Hoofdsponsor

1/18 Samurai Horseman

ERVARING
* ik bouw al iets langer hoe goed ik ben hangt van het project af.
BOUWWIJZE
out of the box (denk ik)
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
start nu
COMMENTAREN
ik heb een dik vel
Wat fijn dat iemand de moeite neemt om dit, zo te zien met oprecht de beste bedoelingen, zo genuanceerd te beschrijven vanuit eigen opgebouwde kennis. Erg waardevol, hopelijk is het een en ander nog vrij makkelijk te corrigeren als je dat wilt; zo niet, ook goed te begrijpen. Je moet je steeds voor ogen houden wie je als publiek ziet van zo'n buste; wijzelf -forumleden en leken op dit gebied- vinden dit allemaal (zo te lezen) prachtig. Ik in elk geval wel. Maar als je dit voor een museum zou bouwen, zou je er al heel anders in staan en zou je waarschijnlijk al begonnen zijn met corrigeren. Ten slotte, en dat is de samenvattende en culminerende factor, bouw je dit voor jezelf. Ik neem aan dat je zelf tevreden bent als je het gevoel hebt dat je het overgebracht wat je wilde overbrengen - indachtig het beoogde publiek, zoals hierboven genoemd.
 
We hebben geprobeerd een groot deel van de opmerkingen om te zetten, tussen door zal ik nog wel enkele correcties uitvoeren.
Mijn grootste manco is recherche, maar daar zijn forum leden voor :sneaky: die tikken me dan op tijd op de vingers :ROFLMAO::love:.

056.jpg057.jpg058.jpg059.jpg
 
Ik heb het schilderen van figurines altijd een mooie discipline in onze hobby gevonden maar ik heb er zelf geen enkele ervaring mee.
Prachtig hoe je deze figuur tot leven brengt. Een genot om te volgen.
 
met kleine stapjes kom je er ooit ook. de vleugels van de helm geschilderd
060.jpg061.jpg062.jpg063.jpg
 
De kleuren in deze update vind ik erg mooi om naar te kijken
 
Persoonlijk (maar dat is persoonlijk) vind ik de contrasten in het gezicht te sterk.
 
Je bent duidelijk een schilder met heel veel kwaliteiten. Maar ik volg Roy hier wel net als de broek vind ik het contrast niet natuurlijk.
 
De update foto's geven een beetje een vertekend beeld, is een beetje een complexe figuur om mooi op de foto te krijgen.
Maar toch bedank om te volgen.
 
Even vanaf de smartphone dus (te) snel misschien.. maar op de recente twee fotoreeksen zie ik een cirkel van donkerbruin, die bovenaan wordt begrensd door de neus, onderaan door de kin en waarbinnen zich de mond bevindt. Er zijn meer van dat soort donkerbruine plekken maar ik pak deze even als voorbeeld.

Het verschil in tint tussen dat donkerbruin en de aangrenzende vleeskleur is mijns inziens dusdanig groot dat je het risico loopt dat het gezicht karikaturaal wordt, wat niet in overeenstemming is met het meeste overige schilderwerk.

Ik begrijp wat de achterliggende gedachte is: doordat het subject zo klein is valt er weinig licht op, dus probeer je de belichting kunstmatig toe te passen / compenseren. Dit is vaak te zien bij bustes en figuren. Maar zoals we ook vaak overdadige verwering op tanks etc. zien… de gedachte is goed maar het wordt veel feller aangezet dan het onderwerp er in het echt zal hebben uitgezien… (men gaat los en verliest het realisme uit het oog), zo speelt dit vaak bij kleurcontrasten in de figurenbouw. De natuurlijke ‘look’ van een gezicht gaat zo verloren en het zojuist genoemde risico ontstaat.

Het zijn maar gedachtespinsels en ik begrijp dat foto’s anders kunnen overkomen. Maar als het op alle foto’s te zien is, zou je toch voor de zekerheid nog eens met een verse en eerlijke blik naar het model kunnen kijken.

Nogmaals, mijn persoonlijke mening als toeschouwer die -belangrijk detail- nooit zo mooi figuren zou kunnen schilderen als jij.
 
Hoop dit werk ook te zien in Put.
 
:love: :sneaky::ROFLMAO:, mooie analyse wetende dat ik in de scene bekend sta als iemand die weigert extreme lichten en schaduwen te gebruiken.
En daarom ook nooit grote prijzen zal pakken. Hij is gevallen, niks erg en geeft de mogelijkheid nog eens foto's te maken zonder helm en schouderstukken. Ik heb enkel s' morgens natuurlijk daglicht.

064.jpg065.jpg066.jpg
 
Jezus ik moet wel toegeven, dat is een verschil van dag en nacht.

Je camera maakt er iets heel anders van :D

(P.s. blijf gewoon doen wat je zelf goed vindt en trek je niets aan van de hysterie die je haast tot lichteffecten zou 'dwingen' want niet iedereen hoeft de mode na te lopen als makke schaapjes in een kudde)
 
Ziet er inderdaad heel anders uit.
Hopelijk geen erge breuk na de val? Enkel de helm?
 
Wat de invloed van de belichting toch is hé, het lijkt wel een totaal ander figurine.
Bijna een mirakel dat de armen en vooral die vingers geen breuken opgelopen hebben door de val.
 
Veel beter op de nieuwe foto's. Je mag mijn voorgaande post negeren. :)
 
Het gevoel dat je hem los laat als hij valt is al een horror moment op zich.:aargh4:
Intussen heb ik door dat op foto's verder gaan dikwijls een foute indruk geeft.
Ook ik ben geen goede fotograaf en doe dit meer op geluk dan op kennis.
De tekeningen in de mouwen mogen er weer zijn en is typerend voor uw al werken waar ik echt naar opkijk.
 
Het gevoel dat je hem los laat als hij valt is al een horror moment op zich.
Er zijn ergere dingen dan een figuur die valt. :sneaky:


Een paar uur gevochten met de bevestigingskoorden op de rug en kleinere herstellingen.
De witte puntjes is lichtreflectie, de foto's zijn genomen bij kunstlicht.

067.jpg068.jpg069.jpg
 
Kleurrijk geheel! Dit is denk ik van voor de uitvinding van de camouflage... maar des te dankbaarder onderwerp voor figurenbouw.

Mooi tussenresultaat.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan