Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Hey hey Pascal,

jij vertelt hier zoal sibiet het einde van een mega spannend bouwavontuur... foei... foei... foei ;)

Dat een toestel mooi is, is geen reden om het aan de grond te houden Pascal.

Beetje uitleg...

In de RC-wereld kom je vrij algemeen gesteld drie soorten mensen tegen.
Laat mij toe de eerste groep "de bouwers" (= jammer genoeg een minderheid) en de tweede groep "de vliegers" (de meerderheid en meestal jonge gasten) te noemen.

De tweede groep koopt en vliegt meestal met tweedehands of Ready To Fly toestellen. Ze vliegen meestal zoals de besten, proberen veel, maar breken dan ook regelmatig.

De eerste groep bouwt zich te pletter en vergeet bijgevolg om de vliegskills op peil te houden... bijgevolg zie je dan helaas geregeld zo een schitterende machine tegen te grond gaan...

De derde groep tenslotte zou ik omschrijven zoals "de vliegende bouwers". Daar probeer ik zelf zo een beetje toe te behoren. Dus proberen om mooie vliegende tuigen te maken, maar tussendoor veel oefenen met wat goedkoper spul.

Hoe dan ook, het is ontzettend jammer dat de Dauntless van RC-modelbouwicoon Tom Pierce het maar 4 minuten heeft uitgehouden. Had hij in die fatale bocht toch maar wat meer gas en tegenstuur op de rudder gegeven of iets minder aileron... maar helaas vergeten veel RC-vliegtuigpiloten dat er ook nog een rudder op hun toestel staat. Maar daar heb ik het hier ergens al eens over gehad...

Heligroeten en nog veel moed en succes met de bouw van je (helaas) statische Spit,

Nick

PS Ik heb nog zo een linkje à la Tom Pierce... maar dat post ik later nog wel eens :tongue:
 
Hey Nick,

Wie weet ? Mijn FSK Spit zit nog altijd netjes in zijn doos, en de RC uitrusting + motor is misschien apart verkrijgbaar ? ^^

Kleine update. Heb nog wat panellines zitten scriben, de luikjes die ik van kopertape had gemaakt waren wat van vorm veranderd door het schuren. Ook een kleine correctie aangebracht : een veel voorkomende fout bij Spitfire kits is het ontbreken van de luikjes die op het compartiment zitten waar de 20 mm hulzen in werden "bewaard". Deze luikjes werden door het grondpersoneel geopend om de hulzen eruit te halen. De hulzen vielen in tegenstelling tot de .303 hulzen dus niet uit de vleugels.
Bij heel veel kits ziet men dit :



Stukje platsticard op maat gemaakt :



En we blijven schuren en plamuren :



Vandaag ook een probleem met de uitlaten tegen gekomen. Ik had resin uitlaten gekocht van Quickboost, maar deze zijn te klein (voor mij dus WEER een reden om geen aftermarket-spul meer aan te schaffen :@) Vergelijking met die van de kit :



Het scheelt maar enkele millimeters, maar het is wel goed zichtbaar. Uitlaat van Hasegawa :



En die van Quickboost :



Wordt dus even zoeken naar een oplossing om dit netjes op te lossen.

Groeten, "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Pascal, gewoon de paar mm vooraan, dus voor de uitlaat dichtmaken en de positie behouden zoals op de laatste foto.
 
Hey Dominiek,

Bedankt voor het meedenken ^^
Het is een mogelijkheid, maar dan ziet de uitlaat te ver naar voor of te ver naar achter.

Heb eens wat foto's van uitlaten van Mk Vb Spits zitten bekijken, en besloten om de uitlaat flink te gaan verbouwen. Aan de kant van de uitlaat die tegen de motor zit, heeft de uitlaat bij een 1/1 Spit aan elke kant 6 uitlaatbuizen (2 x 6 = 12 cylinder), en de uitlaat is aan de buitenzijde ook dikker dan de uitlaatbuizen. Dus heb ik het volgende gedaan : zagen, schuren en vijlen tot ik 6 buizen had, dan proberen om ze wat rond te vijlen. Daarna de uitlaat in 3 stukken zagen en de "visstaart" (fishtail) eraf zagen. De visstaarten van de Quickboost resin uitlaat eraf zagen, en die dan op de aangepaste uitlaat van Hasegawe lijmen.

Wat foto's van het werk :











Dit is een flinke klus, maar ik denk dat het resultaat wel mooi gaat zijn :)

Groeten, "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Pascal,

jouw volgende project zal een volledig gescratchte 1/6 model van een spit zijn zeker?
Schitterend wat je hier weer toont.
 
Selderken, je blijft me verbazen. Van mij krijg je nu alvast: bravo.gif


Droop
 
Thanks guys ^^

Op deze foto (is wel een Mk Ia zonder fishtails en uitlaat verwarmingssysteem) is te zien welke look ik wil bereiken :
De 3 delen wat breder aan de buitenkant, overgang van 3 delen naar 6 buizen die een beetje smaller en platter zijn :

Spit_6.jpg
Bron : hyperscale.com

Groeten, "Wet Sellery"
 
Pascal,

maar hier zie je toch ook een tamelijk grote opening (voorkant) voor de eerste uitlaat zitten?
 
Dominiek heeft een punt Pascal, die uitlaat heeft ook nog ruimte vooraan in de opening. Toch heb ik er traditiegetrouw weer een goed oog op.
 
Hey Guys,

Op die foto is er inderdaad een flinke kier voor de eerst uitlaat, maar het is een schaalmodel. Op deze foto is wat beter te zien dat de voorste uitlaat helemaal tegen de voorkant aanzit (eigenlijk steekt hij zelfs een beetje meer naar voor dan de opening, omdat de uitlaat aan de buitenkant dikker is, dan aan de binnenkant)

spitifre-lf-mk-vb.jpg

Bron : thespitfiresite.com

Ik ga eens kijken of ik wat detail foto's of tekeningen kan vinden. Op de CD rom : The Spitfire Mk V explored, staan er héél veel, maar helaas beschermd tegen "copy-past".

Groeten, "Wet Sellery"
 
Ik heb de uitlaten effe aan de kant gelegd en wat aan de staart en het hoogteroer zitten werken. Het bedieningsmechanisme van de hoogteroeren zit niet op deze kit, dus wou ik dat ook even aanbrengen.
Maar, er is iets dat niet klopt met de staart, hij ziet er wat "vreemd" uit.
Dit is de Hasegawa :



En dit de 1/48 Tamiya :



Achter het vaste gedeelte van het hoogteroer zit een gat, en de afstand tussen dat gat en het richtingsroer is te groot bij de Hasegawa kit. Het gedeelte van de romp voor het richtingsroer is een 2 à 3 mm te lang. Op deze foto's is het wat beter te zien, zo moet het er uit zien :




Bron : Supermarine Spitfire VB (BM597) Walk Around Page 2

Dus heb ik het richtingsroer + een 2,5 mm van de staart eraf gezaagd, en dan ziet het er zo uit :





Dan de 2,5 mm van de voorkant van het richtingsroer eraf geschuurd, de voorkant van het richtingsroer afgerond, en de bovenkant van het richtingsroer kleiner gemaakt want dit kwam nu een 2,5 mm verder dan het verticale staartvlak :





Een dryfit geeft dan dit resultaat :



Ziet er heel wat beter uit dan de originele :



Groeten, "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Hey Pascal, :)

Ammaii jongen, dat is wat jong. Zulke verbouwingen, dat wordt een succesnummer man. ;):$

Schone bouw.:8
 
:O
:-|
ApplausApplausApplausApplaus

Super fijn, die verbouwingen die je doet Pascal.

Grtz,
Beyond
 
Thanks guys ^^

De uitlaten zijn in elkaar gestoken, heb er een laagje primer over gespoten om te zien waar nog geschuurd moet worden :





En dit effect moet het uiteindelijk geven :



Ook een laagje primer op een vleugelhelft gezet :



Vanop een afstand ziet het er best goed uit, maar er is nog wat schuurwerk nodig :



Groeten, "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er weer prachtig uit.
Voor duimen en vingeren af te likken.

Mark(die afvraagt waar dit gaat eindigen)
 
Mark(die afvraagt waar dit gaat eindigen)

Hey Mark,

Dat vraag ik mij ook af. Telkens als ik denk van : nu monteer ik de vleugels en de laatste onderdelen, en kan het schilderen beginnen, vind ik ergens iets wat mij niet aanstaat :8 :wub:

Hopelijk gaat de bouw nu verder zonder problemen, zodat ik eindelijk met de voor mij moeilijkste fase kan beginnen : het schilderen. Als ik denk aan al de kleuren die ik nodig heb, wordt ik al nerveus : groen, oceaan grijs, lichtgrijs, aluminium, zwart, rood, blauw, geel en wit :wacko:

Misschien dat ik daarom telkens weer vanalles blijf verbouwen, om het schilderen zolang mogelijk uit te stellen :wub:

Groeten, "Wet Sellery"
 
Pascal.

Even voor je informatie........

Ik heb een afspraak gemaakt met Dr. verstandsverbijstering. Om je te laten nakijken. :ph34r:

Man dit is niet gezond meer. :nowink:

Maarrrrrr, het is wel heeeeeel mooi aan het worden. :P:P:P Petje af.

Probeer het lakwerk op je laatste foto een beetje bij te werken met nat schuren, niet te veel. Ik vind het wel wat hebben, kijk maar eens op de foto´s van de blauwe exemplaren die getoond zijn. Daar zie je dit juist ook op. En toeval geeft juist dat dit met een beetje bijwerken met nat schuren juist zo´n resultaat geeft. Het is bespannen metaal. Dat mag je juist best zien.
 
Hey Rik,

Tja, en dan te bedenken dat ik maar een paar kleine dingetjes aan dit model ging veranderen :8

Maar ik blijf doorzetten, dit is een test om te kijken hoeveer ik kan gaan met scratchen en detailleren (zal voor de toekomstige projecten nodig zijn ^^), en ik zou heel blij zijn als deze Spit het pronkstuk van mijn collectie wordt.

De primer ga ik helemaal terug weg schuren, omdat ik niet helemaal zeker ben dat de Humbrol verf met de Action primer combineerbaar is, en omdat de kleine krasjes en oneffenheden eraf moeten. Het hele toestel wordt nog nat geschuurd met een 1200 papier.

De rolroeren en het richtingsroer zijn inderdaad met doek bespannen, ik heb effe zitten denken om dit ook aan te brengen, maar het is niet mogelijk om dit mooi op schaal te krijgen.

Nu nog hopen dat deze ook op schaal 1/32 gaan uitgebracht worden :

AM-48-003_1.jpg

Bron : Supermarine Spitfire Vb - Hispano 20mm cannons in fairings

Groeten, "Wet Sellery"
 
Dit blijft me allemaal verbazen Pascal.
 
Het is nog even wachten op het antwoord van de Spitfire experts, maar ik vrees dat ik een fout gemaakt heb door de staart met 2,5 mm in te korten. De afmetingen van deze kit van Hasegawa zijn bijna perfect, en nu is mijn model dus een beetje te kort :(
Maar het geeft wel een betere look aan de staart - horizontale stabilisator combinatie, dus geheel ontevreden ben ik niet.
Ondertussen gaan we lekker door met plamuren en schuren. De vleugels hebben wat last van deuken (tja de mal is natuurlijk geen nieuwe meer), en die komen pas tevoorschijn bij het schuren. Ik ga het volledige model met 1200 schuurpapier schuren en dan hoop ik dat alle oneffenheden en deuken zichtbaar zijn, zodat ze eruit gehaald kunnen worden.

Als het een beetje meezit, kan ik morgen een update plaatsen.

"And the rockets red glare, the bombs bursting in air. Gave proof to through the night, that our flag was still there".

Groeten, "Wet Sellery"
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan