Hoofdsponsor

1/12 Hell from Hell (Yamaha V-Max schaal 1/12)[WIP]

Hey,

Alain,pas op met die paal. Zeer oude zuilen zullen zeker niet gevuld zijn met beton en al zeker niet met betonijzer. Ik denk eerder dat zij ofwel hol zijn, ofwel opgevuld met keien of steenblokken. Om de oude zuilen wat meer kracht bij te zetten kan je in de holle ruimte iets laten groeien, boompje, onkruid, om zo het versletene voor te stellen. Vergeet tevens niet wat afgebrokkelde stenen te plaatsen op, maar ook rondom de zuil. 😉
Mooie vorderingen 😉

Dan zal ik die zuil opvullen met zand en steenbrokken en er één maken met beton(ijzers) op een ander diorama. Er staan er genoeg op m'n werktafel en op m'n planning. Het intrigeert me wel zo'n betonnen binnenste, dar zal ik zeker eens maken maar hier past het niet zo goed aangezien het een oud kerkhof is. Iets in laten groeien en afgebrokkelde stenen is ook perfect haalbaar en past er ook zeer goed bij.

Beetje geprutst aan de ingestorte kolom. Het begint er al op te lijken maar uiteraard is er nog werk aan.

attachment.jpg

Alain,
Aan de bovenzijde van de pilaar kan je een deksteen leggen, zo'n arduinen ding met misschien een ornament erop, je ziet maar....
Mooi tot nu toe en jaag je niet op, je komt er wel😉

Dat begint er al goed uit te zien , en inderdaad de oude zuilen waren naar mijn mening hol van binnen .
Blijf volgen !

grt Nicolas

De bovenkant van de afgewerkte zuil zal nog wat bewerkt worden met vulpasta om een mooier geheel te krijgen en dan een ornament er op. De afgebrokkelde muur zal min of meer hol zijn, er zullen steenbrokken en aarde in zitten met wat plantjes die er in groeien.

Nu heb ik met karton de ingang wat reliëf gegeven. Lijkt me mooier zo want plat is maar plat.

attachment.jpg

je kan misschien ook gebruik maken van polyfilla om een aardeweg te maken. polyfilla is een herstelpleister die normaal gezien gebruikt wordt bij herstellingen aan het huis. maar ik gebruik het bij mijn diorama's om een aardeweg te maken of een woestijn na te bootsen, je kan er echt verschillende kanten mee uit.

werkwijze:
stap 1 : voor je de polyfilla aanbrengt maar je eerst een aantal inkervingen aan waar je de polyfilla wil aanbrengen.
stap 2: je strijkt een bepaalde hoeveelheid polyfilla aan op je ondergrond waar je het wenst.
stap 3: met een oude verfborstel die je in het water dopt ga de aangebrachte polyfilla verdunnen door middel van een lichte stempel beweging, en hierdoor breng je ook de oneffenheden aan voor je aardeweg.
stap 4: dit proces herhaal je tot je het gewenste eindresultaat hebt.

een aantal aandachtspuntjes: je kan best niet te veel polyfilla in 1 keer aanbrengen, kwestie van gemakkelijk te verwerken. het is misschien ook goed om niet teveel water te gebruiken. en wat mdf als ondergrond betreft; hierop heb ik zelf nog geen polyfilla rechtstreeks op aangebracht, omdat ik geen idee heb hoe de mdf zal reageren. het is namelijk een plaatmateriaal dat redelijk gevoelig is voor water.

en hier is dan een foto van de polyfilla waar ik het over heb.
attachment.php

ik hoop dat je misschien hier iets kan mee doen, en zo niet is het toch altijd een interessante info ^^

Groeten Tiger

Ik heb zo'n vulpasta staan, het is dan wel een ander merk maar het principe blijft hetzelfde. Dat heeft me op het idee gebracht om het eens te proberen op de muur en het lukt goed vind ik. Alhoewel het misschien beter was om eerst de steentjes te kleuren.

Wat betreft reageren met de mdf, ik plak eerst papieren stickers op de ondergrond vooraleer met gips of in dit geval vulpasta te werken. Zo kan het zeker niet reageren met het vocht. Tussen de kolommen heb ik al eens een experimentje gedaan met de pasta en bijkomend voordeel daarvan is dat je het overtollige kan weghalen met schuurpapier, je moet dus niet perfect werken tijdens het smeren.

attachment.jpg

Alain,

Goed gelukt zou ik zeggen😉
Nadien kan je nog enkele resten van de voegen terug weghalen, wegens de oudheid ervan. Lijkt me goed geslaagd😀

Alain,

Je kan eventueel de 'polyfilla' verdunnen met water tot een melkachtige dikte en dit dan met een borstel aanbrengen. Deze blijft dan mooi in de voegen zitten zonder teveel op de stenen te blijven hangen, scheelt opkuiswerk achteraf. Op die manier kan je er eventueel ook enkele druppels acryl verf doormengen om zo de gewenste kleur te verkrijgen. PAS OP, doe dit niet als je geen watervaste houtlijm hebt gebruikt om de steentjes te verlijmen!

Hier een voorbeeld van een test stukje die ik ooit zo behandeld heb. (steentjes zijn hier wel in gips, niet in hout)

Knipsel10.JPG

grtn Eric

Je stenen zien er heel goed uit Eric B en ik zal je tip onthouden voor wanneer ik iets bouw dat mooi moet afgewerkt worden. Hier heb ik echter ruwe, vuile stenen nodig dus hoeft het niet verdund te worden maar het is zeker geen verloren tip die je hebt gegeven.

Net een laagje verdunde verf op de kolom gesmeerd, lijkt nergens op maar dat komt wel goed na nog vele andere lagen die er moeten op komen. En deze keer zal ik opschrijven welke verf eerst enzovoort om ook de tweede kolom dezelfde look te kunnen geven.

attachment.jpg

Sorry Alain,ik zie alleen een blauw vierkantje,het kan natuurlijk ook aan mijn internetwarrior liggen................

Ik zie wel de foto hoor , van in het begin al , dus blijkbaar lag het niet aan u .
Goe bezig zie ik .

grt Nicolas

Terug
Bovenaan