Hoofdsponsor

1/72 M2 155mm Gun Long Tom [wip]

@Danny@Famo : Hartelijk dank voor deze mooie complimenten...na de passie komt de erkenning en da doet deugt..!

Grtz yves,
 
@Burglar: bedankt voor de opmerking,heb het nu effe druk op het werk door de feestperiode maar volgende week nemen we de draad terug op..!!

Grtz yves,
 
Yves, gelukkig is het in orde gekomen met de wielen. Hoop dat je snel weer de draad op kan pakken, suc6.
 
@Swa:Mercikes maat,..na de drukke dagen er terug ingevlogen...!

Hier een kleine update van de werken bouwvrienden..
attachment.jpg

attachment.jpg
De bekabeling toegevoegd en twee remmen achteraan bij gezet..!
Denk dat ik hier het voor de details in dit gedeelte zo ga houden..
Bij de voortzetting van de bouw botst ik op nieuwe verrassingen..zie foto's als volgt..:

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

(de groene cirkels)De hefbomen vertonen in vervoerstand geen onderbreking zoals die van de kit..?mogelijkheid bovenste gedeelte gelijkmaken of tussenstuk verdikken..??
(de rode cirkels)De afstanden daar waar de hefbomen bevestigd zijn kloppen ook nie ..bij die van de kit zijn de bovenste gedeeltes veel te lang vergeleken met de werkelijkheid..
Dus werk aan de winkel ...
Tot de volgende..

Grtz yves,
 
Ik zou eerst eens proberen referentiefoto's te vinden van waar de cilinders open staan, net zoals met je kitonderdeel.

Dat gezegd zijnde, lijkt het alsof er sowieso wat aangepast moet gaan worden. Maar met referentiefoto's erbij weet je tenminste wat dat moet zijn. Het simpelste zou zijn om het dunne tussenstukje van de cilinder eruit te zagen en de dikke stukken tegen elkaar te plakken. Het is echter de vraag of je dan de juiste lengte krijgt.

En misschien is de openstaande cilinder ook wel realistisch zoals 'ie is (in niet-vervoerstoestand dan, waarschijnlijk). Zo ja, dan zou ik het misschien wel zo laten want dan kun je mooi variatie aanbrengen in de kleurstelling door de geoliede zuiger te maken in zilver- / chroomachtige kleur. Lekker verweren :)

Overigens, mooi leidingwerk en scratchbouw!
 
Amai, goe bezig Yves ;)
Die fijne details geven toch altijd zoveel meer aan een model, het duurt iets langer eer het af is, maar je hebt er natuurlijk zoveel meer plezier aan tijdens de bouw..
Als je de buisjes wil aanpassen, zou ik eerder opteren om er zelf te maken in evergreen rod of in messing buisjes.
Zorg dat je dan wel de diameters weet als je naar de winkel gaat ;)
 
Misschien dat je hier iets aan hebt.

En hier een briljant filmpje van de zeer vergelijkbare Howitzer. Je ziet alles in actie komen en uitgelegd worden. Vooral interessant vanaf 1:00 minuut. Ik zie hier wel niet echt cilinders eruit komen moet ik zeggen, dus ik snap de constructie nog niet helemaal :(
 
En in dit filmpje wat close-ups van de aan te passen onderdelen, maar dan van een M1. Er zit denk ik niet veel verschil in de constructie tussen M1 en M2. Ga maar eens naar 1/3 van het filmpje.

Ten slotte, hier kun je hopelijk iets mee:

m1a1_155mm_long_tom_17_of_39.jpg

155mm_long_tom_42_of_48.jpg

64738.jpg
 
@Beyond@Roy: Bedankt heren voor de mooie comments en info..!
@Beyond: Die evergreenbuisjes zijn een uitdaging tevens een mogelijke oplossing..!;)
@Roy: Heb de filmpjes bekeken(waarvoor dank trouwens),en stel vast eveneens na herhaaldelijk zoekwerk op het net.
Dat de cilinders uit twee delen bestaan en het inschuifbare gedeelte over heel de lijn dezelfde dikte heeft,dus in vervoerstand mag er geen kleurverschil zijn op het bovenste gedeelte,wat wel kan en zoals je ook aangaf is dat bij in stellingstand het leuk is om het uitschuifbare gedeelte van slijtage te voorzien dmv metaalslag..
Aangezien ik voor het dio iets in gedachte heb om een situatie te schetsen van een tussenstop van een colonne,is de eerste optie voor mij de meest hand voorliggende..denk ik..:unsure:
De haakse steun moet zowiezo ingekort worden,ik denk misschien dat wanneer ik die inkort alsook de cilinders het misschien overeen komt om terug de cilinders netjes op mekaar te plakken..maar dat is moeilijk op voorhand vast te stellen...mijn gedacht?
Of ik probeer het eerst op deze manier en wanneer het blijkt dat de cilinders niet mooi uitkomen de optie van Beyond toe te passen...?
Zit effe vast..maar kom er wel uit met jullie hulp...:D

Grtz yves,
 
Wat die cilinder betreft, kun je misschien eens kijken of, zoals Beyond zegt, er in deze grootte messing buisjes zijn die precies in elkaar passen. Ik acht dat zeker niet uitgesloten. Dan heb je een mooi zuiver werkstukje. Al het cilinderwerk van Hasegawa kun je dan verwijderen.
 
Kijk hier maar eens naar het achtergrondplaatje, dan zie je hoe mooi die buisjes in elkaar passen.
 
Op 1/72 kan je waarschijnlijk beter één lang buisje gebruiken waar je een ring rond kleeft. Deze schaal is me wat te klein om echt alle details te proberen te reproduceren zonder een PE-set.
 
Wanneer ik dit zou willen veranderen zou ik hetzelfde doen wat Beyond al aangeeft, plastic of metal tubes. Gaat goed komen!
 
Op 1/72 kan je waarschijnlijk beter één lang buisje gebruiken waar je een ring rond kleeft. Deze schaal is me wat te klein om echt alle details te proberen te reproduceren zonder een PE-set.

Eigenlijk heb je daar volkomen gelijk in Steven en dus begeven we ons naar goede alternatieven zoals Roy hiervoor aangeeft..

Grtz yves,
 
Wanneer ik dit zou willen veranderen zou ik hetzelfde doen wat Beyond al aangeeft, plastic of metal tubes. Gaat goed komen!

Dan ga ik jouw raad alsdeze die hier vooraf zijn gegaan opvolgen Swa...;) Merci..

Grtz yves,
 
Hoi, wegens een probleempje bij thuislevering van de post vanmiddag eindelijk mijn alu-buisjes van Albion zelf gaan afhalen op kantoor!
En dan kunnen we terug van start gaan..
De buisjes zijn gezaagd..
attachment.jpg

Bij de haakse steunen heb ik mijn twijfel om die in te korten..volgens mij geeft het een ander beeld van afstand tot het scharnierprofiel(kit) omdat deze kleiner is dan op de referentiefoto..Deze heeft meer ronding naar boven..daardoor lijky deze afstand korter.Lijkt allemaal wa onduidelijk maar is dan ook moeilijk uit te leggen...
attachment.jpg
De blauwe lijnen zeggen misschien meer....
attachment.jpg

grtz yves,
 
Update...Heb het geheel even gedryfit..om te kijken hoe het resultaat is!!

attachment.jpg

attachment.jpg

Ben best tevreden..al zeg ik het zelf..:$

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan