Hoofdsponsor

Sopwith Camel f1 Belgisch. 1/16

ERVARING
In deze materie eerder durver dan kunner.
BOUWWIJZE
Indien nodig hier en daar wat aanpassingen.
BOUWBUDGET
+++++
BOUWSTATUS
Van het begin.
COMMENTAREN
Zeker welkom en laat jullie gerust gaan.
Ziet er niet simpel uit. Gelukkig heb je al enige ervaring om enkele stappen vooruit te denken voor wat de latere rigging betreft. Succes verder.

Viel toch wel mee met die uitdruk punten :ROFLMAO:

Weet je misschien uit welk jaar die kit komt vraag dit eigenlijk om die verschillende kleuren onderdelen?

Weet je misschien uit welk jaar die kit komt vraag dit eigenlijk om die verschillende kleuren onderdelen?
op het boekje staat printed in Japan 2014 Ron.
Ik denk ergens gelezen te hebben dat het de bedoeling is om de kit gewoon uit de doos te bouwen zonder te schilderen.

....
Ik denk ergens gelezen te hebben dat het de bedoeling is om de kit gewoon uit de doos te bouwen zonder te schilderen.
Zonder te schilderen is volgens mij niet zo'n goed idee :nowink:
Mijn ervaring heeft mij geleerd dat plastic zonder verf-/laklaag na verloop van tijd "uitdroogt" en daardoor zeer broos wordt, zeker als deze nu en dan in zonlicht staat. Met als gevolg dat het model na een tiental jaren bij te hard kijken al uiteen zal brokkelen ;)

Mooie vorderingen anders :-)

Da's door UV-licht dat de polymeerketens van de kunststof gebroken worden, wat leidt tot het brosser worden. De kunststof vroeger was daar meer onderhevig aan dan de huidige kunststoffen, maar die laatste sluiten het niet uit.

Daarnaast geeft het uiteindelijk toch schilderen een uniformer resultaat..., waarbij je schuren en vullen kan wegwerken...

Dry fit van het model ziet er veelbelovend uit en het model zal zeker indruk maken als de rigging geplaatst is.
Wat het afwerken van het vliegtuig (zonder het te verven) betreft kan je misschien een laagje vernis op het model zetten. Zodoende is het plastiek toch een beetje beschermd en kan je de Sopwith Camel afwerken zoals je die voor ogen hebt.
Succes verder.

Interessant om eens over na te denken en ik kan niet direct een antwoord vinden.
Was een vliegtuigskelet vernist of niet ? Heeft hier iemand meer info over?

Het ontwerp bestond natuurlijk uit bewerkt ruw hout en je kan/kon hier iets van zien in het luchtvaartmuseum te Brussel waar men een atelier van Stampe & Vertongen heeft nagebouwd.
Maar hout heeft bescherming nodig. Toegegeven, die vliegtuigen waren geen lang leven beschoren maar ze werden ook niet ondergebracht in ateliers of hangars en waren dus sterk onderhevig aan de weersomstandigheden.
Om die reden denk ik dat de frames op één of andere manier beschermd werden voor de elementen door een soort beits of door vernis voordat ze werden overtrokken door het zeildoek.
Als vliegtuigen buiten staan en het regent, beschermd het canvas wel maar de vochtigheid zal uiteindelijk ook doordringen tot het frame.

In de modelbouw zou dit dan overeenkomen met het aanbrengen van een al dan niet licht gekleurde vernis over het plastieken frame. Deze vernis zou tevens de plastiek wat kunnen beschermen tegen de invloed van UV stralen.

De toestellen die nu in de museum staan zijn gedeeltelijk origineel omdat ze uit verschillende toestellen samengesteld zijn.
Dat is wat mij gezegd is in museum v/h vliegveld te Antwerpen.
Ben nu aan het bekijken hoe het toestel te bekleden want mijn eerste pogingen met linnen en verharder zijn mislukt.
Het werkt wel tot je het vast lijmt want dan maakt het blazen.
Het experimenteren vind ik dan wel weer plezant om te doen.
Zal nu overstappen naar de materialen eerder hier getoond door silenoz en fred en dat eens testen of het sterk genoeg gaat zijn.
Wat de bewerking van het hout betreft zal ik trachten op te zoeken in mijn zoektocht op het net.

Dan toch maar begonnen aan het testen om het vliegtuig te bekleden.
Ik dacht aan zijde stijf maken met textiel stijfsel product wat niet is gelukt.
Het voorstel van Silenoz om eze tissue te gebruiken durfde ik niet goed, maar alles opnieuw uitvinden is ook geen oplossing.
Dunne plastiek had ik ook in het gedacht maar wilde het papier toch eens proberen.
Dus heb me Japans papier aangekocht wat dikker is dan van Deluxe.
Wel met de Eze Dope van het Deluxe en moet zeggen dat het werkt.
Na wat filmpjes bekijken hoe de basis word uitgelegd heb ik het dan maar geprobeerd.

P5230006.JPG

P5230007.JPG

P5240010.JPG

Door de tweede zijde aan te brengen heb ik een diep putje veroorzaakt wat ook na het schilderen zichtbaar zou blijven .
Spijtig want was best tevreden.
Conclusie:
Het werkt al moet ik nog afwachten wat er gebeurd als ik er verf op spuit.
Om het putje weg te werken had ik er terug verdunde eze dope erop gesmeerd en dat werkte maar het puntje van de put was te scherp en bleef zichtbaar.
Dus alles eraf gehaald met overvloedig water en klaar voor nieuwe poging.

Je heb toch ook paoier wat ze gebruiken voor de hobby zweef vliegtuigen?

het zou te mooi geweest zijn dat een volledig nieuwe techniek voor de eerste maal toe te passen perfect zou verlopen.
Gelukkig is het maar het staartstuk en niet de ganse romp.

maar al bij all ziet het er wel fantastisch uit buiten dat kleine gaatje ,maar kan je ons niet vertellen dat het een speciaal gemaakt kogelgat is :)

Dit is een techniek die je hier toepast welke je niet gauw ziet gebruikt worden in onze hobby. Je verlegd hier grenzen Pascal en dat vind ik buitengewoon prachtig. Ik kijk uit naar de rest van jouw progress want dit project is er eentje om in het oog te houden.:You_Rock_Emoticon:

MVG

Danny

Je heb toch ook papier wat ze gebruiken voor de hobby zweef vliegtuigen?
Ja Ron dat klopt en dit papier is voor zweefvliegtuigen bedoeld.
De merken en kwaliteit kunnen verschillen.
Deze was de dikste die ze hadden en hebben dit aangeraden.
het zou te mooi geweest zijn dat een volledig nieuwe techniek voor de eerste maal toe te passen perfect zou verlopen.
De techniek is niet nieuw hoor Marc ,maar weet niet of het al op plastiek is gedaan.
Ik gebruik verdunde mod podge om het papier op de plastieken frame te lijmen en het werkt .
Dit is een techniek die je hier toepast welke je niet gauw ziet gebruikt worden in onze hobby. Je verlegd hier grenzen Pascal en dat vind ik buitengewoon prachtig.
Dat is waar maar dat maakt het uitdagend en leutig om te doen.
Vooral omdat het allemaal op waterbasis is zodat ik aan de tafel kan blijven werken zonder teveel gedoe.

Poging twee en gelijk even getest hoever ik kan gaan met het afplakken en spuiten van primer en verf.

P5250006.JPG

P5250007.JPG

P5250011.JPG

P5250008.JPG

P5250013.JPG

Het moet allemaal veel strakker en door de draaipunten loopt het fout wat ik zal moeten bekijken om dit te vermijden.
Wat me verwonderd is dat het zich op de oppervlakte goed liet schuren.
We zijn er nog niet maar wil de pogingen en mislukkingen wel meegeven.

Laatst bewerkt:
Na nog een drietal pogingen met krimp papier ben ik overgestapt op plan B.
En dat is sheet styrene 0.13 mm dik.
Even gevoelig bij aanraking aan de zijkanten ( scheuren ) maar is wel glad van zichzelf.
Na twee pogingen heb ik besloten dat het goed is want anders blijf ik vastzitten met een dilemma.

P5290009.JPG

P5290010.JPG

P5290011.JPG

P5290015.JPG

P5290016.JPG

P5290018.JPG

P5290019.JPG

Vernis erop en laten uitharden.

Terug
Bovenaan