Hoofdsponsor

1/12 Hell from Hell (Yamaha V-Max schaal 1/12)[WIP]

De afgebrokkelde muur zal zo blijven, net in een hoekje nog wat geprobeerd met schuurpapier maar er is meer schade dan goed. Het kan er inderdaad mee door dat de ene wat ruwer is dan de andere, geschiedkundig is dat te verdedigen. Bedankt voor de reacties.

Nu begin ik aan de hekkens, that's fun. De hoop sprues op de foto moeten verwerkt worden naar twee ijzeren hekkens van 7,5cm x 13cm. Omgerekend naar het echte leven zijn de ijzeren staven 3,5cm dik. Dat lijkt me perfect doenbaar. Meer foto's naargelang de vorderingen maar aangezien het de eerste keer is dat ik sprues op die manier gebruik kan het een tijdje duren vooraleer er een update komt. Gewoon blijven in het oog houden en dan zal het wel ineens verschijnen.

attachment.jpg
 
De hoop sprues op de foto moeten verwerkt worden naar twee ijzeren hekkens van 7,5cm x 13cm. Omgerekend naar het echte leven zijn de ijzeren staven 3,5cm dik. Dat lijkt me perfect doenbaar.

Mij ook. Maar belangrijker, ik constateer dat je nu echt op een andere, doordachter, manier met je modelbouw bezig bent dan een half jaar geleden. Als je zo blijft doorgaan, leidt dat ertoe dat de kans op teleurstellingen steeds verder verkleind wordt omdat je tevoren al een goed idee hebt van wat er uit de bus gaat komen.

Wat betreft de tweede zuil: deze kun je inderdaad prima zo laten. Het rood van de bakstenen duidt vooralsnog wel op een recente instorting. Als je hier plantjes op wilt gaan aanbrengen, zou ik zeker goed overdenken hoe je de stenen gaat verweren. Bijv. wordt het meer zo:

berlin-brandenburg-deutschland-1315045-o.jpg


of zo:

stock-photo-12610307-derelict-brick-wall-.jpg


of zo:

1760463-old-red-brick-wall-of-destroyed-fortress.jpg

met wellicht een scheur erin:

Old-Brick-Wall-Split-Down-Middle-247540.jpg

en hoe reageren stenen op instorting:

urban_weathering9.jpg

et cetera.

(All pictures: educational purposes only. Pics will be deleted upon first request)
 
Inderdaad, die instorting moet nog bekeken worden qua verwering want ik wil er zeker een plantje in laten 'groeien' dus mogen ze niet zo rood zijn. Dat zal gedaan worden als het gras aan de voet van de kolom ligt, dan kan ik meteen ook de stenen op de grond mee verweren. Met die foto's kan dat geen probleem zijn.

Soms is deze manier van werken een beetje frustrerend omdat het veel langer duurt en m'n geduld eerder beperkt is maar…het resultaat is stukken beter en daarom zal ik verder werken op die manier. Het is tenslotte niet de snelheid van bouwen die telt maar het resultaat. Een leraar dactylo in m'n schoolperiode (inderdaad ik heb leren typen op een automatische typmachine, computers bestonden toen nog niet) kon het mooi verwoorden: "mensen zullen niet vragen hoe snel je een tekst hebt getypt maar hoeveel fouten er in zitten".

Het eerste hekken is af wat de ruwbouw betreft, morgen de afwerking met details en ook een zogenaamde 'slotplaat'. Die komt aan de rechterkant waar de staven dichter bij elkaar liggen. Uiteraard zal het volledige hekken roestig afgewerkt worden.

attachment.jpg

Het is een beetje rechttoe rechtaan dat hekken maar er komen later nog wat details om het een antieker uiterlijk te geven.
 
Zijn er mensen die ervaring hebben met het buigen van sprues? Stretched sprues zijn geen probleem maar ze zouden hun dikte moeten behouden en in een model gebogen worden.

Ik had gedacht om ze eerst zachtjes te verwarmen boven een kaars en dan te buigen op een glazen fles of een ander rond voorwerp. In theorie zou dat moeten lukken dacht ik. Oude hekkens zijn niet rechttoe rechtaan maar hebben onder andere gebogen details.
 
Zijn er mensen die ervaring hebben met het buigen van sprues? Stretched sprues zijn geen probleem maar ze zouden hun dikte moeten behouden en in een model gebogen worden.

Ik had gedacht om ze eerst zachtjes te verwarmen boven een kaars en dan te buigen op een glazen fles of een ander rond voorwerp. In theorie zou dat moeten lukken dacht ik. Oude hekkens zijn niet rechttoe rechtaan maar hebben onder andere gebogen details.

Je kan ze inderdaad boven een warmte bron houden, maar wel met het gevaar dat het even te warm wordt waardoor de dikte niet meer gelijk zal zijn..
Misschien eens bij een (gloei)lamp houden, of in warm water houden en dan buigen..
Mocht je ergens een tekst ofzo in je poort willen maken, ik heb ooit eens letters gebruikt van soepletters, je weet wel, van die pasta dat in de soep wordt gedaan. Als ze hard zijn kan je deze makkelijk gebruiken (zijn wel klein ;) )

Hier zie je mijn poort op schaal 1/72
attachment.jpg
 
Alain dat is goed zo maar waarom gebruik je geen koperdraad kan je lekker solderen en een vormen plooien naar uw zin , let wel de stukjes die je soldeert moet je afklemmen met krokodillenklemmen anders lossen de andere gesoldeerde , maar verder kan je er heel mooie dingen mee maken en de dikte kan je ook kiezen , ik heb hier overschotten liggen , maar ga gewoon naar de brico of gamma en haal een meter da kost niks en daar hebben ze alle diktes en het voordeel is er zitten dan weer drie draden in he
Dan kan je krullen maken voor bovenaan de poort , die sprue's zijn ok hoor maar beperkt in gebruik als je dat niet gewoon bent en dat koper eens geplooid blijft het zo
zie maar he
En Alain ik vind dat ge verdomd goed op weg zijt blijf zo voort doen makker
Marc
 
Soldeermateriaal heb ik niet en dat heb ik ook nog nooit gedaan. Koperdraad verwerken is inderdaad makkelijker maar de bevestiging op het plastiek en het schilderen er van zou dan misschien voor problemen kunnen zorgen denk ik. Dan zou ik eigenlijk een poort volledig in koperdraad moeten maken, iets om te onthouden en uit te werken. Koperdraad en plastiek mixen lijkt me niet zo ideaal, tenzij iemand dit reeds eerder heeft gedaan?

Met sprues is het inderdaad beperkt maar wel mogelijk als ik de dunnere versies zou gebruiken, op de foto zie je een stukje dat ik eens getest heb en het buigt dus. Wat ik wel merkte is dat er dus dunnere stukjes moeten gebruikt worden en ook een fijnere bocht, die is nogal ruw maar met een lege wijnfles zou dat moeten lukken, de hals heeft verschillende diktes en naargelang de plaats waar het buigen doorgaat heb je kleinere en bredere bochten. Ook zal het nodig zijn om de twee delen van het hekken tegelijk van bochtenwerk te voorzien om zo hetzelfde te hebben (ook al mag er een miniem verschil zijn want het hek van de afgebrokkelde kolom zal op de grond liggen en min of meer overgroeid zijn).

attachment.jpg

Die letters uit de soep zijn een goede tip maar gezien de schaal hier (1/12) misschien wat te klein. Ik had gedacht aan een ronde plaat op het hek met een decal op maar daar moet ik nog verder over nadenken want dat is eigenlijk niet zo natuurlijk.

Ondertussen is de ruwbouw van het hekwerk af en ligt het te drogen vooraleer ik er aan verder werk. Er waren geen witte meer die lang genoeg waren en daarom dus die twee zwarte staven. Ook hangt de slotplaat al aan de ene kant te drogen vooraleer af te werken.

attachment.jpg
 
Oké, het is weer bouwtijd. Eén klein voordeeltje van ziek zijn, er is veel tijd om modelbouw te doen maar de vele nadelen…die kennen jullie wel denk ik.

Dit zal de opzet worden, zo kan je eigenlijk het ganse diorama zien en toch moet je er rondlopen om de details te kunnen zien. Het hek aan de afgebrokkelde muur zal dus niet op de grond liggen wegens te weinig plaats maar er gewoon tegen staan. Het zal zo gemaakt worden dat het net lijkt alsof iemand aan het werk is om het allemaal weer op te bouwen. Dit detail volgt uiteraard nog.

attachment.jpg

Nu zal ik me bezig houden met het maken van krullen om de hekkens wat te versieren en een antiek uiterlijk te geven, ik hou jullie op de hoogte van die nooit eerder vertoond avontuur (toch niet bij mij).
 
Dankjewel Danny.

Het blijkt dat de hals van een wijnfles te dik is om een mooie krul te maken die past bij dit hekken. Dan maar een tubetje pritt genomen, ze hebben dat ook in klein model, en dat ziet er al een stuk beter uit. Enkel nog wat bijvijlen en de punt nog wat naar omhoog buigen. Het stuk rechts van het hek is met een wijnfles gedaan en dit is weer een ervaring rijker.

Het is wel opletten en wat zoeken naar het juiste smeltpunt, niet teveel maar ook niet te weinig. Bij teveel is het veel te slap en bij te weinig breekt de sprue.

attachment.jpg
 
Fijn om te vernemen dat je jouw draai begint te vinden in deze superleuke hobby Mr.Artex :)
Je neemt rustig de tijd voor de plannetjes en de uitvoering en stap voor stap
ontstaat er een tof diorama !

Het buigwerk van de stukken sprue ziet er goed uit. Zou een kleinere krul aan het andere eind ook mogelijk zijn ?

Al met al goed bezig,

have fun super_zps0681fd38.gif
 
Dankjewel Peter.

Een krul aan het andere eind is mogelijk en bij deze is het ook effectief uitgevoerd. Eveneens wat extra krullen gemaakt om op het hek zelf te kleven, zo ziet het er niet zo saai uit en lijkt het antieker.

attachment.jpg

De krullen op het hek zijn niet van sprues gemaakt (die zijn te dik en het komt te lomp over) maar wel van deze prulletjes die ik op het werk verzamelde en uit de vuilnis kon redden. Het onderste 'reepje' blijft over na gebruik en doe ik dus mee naar huis, er zitten er al heel wat in een bokaal en nu komen ze goed van pas. Het reageert wel anders op verwarmen dan sprues omdat ze veel buigzamer zijn. Eigenlijk moet je met deze plastiekjes eerst de krul maken, die vastzetten met een metalen klem en dan verwarmen. Na afkoelen blijven ze dan in een krul staan.

attachment.jpg

Wel opletten met deze techniek want het is tenslotte een open vlam en lijm is nogal brandbaar dus geen open tubes in de buurt laten rondslingeren en ook opletten want het enkele keer voorgevallen dat de sprue begon te branden.
 
Alle gelijmde onderdelen zijn droog en daarom eens een foto met beide hekkens samen. Ik ben er tevreden over met als enig aandachtspunt dat ik de volgende keer wat beter zal moeten meten want niet alles is gelijk merk ik. Zoals Coachke zegt in zijn handtekening: 'met passen en meten word veel tijd verscheten maar wie het niet doet werkt niet goed'. Dat is pure waarheid.

Desalniettemin zullen de hekkens zo gebruikt worden omdat ze niet naast elkaar op het diorama komen te staan dus zal het niet zo opvallen.

Schilderen is de volgende stap want nog meer krullen zal teveel worden, wel nog eens kijken voor een 'logo', eens zien als dat haalbaar is.

attachment.jpg
 
Alain dat hoeft niet correct te zijn want ten eerste die moto is er doorgevlogen dus moet die al from zijn en ten tweede de ouderdom van de poort geroest en kromgetrokken door de erosie geen paniek het ziet er voortreffelijk uit en dat zonder solderen , chapeau hoor
Marc
Maar bij mij zitten diotjes echt niet in heb daar geen plaats voor , wel ga ik mijn glazen kast aanpassen en herverdelen en schapjes in glas bijmaken , trouwens ben er al mee bezig
Marc
 
Hey,

Alain, jawade, wat een verandering man. Je ziet dat geduld begint te lonen. Knap werk aan je hekken om dit zo te scratchen.
Plaats wel je motor langs de andere zijde zodat het lijkt dat hij door het hekken is gereden 😉
Goed bezig maat😉
 
Alain gij hebt toch ook nog een mooie muscle car staan zie ik op de foto ook een prachtexemplaar
Marc
 
Mooi staaltje modelbouw hoor Alain. Ik sta versteld van je vindingrijkheid, dit is een heel leuk topic om te volgen. Houden zo!
 
Swaken: de motor zou inderdaad beter omgedraaid worden, dan is het duidelijker dat de duivel naar binnen is gevlogen en het hek een duw heeft gegeven. Voor de spoorvorming heb ik ook al een ideetje maar dat moet nog uitgetest worden eerst.

Coachke: die muscle car is (zoals veel dozen hier) niet meer volledig. De motor en de wielen zitten in de 2CV van Maxima maar het idee dat ik er voor heb is die wagen op een braakliggend stuk grond (ooit eens hé) op blokken en vervallen te bouwen. Zo kan die toch nog uitgroeien tot een mooi project en is het tevens een goede oefening in verwering.

Burglar: die vindingrijkheid is mede veroorzaakt door m'n fantasie en ook omdat het ene idee het andere meebrengt. Zo groeit het allemaal gestaag.

Het logo op het hek is afgevoerd omdat het te druk zou worden, heb het net eens gedryfit.

Wel heb ik een vraag over decals: is het mogelijk om een decal op de vulpasta van de kolom te hangen of heeft niemand dat ooit gedaan? Misschien test ik het beter eens uit op een apart stukje met een veel voorkomende decal uit m'n voorraad? Ik heb een mooie graffiti-decal die perfect zou passen op die kolom.
 
alain,coachke heeft gelijk,die oude poorten hangen schots en scheef na de jaren en zeker als den een of andere zot daar met nen tuffer is doorgevlogen.erg knap werk trouwens.........................................
 
Zeer geslaagd hekwerk Alain !
Idee misschien over een logo (al heb je al besloten om het niet te doen..) :
Je zou iets kunnen monteren in de twee grote krullen bovenaan ?

Over de decals op het pleisterwerk : volgens mij kun je dat goed doen met behulp van Micro Sol.
Die vloeistof maakt decals zacht waardoor het mooi over oneffenheden plooit.
Ik heb eens een proefje gedaan met azijn over decals op een Panzer.
Dat werkt wel, maar iets minder goed dan Micro Sol.
Misschien dat azijn voldoende werkt voor een decal op het pleisterwerk....

En anders kun je misschien voorzichtig iets drybrushen ?

Carry on thumbsup_zpsq1yrw5jr.gif
 
Terug
Bovenaan