Hoofdsponsor

1/72 M2 155mm Gun Long Tom [wip]

Mooi hoor!

Overtuig jezelf er wel van dat de cilinders, eenmaal vastgelijmd, gelijk lopen aan de loop...
 
@Roy:Bedankt maat,wil je zeggen met gelijk..evenwijdig met de loop want dat kan ik nog corrigeren als ik het geheel op het onderstel vastlijm..;)
@Beyond: Merci makker, ben er blij mee..8)

grtz yves,
 
Mooie update Yves die buisjes geven direct een meerwaarde aan je model,heb je deze hiervoor laten maken ...
 
Overigens zie ik nu dat de binnencilinder een stukje langer is dan de buitencilinder... Hoort dat zo? De binnencilinder kan dan nooit volledig bedekt ('opgeslokt') worden door de buitencilinder...
 
Je mag zeer zeker tevreden Yves ,mooie meerwaarde die update :)
 
@Danny,bedankt makker,heb deze besteld in twee diameters van het merk "Albion Alloys" en dan op maat gezaagd!
@Roy:Zoals ik op de foto's kan zien is de binnencilinder in vervoerstelling tot zijn maximum in de buitencilinder gegaan,bij geschutsstelling komt die eruit en is zo de slijtage te zien op de binnencilinder van het gedeelte dat bij vervoer in de buitencilinder zit...denk ik ?!
@PeiperJ: Hartelijk dank voor het compliment..!

Grtz yves,
 
Hoi heren en dames, het einde van het bouwgedeelte komt in zicht...,nu nog het achterste deel aanpakken en het schilderwerk kan beginnen..!

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot de volgende..

Grtz yves,
 
Zeer overtuigend stukje modelbouw Yves proficiat vriend en nu wachten oude schilderkunsten ...
 
@Beyond@Danny:bedankt vrienden...
Heb hem in een groen jasje(od) gespoten..
attachment.jpg

Dan een laagje glansvernis(clear tamiya),en een wash(raw umber)..
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu nog de verwering..

Grtz yves,
 
Mooie update en uitzicht na de verwering...misschien nog beetje (de te zwarte kleur) afzwakken van de wielen ,maar dat was je waarschijnlijk ook wel nog van plan.
Sterk bezig hoor... en het einde komt in zicht :)
 
Zoals elders al gezegd, mooi priegelwerk op de kubieke millimeter hier en een erg geslaagd resultaat tot nu toe. Ik ben het met Filip eens dat als je van zwart antraciet maakt, dat een verdere verbetering zal geven. Maar je kunt dat ook bereiken door een laag Tamiya Buff aan te brengen als stof.
 
Of ook indien je dit hebt staan ...met wat pigmentpoeder (zandkleuren), maar met de raad van Roy kom je er zeker ook :)
 
Of als je ergens een tube witte olieverf en wat terpentine hebt liggen, kun je een ietsiepietsie klein beetje van die verf 1) op een stukje karton doen; 2) na een uur met een cocktailprikker op een wiel aanbrengen; 3) een penseel een beetje in terpentine dopen, het penseel afdrogen aan wat keukenrol, en dan het wit over de band verspreiden. Blijven strijken, van de binnenkant van de band naar de buitenkant, totdat je een mooi egaal resultaat krijgt.

Dit klinkt veel moeilijker dan het is, probeer het eens.. het valt echt reuze mee en je kunt er zeer realistische resultaten mee behalen :) Of probeer het eerst op een proefstukje. Als het niet lukt, kun je zelfs uren (of dagen) later nog (bijna) alle olieverf weghalen.

Probleem is alleen, dat je het beste een matte ondergrond kunt hebben en je hebt nu juist een glossy vernis aangebracht. Maar misschien iets voor later.
 
@PeiperJ@Roy:Bedankt vrienden,ga deze mogelijkheden eens overlopen ,die van de pigmentpoeders(ik heb zandkleurige krijtjes die ik afschraap)en de bufflaag ken ik en heb ik al toegepast..de laatste van Roy nog niet,dus eens op zoek naar wat terpentine wellicht...!:D

Grtz yves,
 
Omdat ik geen zin heb om te werken, heb ik bovenstaand stappenplan even omgezet in foto's (zij het dat ik maar 10 minuten heb gewacht alvorens de verf op te brengen omdat ik een ongeduldig mens ben):

1. Eerst de witte olieverf op een stukje karton, zodat de lijnzaadolie eruit kan trekken. Dit is 502 Abteilung Show White maar elke witte olieverf volstaat. Je kunt eigenlijk volstaan met veel minder verf want je hebt maar een paar kubieke millimeter nodig voor je hele kanon.

16487108747_9728bfcc48_b.jpg

2. Na 10 minuten zie je al olieplekken op het karton (zie foto hieronder), hoe meer olie op het karton gaat des te beter is de verf te gebruiken voor onze doeleinden en des te matter wordt het eindresultaat. Derde voordeel: hoe meer olie eruit verdwijnt des te sneller droogt de verf. Zie ook de cocktailprikker en het platte penseel dat ik niet gebruikt heb, beter is het om een groter plat penseel te gebruiken om strepen te voorkomen.

16506803328_d482c6c138_b.jpg

3. Zoals gezegd, een ietsiepietsie olieverf is voldoende. Op de volgende foto kun je zien hoe weinig dat is. Ik heb de verf het dichtst bij de rand gepakt omdat die binnen 10 minuten het meeste olie had afgestaan aan het karton.

16506994460_36f91e8325_b.jpg

4. Uiteindelijk bleek de buitenzijde van mijn testonderdeel zo ruw dat ik in plaats daarvan de binnenkant heb gebruikt. Met een breed penseel is dit een kwestie van 3 minuten. Wees niet bang als het in het begin te wit lijkt of streepachtig, dat gaat vanzelf wel weg (het leuke van olieverf is dat je kunt blijven corrigeren) en als je wilt kun je zelfs alles weghalen. Zorg er vooral voor dat je superweinig terpentine of white spirit gebruikt: een klein beetje uit het potje pakken met het penseel en dan het penseel bijna uitwringen op keukenpapier. Het moet lijken alsof er niets meer op zit... als er te veel op zit maak je er een wash van en dat is niet de bedoeling. Ikzelf gebruik het keukenpapier zelfs eromheen en druk het penseel tussen duim en wijsvinger 'droog' voordat ik eraan begin.

Aldus een realistischere kleur van de band:

16074441383_1bd705e3a0_b.jpg

Samenvattende tip: gebruik zo weinig mogelijk verf en een, na het deppen in thinner, zo droog mogelijk penseel.
 
Laatst bewerkt:
Roy bedankt voor deze mooie uiteenzetting met beeldmateriaal,ga deze vanavond toepassen en het resultaat komt asap....bedankt..!

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan