 5 Spits te bouwen in de uitvoering die ik wou. Er is nog 1 onderdeeltje onderweg, dat zal ik tonen als het is aangekomen.

Laatst bewerkt:
Hey Erwin,

Ik ben heel blij met de windshield en de masks, heel fel bedankt ^^

Jawel, de postbode is nog eens langs geweest, gekregen van Erwin/Oostende :

Nu heb ik 4 van die windshields voor mijn 5 Spits (de 5de krijgt een ander type), geweldig niet ?

Laatst bewerkt:
Zoals je weet volg ik je trouw. Maar het antwoorden blijft helaas wel eens beperkt, komt doordat er eigenlijk geen kritiek te leveren is.

Ziet echt allemaal goed uit. klein maar fijn he. ;)

Zoals je schrijft zie je later dingen die je zou veranderen als je het nog eens zou bouwen. Maar dat is juist het leuke aan deze hobby. Je leert steeds weer bij. En zo word je steeds beter. Dus als ik jou was niet over na denken, maar lekker verder doen. Dat wat je nu hebt staan is van heeeeeel hoog niveau. En alles zelf gemaakt. Daar gaat het toch om. Lekker bezig zijn.

Overal pe voor aanschaffen en plakken is ook knap, maar dit heb je zelf gemaakt. In mijn ogen veel mooier. Dit leeft meer zullen we maar zeggen.

Het klopt wat Rik zegt. Je bent nog niet klaar met iets en toch speelt alweer de gedachte dat je een en ander zou kunnen verbeteren. Op zich best rot eigenlijk, maar het bewijst dat je niveau continue omhoog gaat, wat alleen maar een goeie zaak is.

Ik heb zelf momenteel een reddingsoperatie lopen. Het betreft een diorama met Maus tank in een straatscene. Ik ben niet meer zo tevreden over de straatstenen en dan vind ik dat zonde voor het werk dat er in is gaan zitten. Dus heb ik de Maus losgepeuterd en krijgt ze een heel nieuwe setting in een stukje natuur, vergezeld van z'n infanteristen die ook op het andere diorama stonden.

Ga lekker door Pascal, voor mij is dit nu al een winner ! GUnit.

Thanks guys ^^,

Het wordt langzaam tijd om de romphelften aan elkaar te lijmen, dus heb ik de stoel in de linkerhelft gemonteerd en een dryfit gedaan. En toen kwam de eerste echte tegenvaller met dit project, en meteen een serieuze :(

De stoel en de steuntjes waarop hij is vastgemaakt zijn te breed. Nu is dat niet erg als de kit OOB wordt gebouwd, maar door de details die ik heb toegevoegd is het een serieuze tegenvaller. Jammer en onbegrijpelijk dat ik dit niet eerder heb gezien.

Nu is er een mogelijkheid om dit op te lossen door een smallere stoel te scratchen en de steuntjes in te korten, maar dan moet ik de stoel er terug uit breken (is met Revell Contacta gelijmd), en dat gaat de nodige beschadigingen met zich meebrengen. De hele constructie is erg breekbaar, en ik denk dat al mijn werk tot nu toe het uitbreken niet zal overleven. Dus ben ik verplicht om het zo te laten :@

Maar er is toch ook wat goed nieuws : het valt niet zo heel erg op, ik denk dat ge al een serieuze Spitfire-kenner moet zijn om het op deze schaal te zien. Gelukkig is dit gebeurd bij de eerste 1/32 Spit die ik bouw, dit ga ik dus niet meer aan de hand hebben met de andere 4.

De fout zit in de manier waarop Hasegawa de cockpit heeft gemaakt : aan de binnenzijde van elke romphelft komt een paneel dat rond is. Dit is op zich wel correct, maar de ronding is te fel. Dit in combinatie met de te brede stoel (ik denk dat hij 2 tot 4 mm te breed is), en mijn zelfgemaakte details, zorgt ervoor dat er te weinig ruimte is tussen de zijpanelen en de stoel.

Jammer, maar het is nu eenmaal zo. Dus ga ik gewoon verder met de bouw van deze Spit.

Als de romp dicht is, zal ik wat foto's plaatsen en ter vergelijking een foto van een 1/1 Spit zodat het verschil duidelijk is.

Groeten, Pascal

Wat sneller de foto's dan ik verwacht had.

Ik heb de romp met wat klemmen dicht gezet, en de foto's gemaakt.

Zo is de cockpit bij de 1/1 Spitfire Mk Vb BL 628 :

En dit is "mijn" cockpit :

Kijk maar eens naar de ruimte links en rechts van de stoel, serieus verschil niet ? (de stoel lijkt ook wat te veel naar voor te zitten, maar dat komt door de hoek waarin de foto is genomen).

En door dit euvel is er ook niet veel meer zichtbaar van de details in de cockpit :

Groeten, Pascal

Laatst bewerkt:
Gewoon geweldig is dit, die stoel man, ik zou er zo in willen gaan zitten ! GUnit.

Hallo pascal

Dat ziet er goed uit wat een prestatie
Mooi werk ga zo door succes veder

Mvgr ron

Bedankt voor de reacties ^^

Nu de romp dicht is, kunnen we verder aan de vleugels werken. Op de rolroeren (ailerons) zitten opliggende panellines, maar die zijn niet correct. Aan de linkerkant (waar een scharnier zit) loopt de lijn rechtdoor, en ze moet een "U" vorm hebben :

De opliggende lijn eraf geschuurd en de U erin gekrast met een naald :

De Mk Vb AB910 heeft op elke vleugel 2 verstevigings-strips, deze zijn niet aanwezig in de Hasegawa-kit :

Twee stukjes strip, beetje rond schuren aan de uiteinden, en voilà :

PS : na enkele probeersels heb ik besloten om geen rivetten op dit model aan te brengen. (behalve op de rolroeren) Hoewel de Rivet-R leuk is om mee te werken, zijn de gaatjes te klein voor op deze schaal, ze zijn niet meer zichtbaar na het schilderen. Ook zie ik er tegenop omdat er héél veel rivetten op de vleugels aanwezig zijn,en het is flink moeilijk om ze netjes aan te brengen. Misschien voor een volgende keer.

Groeten, Pascal

Laatst bewerkt:
PS : na enkele probeersels heb ik besloten om geen rivetten op dit model aan te brengen. (behalve op de rolroeren) Hoewel de Rivet-R leuk is om mee te werken, zijn de gaatjes te klein voor op deze schaal, ze zijn niet meer zichtbaar na het schilderen. Ook zie ik er tegenop omdat er héél veel rivetten op de vleugels aanwezig zijn,en het is flink moeilijk om ze netjes aan te brengen. Misschien voor een volgende keer.

Dat kan ik best begrijpen en ik kijk nu al uit naar je volgende spit natuurlijk.
En als je een groter wieltje steekt zodat de rivetten iets verder uit elkaar staan.
Voor een mooie rechte lijn te creeren kun je een lijn aftape met dymo tape.
Deze is hard en vervolgens met het wieltje er zachtjes langs gaan.
Dit blijven herhalen tot ze diep genoeg zijn.
Best even oefenen op een slecht stukje natuurlijk.

Mark

Terug
Bovenaan