Hoofdsponsor

Sopwith Camel f1 Belgisch. 1/16

ERVARING
In deze materie eerder durver dan kunner.
BOUWWIJZE
Indien nodig hier en daar wat aanpassingen.
BOUWBUDGET
+++++
BOUWSTATUS
Van het begin.
COMMENTAREN
Zeker welkom en laat jullie gerust gaan.
Dat ziet er inderdaad veel beter uit dan de vorige try-out met het rijstpapier. Prachtig werk Pascal, ik blijf het volgen. (y)

MVG

Danny
 
Bedankt allen voor de mooi woorden.
Vandaag beslist hoe ik de turnbuckles ga maken voor deze.
IJzerdraad 0.24
Alum tube 0.7 mm buitenmaat op 0.5 mm binnenmaat
De kabel is een mee geleverde koord van fabrikant fujix tire 100% silk
Ook was het de beurt aan de stoel die nu klaar is .
Heel mooi resultaat dat dashboard. De wijzerplaten en het identificatieplaatje zijn decals veronderstel ik ?
Inderdaad zijn dit decals met een glaasje over.

P6050016.JPG

P6050025.JPG

P6050024.JPG

P6050021.JPG

Een vraagje aan de kenners in deze toestellen.
Ik lees steeds over platte kabels aan de vleugels maar vind er verder niet veel over.
Weet iemand wat dit is en welk verschil het maakt met gewone kabels?.


 
Wat een mooie stoel, just echt!

Als ik Google naar platte kabels dan zie ik steeds dat deze bestaan uit 2 of meer gewone kabels vervat in een hoes, nu meestal plastiek.
Terug naar WO1 zou het dus wel eens kunnen dat men hier een samenstelling bedoeld van 2 of meer kabels vervat in een hoes waarbij vermoedelijk linnen of koord werd gebruikt om deze te omwinden. Als zij lopen naar de vleugels kan het dus zijn dat zij in de vleugels zelf splitsen en dat elke kabel op zichzelf met zijn eindpunt verbonden wordt.
Slechts een idee hoor, ik verkondig dit hier niet als wijsheid.
 
Bedankt allen voor de mooi woorden.
Vandaag beslist hoe ik de turnbuckles ga maken voor deze.
IJzerdraad 0.24
Alum tube 0.7 mm buitenmaat op 0.5 mm binnenmaat
De kabel is een mee geleverde koord van fabrikant fujix tire 100% silk
Ook was het de beurt aan de stoel die nu klaar is .

Inderdaad zijn dit decals met een glaasje over.

Bekijk bijlage 443746

Bekijk bijlage 443747

Bekijk bijlage 443748

Bekijk bijlage 443749

Een vraagje aan de kenners in deze toestellen.
Ik lees steeds over platte kabels aan de vleugels maar vind er verder niet veel over.
Weet iemand wat dit is en welk verschil het maakt met gewone kabels?.


Eerst en vooral, wat een prachtige stoel is dit. Man man man, dit is topwerk. :oops: :oops:

Wat betreft de kabels : Britse scout's hadden platte spankabels om hun vleugels en stabilo's sterkte te geven. De stuurkabels waren rond. Bij Duitse toestellen waren alle kabels rond.

Je ziet dit het best in volgend filmpje's van de Sopwith Snipe die eigendom is van Kermit Weeks. In deze filmpjes zie je duidelijk de platte spankabels, en eigenlijk zijn dit geen kabels maar eerder, hoe moet ik het zeggen, latten. Je moet de filmpjes maar eens bekijken, zeer interessant en vooral heel leerrijk als het op W.W.I toestellen gaat. Kermit Weeks is een verzamelaar van W.W.I en W.W.2 toestellen en hij is vooral bekend door het feit dat zijn toestellen zeer authentiek zijn.

Part 1


Part 2


Part 3


Veel kijk plezier.

MVG

Danny
 
Bedankt mannen.
Heb de filmpjes met aandacht bekeken Danny en de platte kabels zijn duidelijk te zien.
De uitleg over de instrumenten zijn zeer interessant waarvoor dank.
Het meevliegen in filmpje drie is best tof.
Schijnbaar is deze rigging iets wat gebruikt werd door de Engelsen onder de naam RAF Wire of (Royal aircraft factory) wire
intussen ben ik verder gaan zoeken en vond op de site van WNW een oplossing voor de wire op schaal 1/32.
WNW raad een draad aan die gebruikt wordt in breiwerk Prym 977.770 voor schaal 1/32.
Ze zijn ook beschikbaar in PE maar moeilijk werkbaar door de buig neigingen na het aanbrengen.
 
Bedankt allen voor de mooi woorden.
Vandaag beslist hoe ik de turnbuckles ga maken voor deze.
IJzerdraad 0.24
Alum tube 0.7 mm buitenmaat op 0.5 mm binnenmaat
De kabel is een mee geleverde koord van fabrikant fujix tire 100% silk
Ook was het de beurt aan de stoel die nu klaar is .

Inderdaad zijn dit decals met een glaasje over.

Bekijk bijlage 443746

Bekijk bijlage 443747

Bekijk bijlage 443748

Bekijk bijlage 443749

Een vraagje aan de kenners in deze toestellen.
Ik lees steeds over platte kabels aan de vleugels maar vind er verder niet veel over.
Weet iemand wat dit is en welk verschil het maakt met gewone kabels?.


Sommige kisten hadden inderdaad platte stalen “kabels”. Daar zat minder ‘rek’ in en ik denk dat ze daarom gebruikt werden, maar dat is een gokje.
 
Bedankt mannen.
Heb de filmpjes met aandacht bekeken Danny en de platte kabels zijn duidelijk te zien.
De uitleg over de instrumenten zijn zeer interessant waarvoor dank.
Het meevliegen in filmpje drie is best tof.
Schijnbaar is deze rigging iets wat gebruikt werd door de Engelsen onder de naam RAF Wire of (Royal aircraft factory) wire
intussen ben ik verder gaan zoeken en vond op de site van WNW een oplossing voor de wire op schaal 1/32.
WNW raad een draad aan die gebruikt wordt in breiwerk Prym 977.770 voor schaal 1/32.
Ze zijn ook beschikbaar in PE maar moeilijk werkbaar door de buig neigingen na het aanbrengen.
Ik gebruik de Prym flat wire ook. Vroeger was deze verkrijgbaar bij de Veritas, en waarschijnlijk nu nog. Soms vind je deze op modelbouwbeurzen. Eens je zo een rolletje hebt kan je er jaren mee verder.

xLhr0OIl.jpg


MVG

Danny
 
Zal het zeker aanschaffen voor de 1/32 schaal.
Bij de kit is geen veiligheidsriem voorzien en heb deze zo goed als mogelijk zelf gemaakt.
Met uitgerokken spreu voor de pinnetjes,folie en dunne draad.
Geregeld ook een dryfit om verrassingen proberen te vermijden.

P6080017.JPG

P6080013.JPG

P6080014.JPG

P6080015.JPG

We kunnen weer verder.....
 
Terug
Bovenaan