Hoofdsponsor

Sopwith Camel f1 Belgisch. 1/16

ERVARING
In deze materie eerder durver dan kunner.
BOUWWIJZE
Indien nodig hier en daar wat aanpassingen.
BOUWBUDGET
+++++
BOUWSTATUS
Van het begin.
COMMENTAREN
Zeker welkom en laat jullie gerust gaan.
Zou Oracover geen oplossing kunnen zijn ? Zij hebben (of hadden althans zo'n 30 jaar geleden) cover met textuur.
Ik denk dat je Solartex bedoeld. Deze had inderdaad een structuur, maar ik denk veel te grof voor een 1/24 model.

MVG

Danny
Bedankt voor de info Danny want ik kende dit product niet.
Ben direct eens gaan googlen en heb filmpjes bekeken.
Het is wel werken met warmte op plastiek wat toch een risico inhoud .
En inderdaad zoals Danny aanhaalt wil ik zo weinig als mogelijk structuur.

Pascal, ik kan niet goed volgen , zal wel aan mij liggen waarschijnlijk.
Waarom niet gewoon papier en spanlak zoals de RC vliegers gebruiken. kan je gewoon schilderen en is water bestendig.

Dat klopt Marc en op vorige foto's zie je dat ik papier en spanlak gebruik.
Door de opmerking van Silenoz ben ik eze dope gaan halen wat spanlak is voor papier.
Heb daarvoor het dikste ( Japans) papier genomen en het werkt perfect ( ook op de plastiek) .
Hoe meer laagjes je aanbrengt hoe dikker en sterker het wordt.
Echt leutig om te doen want het blaast na het aanbrengen van eze dop ,en na een paar uur is dit zeer strak.
Je kan het zelfs afplakken met tape maar bij het weghalen tape is er niet veel druk van een pincet nodig om er gaatjes in te steken.
Na het aanbrengen van papier of doek moet ik nog veel bewerken op de vleugels waardoor het risico te goot is dat ik teveel gaatjes ga maken.

P8080006.JPG

P8080007.JPG

Onder is na verwijderen tape.

P8080009.JPG

De laatste foto is het textiel.
Na strijken, schuren ,vernissen en laten drogen .
Dit enkele keren herhalen voelt het aan als rubber en is gemakkelijk om mee te werken.
Let op dat dit maar een klein stukje is en ben nu begonnen met de grote stukken .
Door uitstapjes en nu werken aan het dak zal ik pas volgend week verder kunnen.

P8090014.JPG

Word vervolgd.

Heb onlangs een Farman Voisin Biplane 1908 bekomen, vermoedelijk 1/72.
Eerste eigenaar was de bouw gestart en was begonnen met het bekleden van sommige onderdelen met "Aero-Skin" materiaal wat ik op dat toestel dus terugvind. Vermoedelijk door de leeftijd is dat spul toch redelijk broos geworden en niet meer te gebruiken indien ik het ooit zou restaureren.
In diezelfde kit steekt een pakje Mascotte Slim Combi, een soort sigarettenblaadjes zoals Rizla. Had dit al eens vermeld maar geef het toch nog eens mee omdat dit ook zeer dun papier is.

tot op heden ziet het er prima uit, als je zo blijft verder werken gaat het helemaal de goede richting uit.

"even" bij gelezen......
Wat een mooie bouw en de experimenteren vind ik tof om te volgen!!
Jammer dat het met papier en spanlak niet lukt, ik had daar mooie resultaten mee.
Maar jou grens ligt véél hoger dan de mijne :LOL:

Voorbeeld foto van mijn vliegtuig, ik heb dit wel steeds met kleine stukjes gedaan en niet met grote stukken.
ook niet op kunststof maar op hout, dat kan ook nog veel uitmaken natuurlijk.
1755769357113.jpeg

Fred

Mooi werk Fred... ooit hun Messerschmitt gemaakt. Had ook een probleem met de zone net onder de vleugel. Nu nog ooit eens hun P-38 en Corsair...

Ik blijf dit project met veel aandacht volgen. Zeer interessante progress en tip's die ik hier zie.

Mvg

Danny

Intussen rug geplaatst en heb een beetje spijt ,dat ik die niet bekleed heb met verharde stof, maar is nu te laat.

P8290011.JPG

P8290013.JPG

P8290014.JPG

P8290015.JPG

Laatst bewerkt:
Je bent weer te streng voor jezelf Pascal. Je ziet fouten en onvolkomenheden die door een buitenstaander niet te zien zijn. Integendeel, wanneer ik bepaalde foto's bekijk twijfel ik of ik hier een echt vliegtuig dan wel een model voor mij heb. Voor mij wordt dit een topper op alle vlakken Succes verder.

Dat is lastig Ron.
Gebeurt hier ook soms en wat later gaat het dan weer goed.

Bedankt Danny voor de heldere uitleg.
Spijtig dat er niet meer info bestaat over de kleuren en heb wat zitten zoeken bij de Engelse toestellen maar nog niet gevonden wat ik wil.
Nu denk ik dat die van Brussel getoond is volgens deze foto, die ik gebruikt heb voor de 1/48 schaal een tijd geleden.

Bekijk bijlage 444272

Maar hier heeft het gedeelte een metalen kleur wat mij doet afzien van het antraciet idee.
Daarom heb ik besloten om dat gedeelte in het groen te zetten zoals de rest van het toestel.
Zoals je schrijft kan ik nu alle kanten uit tot er ander bewijs boven komt.

Nu een eerste poging om het windscherm te maken wat nog niet naar mijn zin is .
Dit heeft nog enkele pogingen nodig maar wil het wel tonen.

Bekijk bijlage 444274
Onlangs heb ik een boek gekocht over Camels en in een boekje over de Belgische luchtmacht stond daar ook meer over. zoals Danny al zei, ze kwamen direct uit stock bij de Engelsen, buiten wat verandering aan de roundels en squadron ensignes hebben ze daar niet meer kunnen aan doen. Sluitend bewijs van kleur, dat zal nooit mogelijk zijn. Er waren al verschillen in de kleuren toen ze uit de fabriek kwamen, als de pot bruin voor de eerste 20 wat donkerder of lichter was, ze gingen ze niet terugsturen, je mocht blij zijn dat er verf was. Denk dat jouw oplossing zeer goed en geloofwaardig is

Terug
Bovenaan