Hoofdsponsor

Sopwith Camel f1 Belgisch. 1/16

ERVARING
In deze materie eerder durver dan kunner.
BOUWWIJZE
Indien nodig hier en daar wat aanpassingen.
BOUWBUDGET
+++++
BOUWSTATUS
Van het begin.
COMMENTAREN
Zeker welkom en laat jullie gerust gaan.
Dit ziet er allemaal toch wel zeer realistisch uit, dikke proficiat voor het reeds behaalde tussen resultaat.

Dit soort kits gaat ver boven mijn kunnen. En waarschijnlijk ook mijn geduld :rolleyes:
Vooral je schilderkunst is top (y)
De rest ook natuurlijk :winking:

Laatst bewerkt:
Wow, die houtkleur is fenomenaal.

Zou je willen delen hoe je dat aanpakt Pascal. Ben erg benieuwd.

Amai,bedankt mannen.
Dit geeft de burger moed Maaaaaaarrrrr ik zit nu met een dilemma.
ik ontdek nu pas dat de cockpit niet juist is voor het Belgische gedeelte.
Ik verklaar.
Het toestel in het museum van Antwerpen is samengesteld van verschillende overschotten wat maakt dat het niet 100% correct is.
Ik vermoed dat het toestel in het Brusselse museum wel juist is en ga voor het verven van sommige onderdelen daar op voort.
Zal dit trachten duidelijk te maken met foto's.
De eerste foto is hoe het toestel eruitziet zoals hij was met de fouten die direct in het oog springen tegenover het toestel in het museum Deurne.

Schermafbeelding 2025-07-19 093246h.jpg

Schermafbeelding 2025-07-10 105635.jpg

Toestel in Brussel Wat op antraciet lijkt en wat ik gebruiken als referentie.

Sopwith_F1_Camel.jpg

1: Is de kleur die volgen wat ik kan zien veel donkerder is op zw/w foto.
2: De cirkel is op zw/w foto niet te zien.
3: Is een extra plaat aangebracht op zw/w foto waar ik de reden niet voor weet.
4: De kabel komt op een ander plaats uit het toestel.

tot hier was ik volledig mee, maar wat ik tot nu niet zag, is dat de cockpit volledig omsluit.

Schermafbeelding 2025-07-19 093406.jpg

P7190012.png

P7190013.JPG

Duidelijk te zien op de 1ste zw/w foto, en ja ik zie dit nu pas doordat ik de plaat raar vond en verder ben gaan kijken dan mijn neus lang is.
Dit veranderen word een huzaren stukje ,maar het stoort mij geweldig omdat dit geen klein verschil is.
Spijtig, maar heb mij voor genomen dat dit een oefen project is en ga het risico nemen om dit te veranderen.
Verder nog wat foto's van hoever ik was.

P7190007.JPG

P7190009.JPG

P7190010.JPG

P7190014.JPG

Wow, die houtkleur is fenomenaal.

Zou je willen delen hoe je dat aanpakt Pascal. Ben erg benieuwd.
Ik gebruik dezelfde techniek zoals bouwers het doen met olie verf.
Alleen moet je met acryl sneller zijn en ook hier echt op het gevoel werken.
Het is nu te warm voor te verven met acryl maar zal zodra ik verder kan het trachten voor te doen.
Eerst ga ik de cockpit trachten te veranderen in hoop van zege.:33::06:🥵

Ik zou persoonlijk niet uitgaan op de juistheid van het Brussels Museum exemplaar. Het is al meermaals gebleken dat ze daar de bal vaak mis slaan als het op accuraatheid aankomt.

De Belgische Camels waren overgenomen van het Britse RFC (Royal Flying Corps) en ik denk niet dat de Belgen de middelen hadden, laat staan de tijd om er hun eigen versie van te maken. Buiten hun eigen camo patroon en Squadron markings zou ik niet veel veranderen aan hun standaard kleuren patroon wat betreft de motor romp sectie of iets dergelijks. Tegen het eind van de oorlog waren er 64 Camels geleverd maar allemaal kwamen ze van Britse kant uit diverse onderdelen van de RFC.

Het Brussels Museum exemplaar hebben ze zelfs vervalst door er een 11e Escadrille embleem in het wit op de romp op te schilderen. Een mooi bewijs van hoe ze een origineel heel snel naar de duivel kunnen helpen, en zo zijn er nog diverse voorbeelden van.

Hier een foto van de originele SC.11 in 1919......

hbigQLjl.jpg

Tot 1923 waren er Belgische camels in dienst, of ze actief waren das een ander verhaal, maar duidelijk is dat er bitter weinig fotomateriaal bestaat van hun actieve dienst. En dat maakt dat je alle kanten uit kan Pascal. Wil je echt de Camel als voorbeeld nemen die in het Brussels Air Museum staat? Dat is zeker je goed recht.

Hier zijn alvast een paar foto's die je kunnen helpen.

qZvEuehl.jpg

dFm75Rll.jpg

JWbCZo5l.jpg

Maar, ik zou het met een korrel zout nemen. Wat ik zou doen is je eigen interpretatie eraan geven, hetgeen jij vind hoe het zou geweest zijn, of beter hoe jij het beste je model ziet. Er is bijna geen fotografisch bewijs dat je bevindingen kan tegenspreken, en dat is het mooie van W.W.1 toestellen.

Succes met deze, ik ben zeker dat dit een pareltje word in je vitrinekast.:winking:

MVG

Danny

Zie helaas niets door de belachelijke lange laadtijden van de foto`s :sleeping:
Dat is lastig Ron.
Gebeurt hier ook soms en wat later gaat het dan weer goed.

Bedankt Danny voor de heldere uitleg.
Spijtig dat er niet meer info bestaat over de kleuren en heb wat zitten zoeken bij de Engelse toestellen maar nog niet gevonden wat ik wil.
Nu denk ik dat die van Brussel getoond is volgens deze foto, die ik gebruikt heb voor de 1/48 schaal een tijd geleden.

Kbgftynipsel.PNG

Maar hier heeft het gedeelte een metalen kleur wat mij doet afzien van het antraciet idee.
Daarom heb ik besloten om dat gedeelte in het groen te zetten zoals de rest van het toestel.
Zoals je schrijft kan ik nu alle kanten uit tot er ander bewijs boven komt.

Nu een eerste poging om het windscherm te maken wat nog niet naar mijn zin is .
Dit heeft nog enkele pogingen nodig maar wil het wel tonen.

P7210012.JPG

Terug
Bovenaan