Hoofdsponsor

1/35 Morris C(ommercial) 8 FAT (Field Artillery Tractor). [DONE]

• Onderwerp starter Onderwerp starter GUnit
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb eigenlijk maar een puntje van kritiek.
WAAROM BABYBLAUW????????
Of komt er nog een logo van een transport firma op?

Peter

Leysend, dank je voor de reactie.

Peter, dat is wat ik me ook afvroeg de eerste keer toen ik de referentiefoto zag ! Tja, en dat gaat mij dan fascineren...waarom kreeg die gun truck zo'n kleur ? Toen ik mijn map foto's ter ondersteuning/inspiratie aanlegde, stuitte ik gaandeweg op een gifgroene, een knalrode (brandweer commandovoertuig ?), en een donkerblauwe met rood. Deze lijkt babyblauw nu hij 'zonverschenen' is geworden met de jaren, maar van origine zal hij dan wel donkerder geweest zijn. Mijn motivatie om voor deze kleur te gaan heeft te maken met de ontvankelijkheid ervan voor het palet van roestkleuren die ik hierop kan uitwerken.

Buzzy, always welcome !

Welja, ik was mij ook al aan het afvragen hoe het met dat blauw zat... ik heb er nooit bij stilgestaan dat dit voertuig ooit in civiele versie ergens heeft gediend.... waar zouden ze die in de burgerij voor gebruikt hebben dan? :O

Nog zo'n vraag die ik me stelde Walter, ik zie er zelf het nut niet van in.

Laatst bewerkt:
Die blauwe zou mss in dienst van de politie of de civiele bescherming kunnen geweest zijn, onze rijkswacht had vroeger tenslotte ook pantserwagens. Als die nummerplaat op die blauwe een Franse is, zou dat wel kunnen... maar ja, dat zijn dan weer geen particulieren natuurlijk.

Na WO2 werden veel militaire voertuigen, vooral dan jeeps, trucks en aanhangers door burgers gebruikt omdat er toen niks anders was, in mijn kindertijd in de jaren '60 reed onze kolenboer bvb met een knalgele GMC en depannage LaFrance had een Willy's omgebouwd tot kleine takelwagen. (Die ze nog steeds hebben)... maar hoe hard ik erover nadenk: deze morris in burgergebruik, daar kom ik niet uit of ze zouden er een soort minibus van gemaakt moeten hebben dan, meer kan je der volgens mij niet echt mee doen?? Nuja, het is heel moeilijk om daar iets over te vinden.... de ondoorgrondelijke fantasie van de mens??

Nu goed, welke kleur hij ook mag hebben, ga maar lekker door, we wachten allemaal met spanning (alweer) :D op het eindresultaat!

Laatst bewerkt door een moderator:
@Walesha,

Die blauwe heeft een Engelse nummerplaat en een sticker van het RAC, http://en.wikipedia.org/wiki/RAC_Limited (?) voor de bestuurder. Indien dat inderdaad het RAC van de link is, is deze waarschijnlijk gebruikt als sleepwagen.

@Guy
Is het jou ook opgevallen dat het rechtervoorwiel ondersteboven gemonteerd is? Ik meen me te herinneren dat jij nog wel eens op dat soort details let ;).

Peter

Walter, tja ik denk dat veel van die voertuigen in een waas van mysterie baden, dat is wat me de vrijheid geeft om eens zot te doen met de kleuren. Ik hou ervan om af te wijken van het gangbare. Op het net vind je immers ontelbare Tamiya gun tractors met de typische Mickey Mouse camo, de groene en de Afrika kleuren.

Peter, ik moet eerlijk toegeven dat je mij wat techniek betreft, vanalles op de mouw kan spelden, ik weet zoveel van autrotechniek als ameuben op Saturnus.

De carrosserie is natuurlijk bij lange nog niet klaar om verweerd te gaan worden, maar ik heb het linker voorwiel al wel van de kleur voorzien die ik van in het begin in mijn hoofd heb, nl. zonverbleekt rood, als match bij het verschenen 'babyblauw'. De andere wielen zal ik anders doen, deze is de spreekwoordelijke paukenslag.

Het wiel moet nog gechipt worden !

DSCN1579_zpsbb2556a2.jpg

Met vriendelijke groet. Guy.

Laatst bewerkt:
guy, ben wel geen roestfanaat

maar als ik dit zie pffff

je zou haast denken dat het een foto is

Hoi Guy,

Peter, ik moet eerlijk toegeven dat je mij wat techniek betreft, vanalles op de mouw kan spelden, ik weet zoveel van autotechniek als ameuben op Saturnus.

Ik ook niet hoor, het viel me alleen op dat de "V" in het profiel van de voorbanden 2 kanten op wees.

Ziet er goed uit met die lekke banden eronder.

Prettige Zondag,
Peter

Dat is weer schitterend gedaan hé G.
Man, man, man toch... hoe bedenk je het ?
Ik heb mijn verband weer rond mijn hoofd gedaan want die kinnebak klapt anders toch maar weer op mijn tafel.
Bedankt hé, hij stond nu juist een beetje vast...;);):D:laugh:

Mark

Bedankt voor de reacties jongens, ik heb niet stilgezeten en ga bijgevolg een update placeren.

Even resumeren voor de duidelijkheid wat er tot nu toe gebeurd is, ik noem het voor het gemak even de eerste stap :

- bruine glanslaag,

- bruine matlaag,

- haarlaktechniek + zoutmethode met de toplaag wit/blauw.

Voor wat de buitenzijde van de body aangaat, ben ik nu bezig met de tweede stap in het roestproces.

55-3_zpsffde4485.jpg

56-3_zps04909e47.jpg

57-3_zpsce398e44.jpg

58-1_zps347dd6fc.jpg

Na deze stap ga ik de binnenzijde van de body behandelen.

Vriendelijke groeten van Guy.

Laatst bewerkt:
Dit is een mooie roestbak aan het worden, nu heb ik toch een vraagje. Hoe ga je het interieur erin plaatsen? of zit er nog niets vast.

Grtz Bart.

Toch weer fantastisch Guy, ik blijf volgen in verbazing.

Wat die eerdere foto's van die voertuigen betreft:
Die donkerblauwe werd omgebouwd tot takelwagen, je kan nog een deel van de rode kraan zien uitsteken boven het dak van het voertuig. Hij is inderdaad voorzien van de RAC sticker (Royal Automobile Club) zeg maar de Engelse Touring Wegenhulp Club.
De tweede zal ook zo een takelwagen geweest zijn want de achterbouw met uitzondering van de zijplaten werd weggehaald. Vermoedelijk is ook de kraan of "jib" reeds verwijderd.

Dergelijke voertuigen werden inderdaad dikwijls omgebouwd tot takelwagens of circuswagens na WO2. Er was immers een tekort aan burgervoertuigen en de overschotten van het leger konden heel goedkoop aangekocht worden. Enkele handige Harry's konden deze gemakkelijk ombouwen.
Deze voertuigen hadden het grote voordeel hoog op hun poten te staan, 4x4 te zijn en met een traag koppel wat betekende dat zij met gemak (en op hun gemak) een redelijk groot gewicht konden trekken of takelen. Dikwijls waren zij ook nog eens voorzien van een winch eigen aan het voertuig zelf.

Veel foto's van dergelijke omgebouwde voertuigen zijn terug te vinden in de serie "Frituur Zorro", prachtige boeken (3 reeds verschenen en eind dit jaar een 4de op komst) voor iedereen die militaire voertuigen in het hart draagt. Guy zou er ongelooflijk veel inspiratie in vinden.

G'ke, weerom bedankt voor de handige SVS.
Fantastische gewoonweg en "vrij simpel" zo te zien.
Ik kijk al uit naar de volgende...

Mark

Guy! Je bent toch echt ongeloofelijk! Als je err een achtergrond van een schroothoop zou achter zetten zou je het niet zeggen dat het een plastic kit is met wat verf! Prachtig !!!!
GRTZ
Koen

Bart, alles is nog los in sub elementen.

Erwin, bedankt voor de waardevolle info vriend !
Frituur Zorro word mij heel regelmatig aangeraden, ik ga toch eens werk moeten maken van de aanschaf !

Mark, de volgende zit eraan te komen voor morgen !

KDK, het moet zo echt mogelijk worden, dat is mijn continue doel. Dat en allerlei methodes toepassen omdat die al fun op zich zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan