Hoofdsponsor

1/12 Hell from Hell (Yamaha V-Max schaal 1/12)[WIP]

Wanneer je plaaster gaat mengen kun je er een beetje houtlijm doorheen doen.
Ook kan een beetje zwarte acrylverf toegevoegd worden voor een mooi cement basiskleurtje.

have fun :D

Op voorhand kleuren...goed idee.

Misschien best eerst de steentjes kleuren en dan pas 'cementeren'? En er wat zand aan toevoegen voor de structuur? Dat zou moeten lukken lijkt me.

Misschien best eerst de steentjes kleuren en dan pas 'cementeren'?
En er wat zand aan toevoegen voor de structuur? Dat zou moeten lukken lijkt me.
Lijkt me inderdaad handig. Wat zand erdoor klinkt ook prima.

Misschien is dan alleen houtlijm met zand ook wel goed ? efkes uitproberen eerst...
Door houtlijm kun je ook wel acrylverf mengen.

Keuzes keuzes.... tijd om een paar proef stukjes te doen lijkt me :8

Als je een grafzerk wil maken, maak er dan eerst 1 op een afzonderlijk klein vignet.
Zerk wat verweerd, randen wat verzakt, niet onderhouden begroeing aan de zijkant, beetje klimop over of rond de zerk, wat tekst, klein ornamentje.......
Jouw 2 de hobby is toch fotografie, ga eens naar een oud kerkhof, neem enkele foto's en probeer gewoon na te bouwen. Je zal zien dat het al de moeite waard is om dat eens te proberen.

Erwin hij moet zo ver toch niet gaan gewoon intikken op het internet honderden voorbeelden als het ( zo doe ik het ook ) en je kan de foto naar keuze opslaan en uitvergroten voor de details niks is er makkelijker vind ik
maar zoals ge het zegt er even op uit trekken kan best ook leuk zijn
Marc

Klopt Coachke maar het internet kan nooit het kerkhofgevoel aantonen.
In Gent hebben we de Westergembegraafplaats met prachtige oude graftombes en monumenten, we hebben het beroemde Campo Santo in St.-Amandsberg, je hebt het Schoonselhof in Antwerpen en ik ben er van overtuigd dat ook in de omgeving van Brugge er 1 of meerdere oude kerkhoven zijn.
Maar je moet het niet steeds hebben van de grote ornamenten, ook oude vervallen graven zijn "mooi" op hun eigen manier.
In Frankrijk is er zelfs een vereniging die zich inzet tot het behoud en preservatie van oude kerkhof monumenten en ornamenten, alleen al omdat in onze huidige maatschappij deze meer en meer dreigen te verdwijnen.
Dergelijke tombe kan je fotograferen langs alle kanten als je ze wil nabouwen en dat kan het internet je niet geven maar je hebt gelijk hoor, het internet is en blijft een heel goede bron van inspiratie

In het begin van m'n straat staat de kerk met bijhorend (oud) kerkhof, als de rugpijn over is zal ik daar eens gaan rondneuzen met het fototoestel in de aanslag en meteen ook eens op de één of andere waardige manier grafzerken opmeten. Dat zal meer op het zicht gebeuren dan met een meetlat want dat laatste lijkt me niet zo passend op een kerkhof.

De eerste kolom is op de goede hoogte, enkel nog op de bovenkant wat afwerken en misschien iets zetten zoals bvb een bol. Afhankelijk van wat er in de voorraaddoos/rommelbokalen te vinden is.

attachment.jpg

Bij de opbouw van de tweede kolom zal ik eens wat meer aandacht besteden aan het recht zijn, die eerste lijkt me nogal zigzag te zijn.

Lijkt me een goed idee en de brokstukken aan de voet van de kolom verspreiden. Misschien met wat mos en klimop er op.

...Dat zal meer op het zicht gebeuren dan met een meetlat want dat laatste lijkt me niet zo passend op een kerkhof...
Wanneer je foto's maakt van een object kun je er een latje bij leggen waarvan je de lengte weet.
Op de foto kun je dan met behulp van dat aanwezige latje ook ongeveer de lengte of breedte herleiden.

Ben het wel eens met Erwin, dat bij het bezoeken of bekijken van dingen in het echt, je beter kunt inleven bij het onderwerp.
Werkt zeker meer inspirerend dan achter een schermpje zitten kijken. Internet is wel goed voor referentie.

Volgend weekend eens een bezoekje plannen aan het plaatselijke kerkhof.

Net eens een dryfit gedaan van een ornament op de kolom. Het lijkt me momenteel wel goed zo, niet te overdreven en eenmaal alle in de juiste kleur is zal het er nog beter uitzien. Nog eens een paar dagen de foto bekijken en zo zal ik weten als het goed blijft of niet.

Wel interessant als je alles wat eigenlijk rommel is toch blijft bewaren, kan je soms gebruiken in een diorama. Dat er maar één exemplaar is van die 'rommel' is geen probleem aangezien de tweede kolom afgebrokkeld zal zijn en het ornament daar is net buiten het zicht gerold :P

attachment.jpg

plaats je moto nu eens in de andere richting, en draai je plaat om.

ik kijk dan door de poort naar het kerkhof waar een moto komt naar buiten gereden.

dit is mijn visie, maar nogmaals jij bent de bouwer en je hoeft het niet eens te zijn met mij. :)
ik volg al vast wat het ook wordt.
vgr Marc

De tweede zuil vind ik hoog genoeg om met het afbrokkelen te beginnen, er zullen nog stukken bijgebouwd worden en de rest van de stenen zal aan de voet verspreid worden.

Weet er iemand als die zuilen in real life hol waren of werden ze opgevuld met puin of werden ze helemaal vol gemetseld?

attachment.jpg

marcw: ik heb het nog niet bekeken maar het zou best kunnen dat je voorstel een betere weergave is. Ik hou je op de hoogte na het muurbouwen.

Meestal werd er eerst een fundering met gegoten waar ijzeren baren in het center staken.
Daarna werd er dan rond gemetst.
En uiteindelijk werden ze dan volgestort met beton.
Zo blijven ze stevig staan.

Ook bij heel oude muren?

Het lijkt wel haalbaar om dat na te maken, een betonnen kolom waar ijzeren baren uitsteken en waarvan de stenen er rond afgebrokkeld zijn. Of ik maak die kolom toch even hoog maar laat dan de versiering bovenaan dan weg. Enkel een afgebroken top dan. Nieuw voer om over na te denken.

Of dit bij hele oude al het geval was weet ik niet.
Maar het zou in ieder geval een mooi detail zijn op je dio.

Alain op de baan naar mijn dochter staan er zo twee vervallen zuilen bijeen gehouden door planken als je wil trek ik er een foto van moet je het maar laten weten

Coachke, je mag er zeker eens een foto van nemen. Alle referentiemateriaal is welkom om het zo goed mogelijk te maken allemaal. Misschien kan die foto ook nog van pas komen voor andere bouwers, je weet nooit hé.

Met een stukje muur, aan de andere zuil komt er dan ook zo'n stukje maar m'n latje is op. Morgen een nieuw kopen en dan kunnen we weer verder.

attachment.jpg

Terug
Bovenaan