Diorama "mock-up"
Hoi Mr Artex

de bike ziet er alvast beter uit met het decoupeerde achterspatbord !
Ik wil iets toevoegen aan wat Swaken uitlegde over de invulling van een dio.
Het bouwen van een dio verloopt makkelijker als je van te voren al weet hoe het er uit moet gaan zien.
Zodra je een dio idee hebt, kun je met een "mock-up" het idee mooi testen, soort prototype maken.
Een mock-up is onder andere om te zien of het idee dat je hebt wel past op de grondplaat die je hebt gekozen.
Dat doe je met de grondplaat die je op juiste maat hebt gemaakt, maar als je nog niet zeker bent van
hoe groot een grondplaat je nodig gaat hebben, kun je ook een stuk karton gebruiken.
Met huis-tuin en keuken spul ga je dan je diorama provisorisch inrichten.
Paar voorbeeldjes : met stukjes piepschuim kun je de zuilen maken, met karton maak je stukken muur.
Piepschuim of karton is ook mooi om een aantal grafzerken te maken.
Een sate-prikker met wat koperdraadjes, of wat takjes van buiten kan een kale boom voorstellen.
Alles is bruikbaar zolang je de elementen uit het dio idee er eenvoudig mee kunt weergeven.
Deze "props" hou je heel simpel, en dienen om op de grondplaat mee te kunnen schuiven
tot je (samen met het model) een compositie vind die jij goed vind.
Je kunt dus zo al een goede indruk krijgen van hoe het dio er uit zou kunnen zien en of
de hoofdrol speler samen met de aankleding een compositie vormt die jouw bevalt

En na de generale repetitie trek je een bouwplan en ga je aan de slag...
Er zijn inderdaad diorama regels, maar die wegen pas zwaar wanneer je bouwt voor publiek en jury's.
Als je dat belangrijk vind, dan zijn de suggesties van Swaken zeker nuttig !
Maar heb jij een vast een plaatje in je hoofd dat je absoluut zo wilt uitvoeren, dan hoef jij je
natuurlijk nergens aan te storen. Eerlijk zijn aan jezelf is dan genoeg
Hier een voorbeeld van een mock-up,
Hedgerows zijn takjes zeeschuim in stukken oase en een stukje plantwortels.
Boompjes zijn takjes uit de tuin.
De eerste foto was met een model uit de scrapbox om een idee te krijgen van het totaal plaatje.
Na veel geschuif met de props (en nu met het model wat er op moet) kwam ik tot dit.
Het bleek ook dat ik met een kleinere grondplaat toe kon.
Misschien heb je iets aan het mock-up verhaal... en indien niet meer nodig zeg ik :
lekker verder bouwen